Brugte cykler hitter

Markedet for brugte cykler er stort, og de to cykelværksteder som MESTER har besøgt, fortæller at de sælger alle de cykler de kan nå at sætte i stand. Ifølge de to værksteder vil en restaureret cykel ofte være af en bedre kvalitet end en helt ny cykel, så der er god grund til at overveje om din næste cykel skal være brugt – eller om du bare skal have repareret den du har i forvejen.

For mange danskere er cyklen et helt afgørende transportmiddel i dagligdagen, til og fra studie eller arbejde. De cykler ikke for sjov, fristes man til at sige.

Det kræver mange cykler, og over hele landet kommer der flere og flere cykelværksteder der istandsætter og sælger brugte cykler. Vi ved fra DBAs Genbrugsindeks at man potentielt sparer ca. 200 kg CO2e ved at købe en cykel som genbrug, og derfor er der altså alt andet lige et stort miljømæssigt potentiale i at reparere og istandsætte gamle cykler.

MESTER har besøgt to cykelværksteder, hhv. Buddha Bikes på Østerbro og ReRide ApS i Valby som begge arbejder med at sætte gamle cykler i stand. Cykler som i mange tilfælde ellers ville være endt som jernskrot.

Spoiler alert: Brug-og-smid-væk-kulturen er stadig dominerende

Både Simon Søndergaard hos Buddha Bikes og Michael Barsøe Bram og Nicolai Raarup hos ReRide fortæller at der er stor efterspørgsel efter deres cykler.

Hvor ReRide har specialiseret sig i at sætte retro- og vintagecykler i stand, har Buddha Bikes et bredere udvalg af cykler og modeller. De istandsætter 1100-1200 cykler om året, og sælger alt hvad de kan nå at sætte i stand.

Det er høj som lav, tyk som tynd der køber sin cykel brugt. Hos ReRide er den typiske kunde en mand mellem 25 og 35 år, og hos Buddha Bikes er der en lille overvægt af studerende blandt kunderne. Men i og med at de har et bredere udvalg af cykler, har de også et bredere udvalg af kunder.

På trods af det, er det stadig køb-og-smid-væk-mentaliteten der dominerer forbrugernes adfærd. Det oplever Simon ofte.

”Det er faktisk dagligt at vi oplever at der kommer kunder ind og vil købe en ny cykel, selvom de har en velfungerende cykel i forvejen der bare trænger til en reparation. Når jeg så spørger hvorfor de vil have en ny cykel, svarer de ofte at den gamle er slidt eller tung, eller at den siger en høj lyd når de drejer rundt på pedalerne. Det føles godt når jeg kan overtale dem til at vi reparerer deres cykel, i stedet for at de køber en ny. Så selvom det jo egentlig gør mig til en dårlig cykelsælger, så har jeg bare en bedre følelse i maven,” siger Simon.

Og det er jo netop hovedet på sømmet, i forhold til hvad vi gerne vil sætte fokus på med dette tema. For måske kan det i virkeligheden bedre betale sig for dig at sælge en ny vare til kunden end at reparere den gamle.

God karma

Buddha Bikes holder til på Emblasgade på ydre Østerbro, lige midt i en af de få små lommer af gammel industri og steder med kant der er tilbage i København.

Buddha Bikes blev startet af Simon Søndergaard i samarbejde med AskovFonden der gerne ville oprette et værkstedstilbud til unge på kanten af arbejdsmarkedet. Simon, der på det tidspunkt var nyudklækket CBS’er, slog til og dannede Buddha Bikes som en socialøkonomisk virksomhed.

“Forskellen mellem os og en almindelig virksomhed er at vores formål ikke er monetært. Vi er drevet af et værdisæt der kort sagt handler om at maksimere vores gavn for omverdenen og for vores eget lille fællesskab”, forklarer Simon.

Det gør de ved at istandsætte og reparere gamle cykler og ved at skabe en så rummelig arbejdsplads som muligt hvor de ansætter og uddanner folk på kanten af det ’normale’ arbejdsmarked.

