Johnnie Bergmann er vild med design, musik og hifi – og samtidig er han som uddannet industritekniker god til teknik. Og så er det jo nærliggende, at designe sin egen ultimative pladespiller og tonearm. Johnnie lavede faktisk allerede de tekniske tegninger til sin pladespiller i slutningen i 1980’erne. Det var dog først i 2001, efter tegningerne havde ligget mange år i skuffen, at Johnnie endelig tænkte, at han for sjov ville bygge en pladespiller til sig selv – bare for at se om hans idéer rent faktisk virkede.
Han byggede pladespilleren lidt efter lidt efter fyraften, og efter nogle måneder var prototypen færdig. Til stor fornøjelse for Johnnie viste det sig, at den fungerede perfekt – også lydmæssigt.
Det der kendetegner Johnnies pladespillere og tonearme er, at de er luftbårne. Det betyder, at både pladetallerken og tonearm svæver på luft. Det giver et minimum af lejestøj, som findes på andre pladespiller- og tonearmskonstruktioner.
”Idéen med den luftbårne teknik var ikke ny, men i branchen har den konstruktion altid budt på en række udfordringer. Det satte jeg mig for at løse, og derfor har vores pladespillere en helt unik stabil pladetallerken og tonearm, som aldrig er set før eller siden,” fortæller Johnnie og understreger, at missionen om at løse de forskellige udfordringer er lykkedes. Det understreges af utallige tests og awards i den internationale hifi presse.
Svævende pladetallerken
Det der er særligt ved Johnnies konstruktion er, at han arbejder med to pumper til pladetallerkenen. Dels den, der holder tallerkenen svævende et par hundrededele af en millimeter over et luftleje, og dels en vakuumpumpe, der suger lp-pladen fast på pladetallerkenen, og retter bulede lp-plader helt ud. Til sammen betyder det, at den mekaniske støj og friktion, som man oplever på andre typer pladespillere er væk, ligesom lp-pladens tætte kontakt til pladetallerkenen reducerer den resonans, der opstår mellem disse.
Luftbåret tangential tonearm
Samtidig har Johnnie udviklet en luftbåret tangential tonearm. Den tangentiale tonearm aftaster lp-pladen som den er skåret, og dermed er der ingen fejlsporing i aftastningen af lp-pladen. Da den flydende del af tonearmen svæver på luft, er der ingen mekanisk kontakt til ”omgivelserne”, ud over pickup nålen i pladerillen. Og det bevirker at den akustiske tilbagekobling er reduceret til et minimum.
Flyvende start
Den vellykkede prototype fik hurtigt Johnnie og hans kone Eva til at overveje, om der var basis for at skabe en virksomhed.
”Vi er i tiden før finanskrisen, og bankerne var lidt nemmere at tale med den gang. Jeg arbejdede i forvejen freelance som maskinarbejder, så vi sprang ud i det og præsenterede den første model, Sindre, i 2008. Vi lavede 10 pladespillere i første produktion, og tænkte, at hvis vi kunne sælge denne produktion i løbet af 1-1 1/2 år, så ville vi få en rigtig go’ start. Så vi lavede vi en simpel hjemmeside, og lagde nyheden om det nyetablerede brand ud på en dansk hifi hjemmeside. Efter den første uge, var vi blevet kontaktet af både nationale og internationale forhandlere, der var interesseret i vores produkt, og vi havde allerede solgt de tre første pladespillere”, fortæller Johnnie.
Gennem årene er produktionen vokset stødt, og virksomheden er flyttet ind i store moderne lokaler i Hobro.
Alt er håndlavet
Johnnie har personligt bygget og designet alle de pladespillere, der i de sidste 12 år er produceret hos Bergmann Audio. Det er lige fra at bearbejde delene på egne CNC-maskiner til at samle og kvalitetssikre det endelige produkt. De eneste processer der ikke foregår i eget værksted er overfladebehandling af delene. Det varetages i stedet af gode lokale samarbejdspartnere.
”Vi er i øjeblikket oppe på en produktion på mellem 60-70 pladespillere om året, og det passer fint med vores setup. Det er en æressag for mig, at jeg er sikker på, at hver enkel pladespiller er samlet rigtigt, og at alt fungerer. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan fastholde produktionen ’in house’,” fortæller Johnnie og fortsætter.
”Det er Danish Design – produced in Denmark.”
Highend hifi
Johnnies kunder har gyldne ører – og i mange tilfælde nok også gyldne tegnebøger. Men det er ikke usædvanligt at priserne er skyhøje i den del af hifi-miljøet.
”Det er klart at en håndlavet pladespiller af sådan en kvalitet som vores er dyr, og derfor er kundegruppen heller ikke stor. Men lyden er overlegen, og derfor er der mange musikelskere og hifi- og lydnørder ud over det sædvanlige, der gerne vil købe sådan en pladespiller. Vi har fx flere professionelle musikere blandt vores kunder, fordi kombinationen af tonearmens konstruktion og luftlejerne får musikken til at lyde (meget tæt på) som den gør i koncertsalen,” fortæller Johnnie.
Selv om kvaliteten er afgørende, kommer successen ikke af sig selv. Ligesom i andre brancher er der et stort arbejde ’bag linjerne’ for at finde de rigtige distributører og skaffe omtale og anmeldelser.
”Vi prioriterer at tage på messer i hele verden, hvor vi møder nye distributører (og kunder). Det gælder om at være på de rigtige steder, og vise sine produkter frem,” slutter Johnnie.