1. Strategi – tænk over virksomhedens produkter og ydelser, og om det er de rigtige
”Helt overordnet skal du beslutte dig for, hvilken virksomhed du gerne vil have, og hvilke værdier du lægger vægt på. Skal du have 100 ansatte og kunne levere det hele, eller vil du specialisere dig inden for et bestemt område? Hvilke produkter og ydelser kan og vil du gerne sælge i din virksomhed, hvordan vil du gøre det, og er der overhovedet et marked for det,” siger Tom Lindquist.
”Coronasituationen har vendt op og ned på mange ting, og derfor handler det ikke kun om, om dine nuværende produkter og ydelser er rigtige, men også om du måske kan tilbyde nye ydelser, som er blevet relevante under coronakrisen; nogle restauranters omstilling til takeaway er et godt eksempel. Man kan også som frisør overveje, om man kan tage hjem til ældre kunder og klippe dem der, i stedet for de skal ned i forretningen. Eller kan du som bygningshåndværker tilbyde nye tiltag, som kan sikre mod smittefare? Vi kender naturligvis ikke alle de behov og muligheder, der opstår i halen på coronakrisen, men kan godt begynde at se konturerne af noget nu,” siger Tom Lindquist.
2. Medarbejdere – skab grundlag for fremtidigt samarbejde
I en krisesituation bliver medarbejderne utrygge. De kan tydeligt se, hvis der mangler opgaver, og er derfor ofte bekymrede over, at det ikke går, som det skal. Ikke mindst i forbindelse med coronakrisen har mange håndværksvirksomheder måttet afskedige medarbejdere, andre har sendt folk hjem med regeringens hjælpepakker som støtte, og som det ofte er, har mester måttet droppe lønnen til sig selv. Men der er vigtigt at være åben om situationen.
”Det kan være ensomt at være ejerleder. Der er ofte emner, man ikke kan dele med medarbejderne. Men det er også vigtigt at huske at kommunikere til og med medarbejderne i en krisesituation i det omfang, det er muligt. Fortæl åbent, hvad der sker, hvad udfordringerne er, og hvordan du har tænkt dig at håndtere dem. Hvis der ikke er risiko for, at I skal fyre medarbejdere, så sig det. Det skaber tryghed og gør, at medarbejderne fortsat går glade på arbejde. Hvis det derimod går sådan, at der er risiko for, at I må skære ned, er det også en fordel at være åben. I kan eventuelt gå i dialog med medarbejderne om, hvordan I sammen kan komme gennem krisen. Mange gange er der gode idéer at hente, hvis man samarbejder om løsningerne,” siger Tom Lindquist.