Henrik Welling sidder til daglig og køber plads på blandt andet busser på vegne af annoncører, der har et produkt, budskab eller andet, som de vil have os til at reagere på. Han er senior OOH-planner (OOH betyder Out Of Home) og har arbejdet med udendørs reklameplads i over 10 år. Vi har bedt ham give et bud på, hvad det ville koste, hvis man skulle sælge sin bil til andres reklamebudskaber.
For 2.500 kr. medieplads
”Når vi køber 5 m2 på en bus, koster det 1.000 kr. om ugen per langside, hvis vi køber otte uger med et budget på 500.000 kr. Hvis vi laver en sammenligning til en håndværkerbil, ville det i princippet koste mellem 2.000 og 2.500 kr. om ugen, hvis vi folierede en hel bil med budskaber,” siger Henrik Welling.
Man kan ikke sammenligne håndværkerbiler og busser en-til-en, blandt andet fordi håndværkerbiler ofte holder stille en hel dag, der hvor håndværkeren er i gang med at arbejde. Men selv om det er tilfældet, mener Henrik Welling, at eksponeringen på en håndværkerbil er meget værd. Den skal bare bruges rigtigt.
”Det er vigtigt, at man er klar i sine budskaber på bilen, i forhold til at de, der ser den, kan huske den pågældende håndværker. Man har 2-3 sekunder til at nå sin målgruppe i trafikken. Længere tid når vi ikke at se budskabet, når vi er på farten,” siger Henrik Welling.
Tre sekunder til at fange budskabet
De store udbydere af reklameplads i det åbne rum har lavet såkaldt eyetracking-undersøgelser for at finde ud af, hvor længe man ser på en reklame i gadebilledet. Ved at give en gruppe mennesker nogle briller på, som kan måle, hvor længe man ser på et reklamebudskab, har de fundet ud af, at man højst ser på en reklame i tre sekunder, når man bevæger sig rundt i trafikken.
Når du ikke har længere tid, gælder det om at være relevant for at blive husket, og man skal gerne blive set flere gange. Der er flere teorier om frekvens, men en teori er tre gange. Men det afhænger naturligvis af, hvor klart budskabet er.
”Første gang ser man et budskab, anden gang lægger man mærke til det, og først tredje gang husker man det. Derfor er det vigtigt, at der ikke er for meget tekst, og at teksten ikke er for lille. Samtidig skal man huske, at den skal kunne læses nemt, så tænk over kontrasten mellem baggrund og tekst. Jeg vil anbefale, at man maksimum skriver otte til ti ord på en bil. En genkendelig farve vil også være en fordel, således at man skiller sig ud fra mængden og let kan genkendes. Husk, at folk skal kunne læse og forstå budskabet på tre sekunder,” siger Henrik Welling.
Relevans og slogans
Men hvad skal man så skrive på sin bil, hvis man skal fange folks opmærksomhed og ende med at få dem som kunder på et tidspunkt? Det er altid det store spørgsmål. Henrik Welling kommer med et par gode råd til, hvad man skal, og hvad man skal holde sig fra:
”Det er vigtigt at være relevant og skrive noget, der kan huskes. Det kan være: ”Vi matcher altid konkurrentens pris” eller ”Vi har speciale i …” eller ”Vi har toprating på Trustpilot” eller ”Vi er kåret som den bedste … i konkurrencen”. Og så er det vigtigt at henvise til en kontaktform som de, der ser den, kan huske, når de kommer hjem. Telefonnumre er svære at huske og er i øvrigt lidt old school. De fleste vil først gå på nettet og undersøge, hvem du er. Så henvis til et website med en adresse, man kan huske, og som giver mening i forhold til det, du tilbyder,” siger Henrik Welling.
Og så til det store spørgsmål: Virker slogans?
”Slogans virker, hvis de giver mening. Også selv om de måske er platte. Bare det ikke frastøder folk. Et slogan skal være nemt at huske, og jo flere gange at folk ser det, jo bedre,” siger Henrik Welling.
Hvad står der på din bil? Husk at udnytte den gratis reklameplads, du har. Giv din bil et reklameeftersyn, og bliv bedre til at fange kundernes opmærksomhed.