På en varm og solrig onsdag formiddag virker der roligt på La Glace. I hvert fald i selve konditoriet. Der er en enkelt japansk turist, og et hollandsk par, der nyder formiddagskaffen, og en del der er ved at købe kaffe og kager ved disken. Men når man kigger bag kulisserne, hvor produktionen foregår, er der ivrig aktivitet. Her er nogle af de 20 konditorer og konditorlærlinge i fuld gang med at bage, piske, rulle dej ud, og dekorere de mange kager, som skal sælges i dag.
Selvom det er lavsæson om sommeren skal der produceres mange kager. Alle de kager man kan finde på menukortet, skal naturligvis kunne købes, så det gælder om at være klar til kunderne. Og kunderne er en bred skare af mennesker. Det er blevet moderne at gå på konditori.
”Da jeg overtog La Glace fra min mor i 1989 var stamkunderne ældre damer, der ofte tog deres børnebørn med herind. Det var langt fra smart at gå på konditori. Vi havde dog også både Dan Turell, Poul Borum, og nogle af punkerne fra byen som kunder, men langt de fleste var ældre,” siger Marianne Stagetorn Kolos.
Bagedysten og Meyer
Det billede har ændret sig markant over årene. Interessen for det gode konditorhåndværk, og oplevelsen ved at gå på La Glace er steget markant. Det er der flere grunde til ifølge Marianne Stagetorn Kolos.
”Den store fokus på mad og kvalitet generelt, særligt hjulpet på vej af Claus Meyer, har haft en stor betydning for hele branchen, og det har også smittet af på vores fag. Men et program som Bagedysten har også gjort meget godt for faget. Kunderne forstår hvor svært det er at lave kagerne, og har set at der ikke er halve løsninger, hvis man vil skabe et godt resultat. Det er med til at tiltrække flere kunder, samtidig med at flere forsøger sig hjemme i køkkenet,” siger Marianne Stagetorn Kolos, der kalder sig selv en svært glad kagekone, når det gælder den stigende interesse for konditorfaget.
I dag kommer der alle typer mennesker på La Glace. Det er blevet ”in” er gå på konditori blandt andet pga. Bagedysten, og derfor kan man møde en bred skare af mennesker ved disken, og ved de mange borde.
De fem kundetyper
Marianne Stagetorn Kolos har helt styr på de kundetyper, der træder ind i konditoriet. For det er vigtigt, at kende typerne i forhold til, hvorfor de kommer i konditoriet, og hvad de er interesseret i.
”Vi har opdelt vores kunder i fem forskellige typer for at have et overblik over, hvad det er for mennesker, der kommer ind her hos os. Det er flere grunde til, at man vælger at kommer herind. Men overordnet handler det om at få den særlige oplevelse man får her,” siger Marianne.
De fem typer dækker stort set alle i befolkningen, og det er da også alle slags mennesker, der i dag kommer hos La Glace.
”Det er en sjov lille hverdagsudfordring at gætte sig frem til hvorfor netop dén kunde er her i dag. Kunderne kommer her af forskellige årsager, og skal måske derfor også mødes på forskellige måder. Nogen vil vide lidt om historien, nogle vil have taget et lækkert billede, nogle vil vide noget om ingredienser og fremgangsmåder – andre vil gerne fortælle deres helt særlige La Glace historie. Fælles for dem alle er dog, at de har glædet sig til at gå på konditori,” siger Marianne.