Lisbeth Holten bor og arbejder i en oase i storbyen. ”Du skal bare gennem porten, ind i gården og op ad trappen,” lyder vejledningen fra Lisbeth Holten da jeg skal ind i hendes studie og interviewe hende.
Som det ofte er, når man kommer ind gennem byens porte, åbner der sig en helt ny verden. Her i baggården er der legeplads, drivhus, træer, grønt græs og helt stille, på trods af at vi befinder os på Gammel Kongevej midt på Frederiksberg.
Når man går op ad den udvendige trappe, træder man nærmest direkte ind i køkkenet i den store lejlighed der er udgangspunktet for Lisbeth Holtens liv og virke.
”Her havde jeg tidligere sort/hvidt mørkekammer, og inde ved siden af havde jeg farvemørkekammer”, fortæller hun mens kaffen bliver brygget. Et første tydeligt tegn på at fotograffaget har forandret sig meget gennem tiden.
I dag er faget digitaliseret, og rent praktisk kan man se på de rum som nu indgår i den kombinerede bolig og arbejdsplads at det giver mere plads. Det er slut med fremkalder- og fikservæske i store kar med en ram lugt af kemikalier, og slut med det røde lys som fotografer tidligere arbejdede i når der blev fremkaldt sort/hvide billeder på fotopapir der ikke tålte andet lys end det røde.
”Dengang jeg fremkaldte billeder her, eksperimenterede jeg meget med forskellige væsker for at få forskellige effekter i billederne når jeg fremkaldte. Den proces foregår nu i stedet i Photoshop (program som fotografer typisk redigerer billeder i – red.) hvor jeg kan lave det samme digitalt,” siger Lisbeth Holten.
Arkitektur og fotografi
Hun har været selvstændig siden hun blev uddannet i 1983. Allerede dengang hang de faste job som fotograf ikke på træerne, så det var naturligt at starte sin egen virksomhed efter uddannelsen som for Lisbeth Holtens vedkommende var lidt anderledes end for andre fotografer.
”Jeg synes at fotografiet var et virkelig godt medie til at fortælle historier. Jeg var en del af en politisk bevægelse der kæmpede for at de gamle ejendomme i byerne ikke skulle rives ned. Jeg er uddannet som arkitekt med visuel kommunikation. Det var en to-strenget uddannelse fra Kunstakademiet som man kunne tage dengang. Det visuelle var i høj grad fotografi, og uddannelsen gav mig derfor naturligt interessen for arkitektur og fotografi i kombination,” siger Lisbeth Holten.
Dengang var det diasshows der var det foretrukne medie for fotografen der rettede sin fokus på netop byens rum.
”Mit afgangsprojekt var fotografisk og var et diasshow med seks projektorer der viste diasbilleder om nedrivningen af Nørrebro og betydningen for de mennesker der blev flyttet ud i forstæderne. Jeg brændte for at give en stemme til invalidepensionisten og andre sårbare der var blevet smidt ud af Nørrebro. Jeg har altid været politisk engageret, og det har smittet af på mit arbejde,” siger Lisbeth Holten om projektet og fortsætter:
”Jeg forsøgte at understrege skønheden i det forfaldne og det alternative ved at fotografere det lidt reklameagtigt og filmisk. Der var meget knald på farverne og polfiltre og alle de andre tricks man brugte dengang for at give fotografiet et interessant look.”
Red Kødbyen
Lisbeth Holtens afgangsprojekt satte fokus på de mennesker der blev ramt af nedrivningerne i byen ved at tage dem ind i fotostudiet og portrættere dem som kun kendte mennesker ellers blev det. Billedshowet blev vist i byens biografer og medborgerhuse. På den måde satte hun byens udvikling til debat for alle, og afgangsprojektet var medvirkende til at hun fik en opgave i Kødbyen.
”Det var tilbage i slutningen af 1980’erne hvor der var planer om at rive Kødbyen ned. Jeg blev hyret af byfornyelsesselskabet til at fotografere området og bygningerne, og vise vigtigheden af at den skulle bevares. Jeg lavede et stort lysbilledshow fra Kødbyen, og resultatet var med til at stoppe planerne om nedrivningen. Så jeg føler, at jeg har været med til at sætte mit spor i byen med mine fotografier,” siger Lisbeth Holten.
Transpersoner i søgeren
Store diasshows var i rigtig mange år hendes foretrukne måde at vise billederne frem på, men hun interesserede sig samtidig også for det trykte medie.
”Jeg ville gerne nå ud til andre mennesker, så jeg gik ud og købte et brugt Hasselbladkamera. Det var en kæmpe investering, og når jeg kom gående med den stålkuffert med kameraet og de tre objektiver jeg havde købt, følte jeg mig som verdens rigeste menneske. Hasselbladkameraet var ”slow cooking” for en fotograf. Et Hasselblad er et stort kamera, og når jeg kom gående med det var der ingen tvivl om hvad jeg skulle. Du lusker dig ikke til at fotografere med det, og det tager tid at fotografere med,” siger Lisbeth Holten.
Med det dengang nye kamera fik hun lyst til at lave en bog. Det blev til den første danske bog om transvestitmiljøet, som det hed dengang.
”Med mit Hasselblad ville jeg fotografere til en bog om et emne, der interesserede mig vildt, og hvor jeg også tillod mig at lære det sort/hvide fotounivers at kende. Det var den måde jeg skrev mig ind på portrætscenen og fik den type job. Det blev en bog om transvestitmiljøet. Jeg var i miljøet i årevis og lærte dem at kende. De medvirkende var selv med til at lave opstillingerne. Jeg lavede bogen på samme måde som jeg havde arbejdet med de tidligere projekter. Det var et stort og vildt emne at arbejde med på det tidspunkt, og der var ikke andre i Danmark der dengang havde belyst emnet og menneskene der levede som transvestitter, som det hed dengang. Bogen fik stor eksponering i medierne og var med til at starte en debat om emnet, en debat der jo nærmest har holdt sig i gang lige siden, og i dag er kommet meget mere op i tiden igen,” siger Lisbeth Holten.
Bogen er et eksempel på hvordan man med fotografiet kan fortælle historier der vækker interesse og debat. Samtidig var den medvirkende til at ugebladet Alt for Damerne ringede og ville have Lisbeth Holtens billeder til bladet. Det blev hendes vej til opgaver for ugeblade og magasiner.