Hos Early Warning kan du få en uvildig og erfaren sparringspartner som hjælper dig med at finde en løsning på de udfordringer du står med. Hjælper med dialogen med banken, leverandører, kunder, og med at komme ud af dårlige aftaler.
Organisationen dækker hele landet med 13 konsulenter, 20 insolvensadvokater og over 110 frivillige rådgivere som kan hjælpe dig med at få din virksomhed på ret køl igen.
”Da vi blev etableret i 2007, skete det efter en ændring i konkursloven der gav nye muligheder for at redde virksomheder fra konkurs. Derfor var hele tanken bag Early Warning at vi skulle hjælpe virksomhederne inden de endte dér. For ender man først i Skifteretten, tager det lang tid på grund af procedurerne, og det gør det vanskeligt at redde virksomheden. Hvis vi i stedet får rettet op på virksomheden inden, er der nogle bedre muligheder for at hjælpe så man ikke ender i skifteretten,” siger Morten Møller, der er national projektleder for Early Warning.
Det travleste år
Da ordningen blev etableret, var der flere der tvivlede på at der var brug for den. Men siden kom finanskrisen, og den seneste udfordrende økonomi med høj inflation viser at der er brug for konsulenterne fra Early Warning.
”Vi har aldrig haft så travlt som vi har nu. Alene i 2023 havde vi 1.271 henvendelser så der er brug for os, og vi kan hjælpe mange gennem krisen så de kan fortsætte. To tredjedele af dem vi hjælper, kommer på ret køl igen og fortsætter driften. Og dér hvor det ikke er muligt, kan vi hjælpe med at få lukket det tabsgivende ned og måske få den sunde del af virksomheden solgt eller lukket på en fornuftig måde,” siger Morten Møller.
Erfarne frivillige
Når en virksomhed henvender sig til Early Warning, har de først en dialog med en konsulent om problemerne, og derefter finder konsulenten frem til en frivillig rådgiver der passer til den pågældende opgave, både kompetencemæssigt og menneskeligt.
De frivillige er tunge erhvervsfolk der selv har erfaring som virksomhedsledere. De er typisk stoppet med at arbejde, men har stadig lyst til at lave noget.
”Det er gode, tunge erhvervsprofiler vi har i vores frivilligkorps. De er talstærke og erfarne, men de skal også kunne håndtere det menneskelige hvilket vi sørger for at uddanne dem til,” siger Morten Møller.
Det er ikke svært at finde frivillige til Early Warning-ordningen.
”De frivillige finder selv os. De vil gerne være med og hjælpe og kender til de udfordringer man kan have som virksomhedsleder. Derfor er de gode til at vejlede,” siger Morten Møller.
Kom i bedre tid
Erfaringen viser at de der henvender sig til Early Warning, er i store problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Ofte venter man meget længe med at bede om hjælp, og Morten Møller opfordrer til at man tager kontakt tidligere.
”Mange burde have ringet tidligere, men jeg tror at det er svært at erkende at man ikke kan klare det mere. Man er jo chef, og derfor er der også noget identitet i det. Hvis man selv har bygget virksomheden op, og den nu enten skal lukkes, eller der skal fyres medarbejdere, kan det være svært at se klart i situationen. Derfor er der mange der har det meget dårligt når de kontakter os. Folk er stressede, og nogle gange i depression. Det sker også at det er ægtefællen der ringer og beder om hjælp fordi manden har mistet overblikket,” siger Morten Møller.
Men det er Early Warning-konsulenterne erfarne i at håndtere; så hellere ringe til dem end at vente hvis der er problemer.
Læs mere på earlywarning.dk