Drømmen om stjerner og Christianshavn
Det blev både til en tid i Paris og i det franske sommerland, men efter to år i Frankrig vendte han hjem igen og startede med at arbejde som tjener. Samtidig fortsatte Christian sin interesse for vin, fik en plads som sommelier og begyndte at studere vinen for alvor. Det udviklede sig, og i 1995 blev han medlem af Dansk Sommelier Forening. En forening han siden i flere år har været præsident for.
Kendskab til og indsigt i den vin der bliver serveret i restauranten, er lige så vigtig som viden om maden når man er tjener. Derfor har det altid været en vigtig del af jobbet for Christian og ikke mindst for de tjenere der er ansat på AOC og på de to øvrige restauranter han ejer.
En af Christian Aarøs drømme har altid været at få en Michelinstjerne. Det var målet da han sammen med sin daværende partner Rasmus Grønbech ledte efter et passende sted i København hvor de kunne starte en restaurant. Under deres søgen efter et passende sted fik de en opringning fra Håndværkerforeningen der ville tilbyde dem kælderlokalerne med de smukke, buede hvælvinger i Moltkes Palæ. Det blev stedet for restauranten hvis første navn var Prémisse.
”Vi åbnede her 040904 altså for snart 20 år siden. Den første Michelinstjerne fik vi i 2010 og den næste i 2014. Så vi har haft to stjerner i ni år hvilket vi er stolte af. Det er selvfølgelig altid en drøm at få Michelinstjerner, og også at holde på dem,” siger Christian Aarø.
Han åbnede restauranten sammen med kokken Rasmus Grønbech. Siden var Ronny Emborg køkkenchef en periode, og i dag driver Christian Aarø AOC og de to andre restauranter, Trio og No. 2, sammen med kokken Søren Selin.
Med No. 2 blev en af Christian Aarøs andre drømme opfyldt. Han havde siden tiden på Restaurant Kanalen gerne villet drive restaurant på Christianshavn hvilket han nu gør med den anden restaurant i virksomheden.
Giver folk en god oplevelse
Tilbage til tjenerfaget hvor der er en helt overordnet opgave for en tjener på en restaurant.
”Tjeneren skal give gæsterne en god oplevelse der gør at gæsterne har lyst til at komme tilbage igen. Det kræver at tjeneren har en bevidsthed om hvad den gode service er. De skal kunne læse gæsterne og fornemme hvilken aften de ønsker sig. Og så skal de vide alt om hvad der er på menuen, både når det gælder maden og drikkevarerne. Helt grundlæggende er det tjenerens opgave at sørge for at gæsterne føler sig godt tilpas,” siger Christian Aarø.
For at kunne det, er der mange ting at sætte sig ind i for en tjener, og der er næsten lige så meget forberedelsestid hver dag for en tjener som der er for en kok.
”Som tjener er det din opgave at sørge for at alt i restauranten er sat op smukt og funktionelt. Alt skal være rent og nydeligt, og nemt at gå til når der er travlt i restauranten om aftenen. Det nytter ikke noget hvis tingene står tilfældigt. Dugene skal være strøget, og glas og bestik skal være pudset. Det tager tid at gøre en restaurant klar før åbning, og det er tjenernes opgave. Hvis det tager syv timer for kokkene at forberede dagens menu, tager det måske seks timer for tjenerne at gøre restauranten klar,” siger Christian Aarø.
Når restauranten åbner, og kunderne skal betjenes, begynder tjenerens anden vigtige opgave. Nemlig at betjene kunderne og guide dem godt gennem aftenen så alle får en god aften. Og det er ikke nok at kunne læse menuen op og tage mod bestillinger. For at være tjener på AOC skal man have et indgående kendskab til menuen, råvarerne og drikkevarerne.
”Som tjener her kræver det at du har stor viden om de råvarer vi bruger, hvor de kommer fra og hvordan de er bearbejdet. Du skal kende til varernes historie for at servere dem. Det gælder selvfølgelig også drikkevarer. Vi serverer juice, som vi selv presser, og har et særligt udvalg af te og kaffe, og så skal tjenerne kende historien om vinen og hvorfor den passer til retten. Det kræver at du sætter dig ind i det. Hvis ikke du er forberedt hjemmefra, kan du ikke løfte til de krav vi stiller,” siger Christian Aarø.
Menubeskrivelser og smagninger
For at være klædt på til tjenerjobbet, er der en række ting der skal gennemgås på restauranten. Der er daglige briefinger om menuen, menubeskrivelser der skal studeres og ikke mindst vin der skal smages. Som tjener er håndværket i princippet at kunne formidle andres håndværk over for slutkunden. Derfor er det en vigtig position at have. Ikke mindst når man stræber efter at opnå Michelinstjerner på en restaurant.
”Vores tjenere har som oftest smagt maden og vinen de serverer. Det er vigtigt at de ved præcis hvad de taler om. Vi kører med en fast menu i længere tid ad gangen hvilket er vigtigt både i forhold til kokken og tjenerne. Tidligere skiftede mange restauranter menu dagligt. Det gjorde vi også tilbage i 90’erne, og der fik vi ikke stjerner. Først da vi ændrede det, skete der noget. Jo mere der er tænkt over tingene, helt ned til hvilken ske vi bruger til at servere med og lignende, jo bedre bliver oplevelsen. Og jo mere kokken har øvet sig og lavet retten bedre, jo bedre er resultatet, siger Christian Aarø.
Kokken præsenterer maden
Selv om der er forskel på de tre restauranter Christian Aarø og Søren Selin driver, er der en fællesnævner: Gæsterne skal have en god oplevelse, og tjenerne skal sørge for at der er et behageligt miljø i restauranten. På AOC foregår serveringerne i tæt samarbejde med den kok der har lavet den mad gæsten har bestilt.