Brug coronakrisen til at gentænke din virksomhed

Mange virksomheder er påvirket negativt af coronasituationen og kæmper for at overleve. Derfor er mange tvunget til at tænke nyt, men for alle andre kan situationen også med fordel udnyttes til at genoverveje setuppet omkring ens virksomhed.

Her kan du møde Tom Lindquist, der peger på fire områder, hvor du som ejerleder kan starte.

Denne artikel blev bragt i MESTER11, juni 2020.

1. Strategi – tænk over virksomhedens produkter og ydelser, og om det er de rigtige

”Helt overordnet skal du beslutte dig for, hvilken virksomhed du gerne vil have, og hvilke værdier du lægger vægt på. Skal du have 100 ansatte og kunne levere det hele, eller vil du specialisere dig inden for et bestemt område? Hvilke produkter og ydelser kan og vil du gerne sælge i din virksomhed, hvordan vil du gøre det, og er der overhovedet et marked for det,” siger Tom Lindquist.

”Coronasituationen har vendt op og ned på mange ting, og derfor handler det ikke kun om, om dine nuværende produkter og ydelser er rigtige, men også om du måske kan tilbyde nye ydelser, som er blevet relevante under coronakrisen; nogle restauranters omstilling til takeaway er et godt eksempel. Man kan også som frisør overveje, om man kan tage hjem til ældre kunder og klippe dem der, i stedet for de skal ned i forretningen. Eller kan du som bygningshåndværker tilbyde nye tiltag, som kan sikre mod smittefare? Vi kender naturligvis ikke alle de behov og muligheder, der opstår i halen på coronakrisen, men kan godt begynde at se konturerne af noget nu,” siger Tom Lindquist.

2. Medarbejdere – skab grundlag for fremtidigt samarbejde

I en krisesituation bliver medarbejderne utrygge. De kan tydeligt se, hvis der mangler opgaver, og er derfor ofte bekymrede over, at det ikke går, som det skal. Ikke mindst i forbindelse med coronakrisen har mange håndværksvirksomheder måttet afskedige medarbejdere, andre har sendt folk hjem med regeringens hjælpepakker som støtte, og som det ofte er, har mester måttet droppe lønnen til sig selv. Men der er vigtigt at være åben om situationen.

”Det kan være ensomt at være ejerleder. Der er ofte emner, man ikke kan dele med medarbejderne. Men det er også vigtigt at huske at kommunikere til og med medarbejderne i en krisesituation i det omfang, det er muligt. Fortæl åbent, hvad der sker, hvad udfordringerne er, og hvordan du har tænkt dig at håndtere dem. Hvis der ikke er risiko for, at I skal fyre medarbejdere, så sig det. Det skaber tryghed og gør, at medarbejderne fortsat går glade på arbejde. Hvis det derimod går sådan, at der er risiko for, at I må skære ned, er det også en fordel at være åben. I kan eventuelt gå i dialog med medarbejderne om, hvordan I sammen kan komme gennem krisen. Mange gange er der gode idéer at hente, hvis man samarbejder om løsningerne,” siger Tom Lindquist.

”Selv om du har drevet din virksomhed i 5, 10 eller 20 år, er det altid relevant løbende at overveje virksomhedens forretningskoncept og strategi. Med coronasituationen har du fået en meget konkret anledning til at tænke dit forretningskoncept igennem.”

Tom Lindquist har efter 16 år som adm. direktør og ejerleder i en større el-virksomhed nu startet sin egen konsulentvirksomhed.

3. Kundefokus – fortæl kunderne, hvordan I arbejder ’på afstand’ – skab tryghed

Coronasituationen har ført til en stor opmærksomhed omkring fysisk afstand og hygiejne. Det giver udfordringer i mange håndværks- og servicefag, hvor man blandt andet arbejder i folks hjem, og hvor fysisk nærhed er en nødvendig del af produktet hos for eksempel frisøren eller på restauranten. Det samme gælder, hvis man har en (lille) butik eller værksted, hvor kunderne kommer hen for at se, prøve og købe dine produkter.

”Her er det værd at overveje, om du kan udnytte nogle af de teknologier, som er kommet i spil under coronakrisen? Kan du eksempelvis benytte digitale løsninger til at visualisere et tilbud? Kan du holde kundemøder på video og besigtige opgaver på samme måde, og på den måde mindske den fysiske kontakt med kunderne?” siger Tom Lindquist.

