Anders Raad tager imod i sit værksted, der ligger i den gamle trætribune på Charlottenlund Travbane. Tribunen er ikke isoleret, men det gør ikke noget, heller ikke på denne frostkolde dag i december, for et af Anders’ vigtigste redskaber er glasovnen, der med en temperatur på ca. 1120 grader varmer rummet godt op. Som Anders dog bemærker, ”så åbner jeg gerne dørene om sommeren.”
Anders Raad startede oprindeligt som keramiker, men blev fascineret af glasset, inden han for alvor kom i gang med keramikken. Dog gik der først 10 år, efter han var færdiguddannet, før han for alvor sprang ud som selvstændig kunsthåndværker og glasmager i 1998. Inden da var han chef for atelieret hos Hindsgaul Mannequins, der i en periode var en af de største mannequinproducenter i verden, med hovedkontor og produktion i Måløv og datterselskaber i bl.a. England, USA og Tyskland.
Banken er lukket, jeg er her stadig
”Det var hårdt de første par år, for jeg havde jo ingen kunder, og mine designs var 10 år gamle. Men i tiden på Hindsgaul havde jeg arbejdet intensivt med formgivning af den menneskelige krop. Og jeg tror ikke, at der er nogen bedre måde at lære at arbejde med former på end det,” fortæller Anders Raad.
I forbindelse med opstarten af sin virksomhed lånte Anders, som så mange andre, penge i banken. Og selvom det ikke helt løb rundt i starten, ville banken gerne have pengene hurtigt tilbage, så de kunne blive lånt ud igen til en højere rente.
”Banken havde lånt mig penge, men troede åbenbart ikke helt på mig. Men siden da er banken lukket, og jeg er her endnu. Så måske havde jeg alligevel fat i den lange ende,” siger Anders med et smil.
De første år skabte Anders Raad primært brugskunst – glas, vaser, skåle – til privatpersoner. Her brugte han sin erfaring fra Hindsgaul til at skabe nye produkter og nye formsprog. Og det er da heller ikke idéerne, der mangler.
”Jeg har masser af kreative idéer til nye produkter, så det er mere tiden til at lave dem, der mangler,” siger Anders Raad.