Den forskel man kan mærke, er at den ene væg er helt glat, mens den anden er lidt mere ru og ujævn.
”Der har været noget snavs på den malerrulle som eleven har brugt,” forklarer Jan videre.
Forskellen er afgørende når man som maler er ude hos en kunde. Derfor er det et af de bedømmelseskriterier der bliver lagt vægt på ved svendeprøven i malerfaget. Men det er langtfra den eneste. Eleverne skal i alt løse ti forskellige opgaver, og resultatet af hver opgave bliver minutiøst gennemgået af svendeprøvekommissionens medlemmer.
Resultatet tæller
De ni elever der får bedømt deres svendestykke denne dag, har haft otte arbejdsdage til at udføre svendeprøven. Det er kun eleverne og en tilsynsførende der har haft adgang til lokalet i de otte dage, så de tre skuemestre fra svendeprøvekommissionen har ’kun’ resultatet at forholde sig til.
”Men her er det også resultatet der tæller,” siger malermester Jacob Jørgensen fra Gentoftemaleren der er formand for svendeprøvekommissionen.
Fra bundbehandling til tapet
Ved svendeprøvens start får hver af de ni elever tildelt en bås med tre vægge og et loft. Her skal de arbejde i de otte dage svendeprøven varer. Ud over at male skal eleverne vise at de behersker de forskellige discipliner der indgår i uddannelsen.
Det handler blandt andet om at bundbehandling og spartling skal være i orden og at der ikke må være løbere, skjolder eller urenheder i overfladen. Der skal også sættes tapet op. Det kan måske lyde nemt, men her er sværhedsgraden skruet godt op med et mønstret tapet som selvfølgelig både skal sidde lige og med fortløbende mønstertilpasning hen over de to-tre baner tapet.
Eleverne skal male en dekoration som de selv skal designe og tegne. Her giver det fratræk af point hvis man bruger malertape til at dække af med. Så det gælder om at male direkte i hånden.
En anden opgave handler om at opblande to farver, på baggrund af et farvekort på ca. 8×12 centimeter. Der er ingen yderligere information end det du kan se, så dér gælder det om at kende sin farvelære og vide hvilke farver der ophæver hinanden. Og så er træmaling et andet væsentligt element hvor eleverne bliver prøvet i at male på både gammelt og nyt træværk.
Alt i alt er der ti forskellige opgaver som skal løses.
”Hver af de ti opgaver giver et antal point, og så fratrækker vi point undervejs når vi gennemgår svendestykket hvis vi finder fejl eller ting som ikke er helt i skabet. Alle starter med 1200 point, og man skal have mindst 400 point for at bestå,” forklarer trioens tredjemand, malermester Niels Koch.
Gennemgang fra A til Z
For hvert svendestykke starter de tre skuemestre med at bedømme helhedsindtrykket. Her handler det blandt andet om at design og farvevalg hænger sammen med det udleverede tapet. Og så begynder spørgsmålene fra Jacob ellers at falde hurtigt efter hinanden.
”Er bundbehandlingen i orden? Er der malet helt ud i hjørnerne? Er der løbere? Sidder tapetet fast? Er der rynker? Passer mønsteret hele vejen over? Er træværket på døren blevet slebet ned inden der blev malet, og hvordan ser loftet ud?”
Jacob har travlt med at indtaste kollegaernes bedømmelser på den medbragte iPad. Her er bedømmelsesskemaet lagt ind så de tre skuemestres bedømmelser bliver registreret med det samme.
”Selvfølgelig kan vi godt være uenige om en vurdering af en konkret delopgave. Hvis det sker, husker vi på det, og så er det kun hvis eleven i sidste ende er på vippen mellem to karakterer at vi vender tilbage og eventuelt henter et ekstra sæt øjne ind og kigger med,” forklarer Jacob.
Eleverne præsenterer svendestykket
Efter skueningen af alle svendestykkerne, bliver eleverne kaldt ind en efter en. Her har de lejlighed til ganske kort at præsentere deres svendestykke for skuemestrene, inden de får en tilsvarende kort feedback sammen med deres karakter.
”Karakteren bliver udregnet på baggrund af et pointsystem, og man kan faktisk få bonuspoint for den mundtlige præstation. Så hvis en elev ligger på vippen til at stige en karakter siger vi det til ham eller hende at vedkommende har mulighed for at ændre karakteren hvis der laves en god præsentation,” fortæller Jacob.
Faget ejer svendeprøven
I malernes verden er det det Malerfagets Faglige Fællesudvalg, der ’ejer’ og gennemfører svendeprøverne. Det betyder at fællesudvalget har vedtaget de kriterier som svendestykkerne bliver bedømt ud fra, og ikke mindst at det er det samme bedømmelsesskema der gælder i hele landet.
”Bedømmelseskriterierne er et udtryk for mestrenes og svendenes syn på faget. Og fordi det er det Faglige Fællesudvalg, der selv har vedtaget bedømmelseskriterierne føler vi at vi har bedre føling med hvad man skal kunne når man afslutter sin uddannelse, end hvis det fx var skolerne der stod for det,” fortæller Jacob og fortsætter:
”Vi skal kunne forsvare over for vores kollegaer – og selvfølgelig i sidste ende kunderne – at dem der består svendeprøven har den faglige standard man kan forvente. Når du hyrer en maler til at male derhjemme så skal maleren kunne male pænere end du selv kan. Det er jo det du betaler for,” siger Jacob.
Alle de ni elever der var til svendeprøve bestod. Eleverne blev fejret dagen efter, hvor familie og mestre var inviteret til en festlig overrækkelse af svendebreve.