Der er nok af opgaver at tage fat på for den ca. 10 mand store virksomhed, og det har det været siden Carsten og Henrik slog sig sammen for 13 år siden. Der bliver ikke brugt tid og penge på markedsføring. Til gengæld bliver der brugt masser af tid på at rådgive kunderne, og sikre, at alle opgaver bliver løst på en måde, så kunderne ikke bare bliver tilfredse, men bliver gode ambassadører for virksomheden. Ordentlighed og godt arbejde er den bedste markedsføring, og det er vejen til glade kunder og nye opgaver, hvis man spørger Carsten Dyssell.
”Når vi går i gang med en opgave, bruger vi god tid på at lytte til kunden, og rådgive om, hvordan opgaven bedst løses, og hvad det kræver. Vi bestræber os altid på at forudse hvilke udfordringer, der kan være i en opgave, og hvordan den bedst løses – inden vi overhovedet går i gang med at løse den. Man er nødt til at have sine aftaler med kunderne i orden, hvis man vil være sikker på, at kunden bliver tilfreds med opgaven i sidste ende,” siger Carsten Dyssell.
Vælg de rigtige samarbejdspartnere
Ved 80 procent af de opgaver som løses af Dyssell, er det Carsten og Henrik, der er hovedentreprenør. De styrer det samlede projekt med de underleverandører, der er brug for. Det stiller krav til styringen af projektet, og derfor er det blandt andet vigtigt at vælge de underleverandører, der passer til den specifikke opgave.
”Vi tager altid udgangspunkt i den konkrete opgave, og sørger for at indgå aftaler med kunden om, hvordan de enkelte delopgaver løses, og vælge vores samarbejdspartnere derefter. Vi vælger ikke altid de samme, men går i stedet for at bruge dem, som vi vurderer, er de rigtige,” siger Henrik Dyssell.
”Ja, og det er ikke altid prisen det kommer an på. Det kan være at vi bruger en håndværker, der er dyrere end en anden på en opgave. Det væsentlige er, at det er den rigtige samarbejdspartner i forhold til opgaven. I sidste ende handler det om at resultatet skal passe til kundens ønsker,” supplerer Carsten.
Entreprenør og rådgiver
På mange projekter, især de større opgaver, har kunden hyret en rådgiver til at hjælpe sig. Det kan være en arkitekt, der har tegnet projektet. Her er det vigtigt at sikre en god dialog mellem rådgiveren, hovedentreprenøren og kunden. Hvis de tre parter ikke er afstemt på forhånd, risikerer man, at der opstår uforudsete ting, der kan gøre projektet langt dyrere.
”Man skal gøre sig fordelingen af opgaverne klart, og have sine aftaler i orden. Hvis noget går galt, og tiden skrider, er det vigtigt at have aftalen med bygherre og rådgiver helt på plads, så alle ved hvad der skal gøres. Det er ikke altid, at det er håndværkerens skyld hvis tiden skrider. Det kan ligeså vel være fordi bygherren har er nyt ønske til projektet, og her gælder det om at forventningsafstemme i processen. Med faste aftaler og åbenhed om ændringer er det lettere at undgå at ændringer skaber problemer,” siger Carsten Dyssell.