Når tiden går baglæns

Da jeg forleden kørte forbi en lille kiosk hvor man forsøgte at bakse to store gitterbure med pakker ind imellem hylder med slik og små fornødenheder, slog det mig at udviklingen på nogle punkter går baglæns.

Aldrig før har vi sendt og modtaget så mange pakker, og alligevel har leverancen af pakker udviklet sig baglæns. I en ikke så fjern fortid blev pakker leveret til hoveddøren. Og var man ikke hjemme, kunne pakken afhentes på det lokale posthus som både var centralt placeret, havde kundeparkeringspladser og en indretning der betød, at paller med pakker nemt og sikkert kunne lastes og losses.

I dag kan du sidde hjemme i sofaen og handle på nettet fra din telefon eller computer, og for at spare en femkrone på salgsprisen er vi er villige til at valfarte rundt til små kiosker og butikker med ringe parkeringsmuligheder og håbløs butiksindretning for at hente vores pakker og varer.

Det er udtryk for at vi gennem mange år ukritisk har søgt efter effektivitet og besparelser, og ladet os lokke af tilbud om en billig pris – ofte på bekostning af kvalitet. Uden at sætte spørgsmål til retningen eller tænke over konsekvenserne.

Den unuancerede tilgang går igen i den retning vi har sat for vores uddannelsessystem og i samfundet generelt, på bekostning af kreativ og håndværksmæssig dannelse. Samtidig har vi glemt at stille os selv spørgsmålet om hvem der skal bygge vores huse eller servere vores mad på restauranten.

Vi står nu midt i at vi lader os nøje med dårlig service, og hvor god kvalitet ikke har samme værdi mere. Det er samme tendens vi ser når man ikke forstår godt håndværk – eller tillægger det værdi.

Det kræver dannelse og indsigt at være samfundsborger. Og hvis vi virkelig ønsker at vi som samfund påskønner godt håndværk, kræver det at vi tager et opgør med millimeterdemokratiet.

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.

Indlægget blev bragt i MESTER, april 2025.

 

Læs mere og tegn GRATIS abonnement på magasinet MESTER