Redder 1100 cykler om året

De cykler som mekanikerne hos Buddha Bikes sætter i stand, kommer ind via et samarbejde med Vestforbrændingen. På flere af genbrugspladserne kan folk donere deres gamle cykel i stedet for at smide den i jerncontaineren. Og det er både revl og krat der kommer ind den vej.

”Typisk får vi flest cykler om sommeren; men vi har bedst tid til at sætte dem i stand om vinteren. Så vi har et ekstra lager uden for byen hvor vi har dem stående, indtil der er plads på værkstedet til en ny bunke,” forklarer Simon og fortsætter:

”Reglen er at når mekanikeren henter en ny cykel i bunken, tjekker han den først igennem for stelbrud og andre større skavanker. Hvis alt er som det skal være, går han i gang med at finde ud af hvad der skal laves. Det varierer utrolig meget – det er ikke sjældent at vi nærmest bygger en ny cykel, men det er heller ikke sjældent at vi kun skifter fx bremseklodserne og kan bruge knofedt for resten,” fortæller Simon.

Vintage- og retrocykler

Hos ReRide, der ligger på grænsen mellem Frederiksberg og Valby, har Michael og Nicolai valgt at specialisere sig i at istandsætte vintage- og retrocykler fra 1980’erne og 1990’erne. De opkøber eller får de cykler som de sætter i stand, og med egne ord bygger de dem mere moderne.

”En racercykel er rigtig fed, men den er i virkeligheden ikke særlig komfortabel at køre på i byen. Så vi sætter typisk et oprejst styr på. Og så sætter vi det nødvendige antal gear på – enten single speed eller 7 gear. Det er sjældent man har brug for 14 eller 21 gear når man kører rundt i byen. Så på den måde får man stilen og farten fra en racercykel, og komforten fra en citybike,” forklarer Michael.

De reservedele og materialer som Michael og Nicolai bruger, kommer hovedsageligt fra de øvrige cykler på lageret. De tager de dele der er brug for, og som de synes passer til den enkelte cykel.

”Vi går ikke op i at skabe cykler der er så tæt på originalen som muligt. Vi går op i at skabe cykler som vi synes er fede,” siger Nicolai.

Startede i en garage

Både Michael og Nicolai har nørdet cykler hele deres liv. Både som aktive ryttere og med at skille, samle og reparere deres cykler hjemme i kælderen. Så da de mødte hinanden som unge ejendomsmæglerelever i 2021 faldt de hurtigt i snak.

”Vi opdagede hurtigt at vi har en fælles passion omkring cykler. Vi havde begge to et værksted derhjemme hvor vi gik og reparerede cykler – både vores egne og venner og bekendtes. Så der gik ikke længe før vi begyndte at tale om at starte et værksted sammen hvor vi kunne istandsætte gamle cykler. Vi startede i 2023 i en gammel garage, men efter kort tid flyttede vi her til Peter Bangs Vej. Her er der plads til både værksted, lager og butikslokale,” fortæller Nicolai.

Simon har til gengæld hverken interesseret sig for Tour de France eller for at nørde med cykler mens han voksede op. Men i sine første år i København lærte han nogle folk i cykelbranchen at kende, og på den måde blev han forelsket i branchen.

”Jeg mødte nogle virkelig passionerede mennesker, og oplevede at der var et stort fællesskab og sammenhold. Samtidig læner cykelbranchen sig jo lidt op ad noget streetkultur, og det synes jeg er fedt,” fortæller Simon.

Passion for håndværket

Netop passionen for håndværket som cykelsmed er en vigtig del af arbejdet hos Buddha Bikes. Her får mekanikerne lov til at koncentrere sig om arbejdet med cyklerne, mens Simon står for det administrative og salgsarbejdet. Jeg er værkstedssekretær som han siger.

