Byen summer i sommervarmen da MESTER besøger Goldfingers i Klosterstræde i det centrale København. Det store butiks- og udstillingslokale i den høje stueetage er allerede godt varmet op af solen selvom klokken kun er 10 om formiddagen. Så det er en hel lettelse at gå ned i kælderen, hvor Janne K. Hansen og Karl Ejnar Nybo har indrettet deres værksted.
De to har dannet par de sidste 25 år. Både privat og forretningsmæssigt. Først som mester og lærling, og siden som forretningspartnere. I dag har de opbygget en forretning, hvor Janne kan dyrke sin store passion for kunsthåndværk, mens Karl Ejnar til stadighed udforsker det gamle guldsmedefag.
”Vi er begge to nørder. Det gælder i forhold til arbejdet, men også alt muligt andet,” fortæller Karl Ejnar mens han, meget symptomatisk, sirligt vejer den gode kaffe af så den passer lige på grammet.
Tre dogmer
Udgangspunktet for de to guldsmede er et ønske om at skabe unikke smykker helt fra bunden. De har formuleret tre dogmer som deres arbejde tager udgangspunkt i. Det første handler om materialer hvor Janne og Karl Ejnar har valgt kun at arbejde med fairtrade guld.
”Vi har fokus på bæredygtighed, og vi vil gerne vil være med til at hjælpe den tredje verden. Fairtrade-mærkningen betyder blandt andet at minearbejderne har bedre forhold og tjener mere, at der er mere sikkerhed i minen, at der bliver etableret skoler og børnehaver, og at der er krav omkring retablering af naturen,” fortæller Janne.
Et andet dogme handler om godt håndværk.
”Vi laver alt fra bunden og elsker alle facetter af håndværket,” fortæller Karl Ejnar.
Det sidste dogme handler om formgivning hvor Janne og Karl Ejnar ofte arbejder sammen om at udvikle nye designs.
”Vi er generelt inspireret af dansk design. Så selvom vi for eksempel godt kan lide store prinsesseringe, vil vi gerne give den et twist i vores udgave af en prinsessering. Det vil typisk være ved at underspille stenen en lille smule. Den er jo ellers normalt det første du ser,” forklarer Janne.
Som klippet ud af en pakke cornflakes
En af den type ringe som Janne taler om er en ’foldering’ som Janne og Karl Ejnar har designet.
”Idéen kom faktisk fra en cornflakespakke hvor der var tegnet en ring man selv kunne klippe ud og folde sammen. Så I vores udgave saver jeg ringen ud af en plade af guld,” forklarer Karl Ejnar.
Det tager lang tid at beregne størrelse og længde – og ikke mindst optegne – det stykke der skal skæres ud af guldpladen. Alt skal saves præcist på målet, ellers bliver ringen for stor eller for lille.
”Når jeg har det udskårede stykke, begynder jeg at folde det rundt, så det bliver til en ring. Der er også fire mindre arme som stenen fattes i, og som skal bukkes op så stenen kan fastgøres. Ædelmetal kan formes og bearbejdes når det er koldt, men når man bukker et stykke metal, flytter man i bund og grund rundt på materialet. Så hvis man bare bukker det, vil det blive tyndere i bøjningen, og så risikerer det at knække. Derfor er jeg meget opmærksom på at forme og ’flytte’ guldet og sikre mig at det er lige tykt hele vejen,” forklarer Karl Ejnar.
Smelter selv
Som de fleste andre guldsmede smelter og legerer Goldfingers selv det guld der indgår i smykkerne. Det hører med når man går op i sit håndværk.
”Det ville nok være nemmere at købe en plade af guld der er helt lige og flad end selv at støbe den. Men man kan slet ikke købe fairtrade guld på den måde – det kommer som granulat. Og så synes vi at det er en vigtig del af vores håndværk at vi selv laver tingene fra bunden,” fortæller Karl Ejnar.
Legering betyder at guldsmeden smelter (typisk) sølv og kobber ind i guldet. Det gør guldet stærkere, så det kan holde til at blive brugt til smykker. Rent guld – 24 karat – er nemlig meget blødt og kan nærmest bukkes med fingrene.
Karat betyder i denne sammenhæng en firetyvendedel, og hos Goldfingers sker legeringen typisk i to kvaliteter, 18 og 14 karat. Det vil sige at der er hhv. 75 procent og 58,5 procent finguld i blandingen.
Fordelen ved at smelte guldet selv er naturligvis også at alle rester og ’fil-krummer’ samles og kan smeltes om på ny. Guld er nemlig et kostbart materiale, og derfor er det en helt naturlig del af arbejdsprocessen på et guldsmedeværksted at samle og omsmelte rester og krummer.
Guld, røgelse og … platin
Det er knap så udbredt blandt guldsmede at arbejde med platin. Det skyldes flere ting. Dels lærer man det ikke på skolen, og dels er smeltepunktet for platin meget højere end for guld. Så det kræver specialudstyr.
Men ’nørden’ Karl Ejnar har kastet sig over det dyrebare metal.
”Det er spændende at arbejde med, og selvom arbejdsprocessen minder om at arbejde med guld, så er der nogle forskelle. Blandt andet måden man lodder på. Guld skal slagloddes, mens man svejser platin. Det synes jeg er sjovt at nørde ned i, og jeg har et svejseapparat, så jeg selv kan lodde samlingerne,” fortæller Karl Ejnar.
Platin har traditionelt været dyrere end guld og opfattes derfor som mere eksklusivt. Men i øjeblikket er guldprisen så høj at de to metaller stort set koster det samme.
Smykkekunst udtrykker lige her og nu
Når man har været sammen – både professionelt og privat – i så lang tid som Janne og Karl Ejnar har, er det vigtigt at man gør nogle ting hver for sig, mener de begge.