Men det er ikke kun relevant at overveje, hvordan du begrænser antallet af fysiske møder, men også hvordan du (og dine medarbejdere) opfører sig, når I for eksempel skal ind i folks hjem, eller når et produkt kræver en prøvning.

”Det er vigtigt, at du har nogle klare nedskrevne anvisninger, som både medarbejderne og kunder kender, så der ikke opstår uheldige situationer. Det har altid været god stil at tage skoene af, inden man går ind i fru Jensens stue, men nu skal der mere til. Det kan godt være, at du synes, at det er overflødigt, men både dine medarbejdere og kunder vil efterspørge den tryghed, der ligger i sådan et regelsæt,” siger Tom Lindquist.

4. Kommunikation – får jeg gjort nok ud af at fortælle, at jeg er her, og hvorfor? Hvilken forskel gør jeg?

Kommunikation er grundlæggende en del af alle ovenstående elementer. Det hjælper ikke noget, at du gør noget nyt i forhold til medarbejdere, kunder, produkter eller strategi, hvis du ikke fortæller om det.

”Kommunikation handler ikke kun om markedsføring af produkter og ydelser. Det handler om hele din virksomhed og ikke mindst den strategi og de værdier, du som ejerleder driver din forretning efter. Om du tager lærlinge, om du har fokus på bæredygtighed, om du satser på private- eller erhvervskunder eller noget helt fjerde. Nogle kan måske leve godt af mund-til-mund og kundeanbefalinger, men for langt de fleste er det nødvendigt at tænke i kommunikation. Og her handler det helt banalt om at være synlig der, hvor dine kunder er,” siger Tom Lindquist.

Hvordan har du gjort?

Send en mail til jakob@hfk.dk og fortæl, hvordan du har gentænkt din virksomhed. Vi bruger eksemplerne her på siden, og i vores seminar for ejerledere.

Skriv gerne, hvis du ønsker at være anonym.

Sådan har jeg gjort

Vi leverer kager ud af huset

Vi sælger kager ud af huset, og vi er begyndt at levere kager ud til udvalgte postnumre i Storkøbenhavn, og det er en kæmpe succes. Vi bringer kager helt ud til Tåstrup og Glostrup i den ene ende af Storkøbenhavn og op til Vedbæk i den nordlige del, og også ud til Dragør.

Vi gør opmærksom på muligheden på vores Facebookside og Instagramprofil, og det er blevet taget rigtigt godt imod.

Det giver meget mere administration end at sælge kager og kaffe i konditoriet. Men vi er glade for, at vores kunder bestiller kager fra os til udbringning. Det gør, at vi kan holde forretningen kørende på lavt blus.

Kagekone Marianne Kolos, La Glace

Jeg deler flyere ud i lokalområdet med målrettede tilbud

Jeg har fået produceret flyers, som jeg deler ud i lokalområdet. Her skriver jeg om vigtigheden af at passe på sin husfacade.

På bagsiden har jeg lavet et afkrydsningsskema med opgaver, jeg kan løse på det konkrete hus’ facade, og så sætter jeg et kryds ud for det, huset trænger til at få lavet, og skriver en overslagspris på opgaven med kuglepen på flyeren. Det har allerede givet en del positive henvendelser fra folk.

Det er selvfølgelig en svær øvelse at give et overslag. Men der, hvor jeg har en god feeling, skriver jeg en pris på, og det får folk til at ringe.

Malermester Lau Z. Rasmussen, LAU Malerfirma

Jeg er meget mere offensiv med markedsføringen

Jeg er meget mere offensiv i min markedsføring og tager direkte kontakt til eksisterende kunder og får også ordrer på den måde. Nogle af de frø, jeg sår nu, vil jeg kunne høste af resten af året.

Det har blandt andet betydet, at jeg på trods af krisen har fået mulighed for at ansætte en lærling på en 4-årig kontrakt.

Og så har jeg valgt at bruge tiden som et kreativt frirum, hvor jeg kan arbejde med nye idéer og udvikle nye produkter.

Sølvsmed Michael Weihe, Weihe Guld & Sølvsmedie