“Vores mekanikere og lærlinge har deres passion med at skabe og bygge. At vi skal sælge vores cykler, er blot et nødvendigt onde. Passionen er dog også vigtig når man arbejder med gammelt jern som vi gør. Der svejses, hamres og files. Det er beskidt og hårdt håndværk, så uden passionen og sammenholdet ville det blive træls”, fortæller Simon og fortsætter:

”Vores svende og lærlinge har den luksus at de ser cykler fra de sidste 80 år og bliver således tvunget til at lære om alle systemer. Det er heller ikke sjældent at en standard er udgået af produktion, og så skal man kunne tænke kreativt hvis cyklen ikke bare skal gives op på. Og cyklen må heller ikke blive for dyr, så kloge tricks er vigtige. Og her hjælper det at have mange kolleger at tale med, og dele erfaring med. Glæden ved at redde en 40 år gammel cykel som nogen har smidt ud, skal man heller ikke kimse ad. Eller ombygge en dårligt designet cykel og gøre den bedre end den var fra fabrikkens side. Ulempen ved genbrug er dog at vi konsekvent er fem år bagud i forhold til den nyeste teknologi,” fortæller Simon.

Bæredygtighed og god stil går hånd i hånd

For Michael og Nicolai er det også vigtigt at de gennem deres arbejde er med til at gøre noget positivt for miljøet. Og det er også en stor del af bevæggrunden for deres kunder når de vælger at købe en brugt cykel.

Men man skal ikke se bort fra, at ReRide også taler direkte ind i en stor stilmæssig trend blandt Københavns 25-35-årige.

”Mange af vores kunder vil gerne have noget der skiller sig ud, så de ikke har en cykel der ligner de 5.000 andre Raleigh-cykler i København,” siger Nicolai.

For Simon og Buddha Bikes handler det blandt andet om at være med til at forhindre det ressourcespild og  -forbrug der er en konsekvens af at vi bare smider vores cykler ud til jernskrot.

”Jeg har to små drenge, og jeg vil gerne kunne se dem i øjnene når de om 50 år spørger mig, hvad f… vi havde gang i. De cykler vi smider ud bliver sejlet til Kina hvor metallet bliver omsmeltet og brugt til at producere nye cykler. Og så bliver de sejlet hele vejen tilbage bagefter, pakket ind i seks kilo pap. Det er jo helt fjollet. Vi mangler jo ikke oplysning om hvilken vej det går med både udsatte medmennesker eller miljøet. Jeg vil meget gerne undgå at skulle sidde som pensionist og undskylde for min manglende handling da jeg havde chancen. Bevares, vi redder intet. Vi gør bare det vi kan, og hygger os med det,” siger Simon.

Bedre kvalitet

Udover bæredygtighed og at du skiller dig ud på cykelstien, så fortæller Nicolai fra ReRide at der er et tredje godt argument for at købe din cykel brugt:

”De cykler vi arbejder med, er produceret i 1980’erne og 1990’erne. Dengang blev cyklerne produceret med et kvalitetsmål for øje, og derfor er kvaliteten af stellet og de øvrige materialer på retrocyklerne simpelthen bedre. Så du får ikke bare en fed cykel, du får også en bedre cykel,” siger Nicolai.

 

Denne artikel er en del af temaet ‘godt håndværk holder’

Tilbage til temaet

Fakta: Cykel- og motorcykelmekaniker

Cykel- og motorcykelmekanikeruddannelsen giver dig en grundlæggende viden om hvordan cykler, knallerter og motorcykler er bygget op, og hvordan de forskellige dele og systemer fungerer. Som cykelmekaniker lærer du bl.a. at kontrollere, reparere og udskifte bremser, gear og hjul. Du lærer også at arbejde med elcykler samt at samle og bygge hjul.


Du kan afslutte som knallertmekaniker (trin 1) eller som cykelmekaniker (trin 2) eller motorcykelmekaniker (trin 2).


Cykelmekanikeruddannelsen udbydes to steder i landet: på Herningsholm Erhvervsskole samt på TEC – Technical Education Copenhagen.


Kilde: ug.dk

Tegn gratis abonnement på magasinet MESTER

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Få MESTER direkte i postkassen fem gange årligt. Det er gratis at abonnere på MESTER, du skal blot skrive dit navn og adresse i formularen, så er MESTER på vej til dig.

Sammen med MESTER bliver du automatisk tilmeldt Håndværkerforeningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet sendes på mail. Vær opmærksom på, at Håndværkerforeningen benytter Mailchimp til at sende nyhedsbreve. Derfor deler vi dit navn og mailadresse med Mailchimp.