Og det gør Janne i form af sin smykkekunst.
”Når jeg arbejder med min smykkekunst, så er det rent udtryk. Der ligger ikke nogen lange designovervejelser bag. Hvis jeg skal skabe et værk til en udstilling der har et overordnet tema, så handler det om hvordan jeg føler lige nu og her angående det tema eller emne,” forklarer Janne der netop har færdiggjort et værk der skal indgå i en udstilling i Japan.
Janne sælger typisk sine værker til samlinger, gallerier eller udstillinger. Goldfingers har også selv indrettet butikslokalet i stueetagen så det fungerer som galleri. Her arrangerer de ofte udstillinger med både danske og udenlandske kunsthåndværkere og smykkekunstnere.
”Det gør at vi møder og samles med kreative kunsthåndværkere og smykkedesignere fra hele verden. Det er spændende og inspirerende, og ikke noget vi gør for profittens skyld,” fortæller Janne.
Ud over selv at skabe smykkekunst sidder Janne med i ”Nordisk-Baltisk mobilitetsfond for kultur” som blandt andet kan støtte kunsthåndværkere der ønsker at tage på ophold i et af de nordiske lande og i Baltikum.
Unikke København
Goldfingers ligger i en af sidegaderne i det helt centrale København. En af de gader man går hen ad, når man gerne vil finde de lokale og uafhængige butikker.
”Sammen med mange andre små håndværksvirksomheder er vi nogle af dem der ’gemmer os’ i kældre og baggårde i sidegaderne. Der er mange små guldsmede i København, og det er noget af det der er med til at gøre København unik, og også noget der tit overrasker turisterne. Modsat danskerne er de nemlig ikke så vante til at gå til en faglært guldsmed og få håndlavet et smykke,” siger Janne og fortsætter:
”Men det er jo noget af det der gør håndværk til noget særligt: At man kan gå hen til en butik eller et værksted og tale med den person der laver din nye ring, syr din kjole eller bager dit brød for den sags skyld. Det er en fantastisk oplevelse, og det er da så meget federe at få noget der er skabt af en håndværkers kærlighed til sit fag end et massefremstillet produkt,” siger Janne.
Hovedparten af kunderne hos Goldfingers er helt almindelige mennesker der er på jagt efter en vielsesring, et armbånd eller et andet unikt smykke. Og det undrer Janne at det håndlavede og unikke håndværk ikke appellerer mere til den velhavende del af befolkningen.
”Når man ser på ’dem med mange penge’, så køber de for det meste tøj og smykker fra de store eksklusive internationale brands. Det undrer mig faktisk at de ikke i højere grad går til en skrædder og får syet et helt særligt stykke tøj, en modist og får lavet en hat, en sadelmager og får lavet en personlig lædertaske eller en guldsmed og får lavet en unik ring,” siger Janne.
Drives af en indre kraft
Janne og Karl Ejnar har drevet Goldfingers sammen i snart 25 år. At netop de to skulle drive deres egen virksomhed, er nok ikke en tilfældighed. De er nemlig begge vokset op med forældre der var selvstændigt erhvervsdrivende. Så de har det altså med hjemmefra.
Men man bliver jo ikke nødvendigvis velhavende af at drive sin egen virksomhed. Så det må være noget andet der trækker. Janne forklarer:
”Vi elsker begge to at arbejde med smykker og skabe noget. For mit vedkommende har jeg været guldsmed i 30 år, og efter et par år som svend var der for mig en form for naturlig udvikling i at starte op selv. Men det er hårdt at være selvstændig, så det er nok en kraft indeni der driver lysten,” siger Janne.
Startede med et kys
Janne gik i lære som guldsmed da hun var 16 år gammel.
”Jeg har altid danset og tegnet meget, og i det hele taget været kreativ. Efter folkeskolen gik jeg på efterskole, og her havde de et værksted som jeg arbejdede i. Og med en anbefaling fra en af mine lærere i hånden gik jeg ud for at søge en læreplads som guldsmed. Den fik jeg hos Henrik Ørsnæs i Aalborg,” fortæller Janne.
Efter et par år som svend, hvor hun blandt andet arbejdede i en juvelerforretning, startede hun på Institut for Ædelmetal hvor hun uddannede sig som smykkedesigner.
Mens hun studerede på instituttet, blev hun kærester med Karl Ejnar der på det tidspunkt havde arbejdet som skoventreprenør i en årrække, samtidig med at han studerede geologi på universitetet. Janne havde indrettet et værksted i sin lejlighed, og det varede ikke længe før Karl Ejnar begyndte at gå hen i Jannes værksted og arbejde. Og inden længe hjalp han Janne med at udføre mindre opgaver og bestillinger som hun ikke selv kunne nå. Naturligvis under kyndig vejledning.
”Det var selvfølgelig lidt vanskeligt at jeg nogle gange skulle være chef overfor min kæreste, og måske sige at noget han havde brugt fem dage på ikke var godt nok, og at han måtte starte forfra. Men han er superdygtig, så det var ikke noget problem,” fortæller Janne, mens Karl Ejnar følger op:
”Jeg blev hurtigt klar over at det her kunne jeg godt finde ud af, og at jeg syntes at det var sjovt og spændende. Jeg er vokset op ude i en skov, og vi havde altid et bål kørende. Så jeg sad som barn ved bålet og smedede ting, eller jeg arbejdede med læder i min fars værksted. Så det med at være praktisk og skabe noget har jeg altid gjort. Men det at stå med svendebrevet i hånden gav en helt særlig følelse af at ’det her er jeg sgu god til’,” fortæller Karl Ejnar.
Det er nu 25 år siden at det hele startede med et kys.