Det giver et kæmpe pres på de 138 erhvervsparkeringspladser der også er i bydelen. For vi kan se at det slet ikke har været nok til at dække behovet, og derfor har håndværksbilerne også parkeret på de almindelige pladser. Når man fjerner dem, bliver der jo endnu mere rift om erhvervsparkeringspladserne som der i forvejen er rift om.
Derfor er løsningen at lave flere erhvervsparkeringspladser!
Politikerne har da også besluttet at etablere 12 nye erhvervsparkeringspladser i bydelen! Men når der samtidig nedlægges 600 almindelige parkeringspladser, går regnestykket simpelthen ikke op.
At det i stigende grad er svært for håndværkere at parkere i Middelalderbyen når de skal løse opgaver, understreges af en undersøgelse som vi netop har gennemført blandt de medlemmer der løser opgaver i København. Her svarer 79% at det er blevet meget sværere at parkere i Middelalderbyen i forhold til for et år siden.
Hvad værre er, så svarer 63% at der er større sandsynlighed for at de vil sige nej til opgaver i det centrale København.
Jeg anerkender fuldt ud at det er en politisk prioritering hvordan byen skal indrettes. Men de valg som politikerne tager på vegne af københavnerne, har konsekvenser. Det gælder også når det handler om at indføre trafikøer, ensretning eller fossilfri gader. Derfor er det vigtigt at politikere og embedsmænd skelner mellem erhvervstrafik og privat/pendlertrafik når de taler om mobilitet i byen.
Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.
Indlægget blev bragt i MESTER, februar 2025.