Arkitekten bag tehuset hedder Alex H. Lee og er dansk. Men han er japansk gift og har i fem år boet og arbejdet som arkitekt i Hiroshima i Japan hvor han har været partner hos arkitekten Hiroshi Sambuichi. Så selvom han nu er tilbage i Danmark og arbejder og underviser på det Kongelige Akademi i København, har han masser af viden og erfaring med japansk byggeri og håndværk.
”Gennem mine år i Japan har jeg arbejdet sammen med to af snedkerne på forskellige opgaver, så jeg kender dem og ved hvad de kan. Så da Mette fra Sing Tehus spurgte om jeg ville hjælpe med at indrette deres nye tehus på Østerbro, var jeg ikke i tvivl om at jeg ville have Hironobu Mashimoto og Yuji Takahashi til at stå for opgaven. Og heldigvis var Mette med på idéen,” fortæller Alex.
Træsamlinger er japansk kendetegn
Og hvorfor så lige vælge at flyve et hold japanske snedkere ind, når der nu findes så mange dygtige snedkere i Danmark?
”Dels er der en helt særlig tradition omkring te-drikning i Japan, og en tilsvarende tradition omkring indretningen af et tehus. Men helt generelt er japanske snedkere bare virkelig dygtige til træarbejde. Det skyldes at langt de fleste huse i Japan er bygget af træ,” forklarer Alex.
Særligt træsamlinger er et japansk kendetegn. Som Alex forklarer, så er de bare ’på et højere niveau end i Danmark og andre steder’. Selv det laveste niveau er højt, konstaterer Alex og forklarer:
”I Japan er der op mod 3.000 jordskælv om året, og det skal husene kunne holde til. Derfor er det utroligt vigtigt med gode træsamlinger i byggeriet fordi håndværkerne på den måde kan undgå at bruge søm og skruer. Det gør at husene kan tåle de rystelser og bevægelser som jordskælvene giver,” forklarer Alex.
Københavnsk udgave af et japansk tehus
Det siges at det var zenmunken Eisai der indførte den traditionelle teceremoni i Japan i 1100-tallet, og i Japan har teceremonien sit eget ritual og sin egen helt særlige arkitektur. Men på Østerbro bliver det mere løst.
”Det ville være kedeligt bare at kopiere et japansk tehus 1:1. I stedet har vi tænkt hvad der vil ske når et japansk tehus møder Danmark? Derfor har vi bl.a. brugt danske materialer og træ, særligt Ask og Douglas, hvor man i Japan oftest ville bruge Hinoki-træ og Sugi-træ,” forklarer Alex og fortsætter:
”Man vil på flere måder kunne se at det er japanske håndværkere der har udført arbejdet. Først og fremmest i materialernes sammensætninger og dimensioner. Men også hele indretningen og farvevalget gør at man kan fornemme noget japansk. Gulvene er mørkbejdsede, og væggene er spartlet med sandspartel der drager en visuel forbindelse til japanske huse,” forklarer Alex.
Og så er lofterne noget særligt.
Overalt i tehuset er der nedsænkede lofter. I sidegemakkerne er der opsat et traditionelt saobuchi tenjo, som man ser i de fleste japanske hjem. Det er kendetegnet ved tværgående lister, der holder de tynde træplader. I den københavnske udgave går listerne dog på tværs i stedet for på langs, som man typisk vil se det i Japan.
I de to store rum, hvor selve tebutikken ligger, er der opsat en fortolkning af en anden traditionel japansk loftstype – et go tenjo.
”Go tenjo, eller et kassetteloft, som det nok bedst kan oversættes til, ser man mest i de rum hvor huset skal vises frem for gæster. I vores udgave er det lavet af afskær fra gulvplanker, for på den måde at mindske materialespild,” forklarer Alex.