Lærlinge høvles ind
Første skridt på vejen til at blive håndværker var, dengang som nu, at man skulle i lære. Det var ofte familierelationer, der bestemte, om man blev håndværker. Særligt blandt mestrene gik håndværket typisk i arv fra far til søn, men havde man flere sønner, søgte nogle også ind i andre fag. Unge fra middelklassen, som ikke havde boglige interesser, blev også af og til sat i lære. Man kom typisk i lære omkring 11-12-års alderen og var i lære i cirka seks år.
Det var et hårdt job at være i lære for de fleste. Blandt andet havde svendene dengang det privilegium, at de ikke skulle bære deres værktøj selv. Det var derfor ofte lærlingen, der måtte slæbe, og hvis der ikke lige var en lærling i nærheden, måtte mester træde til og bære.
Når en lærling blev færdiguddannet, var der nogle helt særlige ritualer, han skulle igennem for at blive ”indviet”. Han skulle bl.a. lære en særlig hilsen, som kun de udlærte svende kendte. Indvielsen foregik med dåb og taler, som blev udført af de andre svende i lauget og i træfagene blev kaldt behøvling; et begreb, der har overlevet til i dag. Men dengang kom det helt naturligt af, at man lagde den nyuddannede svend på høvlebænken og svang en høvl i luften hen over hans nøgne krop. Der findes beskrivelser af, at svendene af og til lod høvlen ramme den indviede, hvilket gav nogle skader til den stakkels svend.
På valsen
”Åh, disse minder fra du var en farende svend”, lyder en gammel vise. Og netop de farende svende var en vigtig del af håndværkskulturen, og dermed også laugene, fra starten af 1600-tallet. Her blev det et almindeligt krav i flere laug, at man først kunne blive mester efter et antal år ”på valsen”.
Det ”at tage på valsen”, som det hed, når håndværkssvendene vandrede af sted med deres uddannelsesbevis, ransel, vandrestok – kaldet en Zigenheuner – og kårde, var helt almindeligt blandt de udlærte håndværkere. For at lette presset på de få positioner som mester i lauget blev det fra starten af 1600-tallet et krav, at man som svend skulle gå på valsen i tre til fem år for at blive mester. Efter de år på landevejen kunne man så vende tilbage til sin egen by og starte sin egen virksomhed. Fra samme tid blev også kravene til udførelsen af mesterstykker, og prisen for at blive mester, forhøjet, hvilket efterhånden fik flere og flere svende til at opgive drømmen om at blive mester og i stedet gifte sig, mens de stadig var svende.
”Den gang kunne lokale svende ikke bare opsige deres arbejde, medmindre de kunne dokumentere, at de var udsat for vold eller lignende fra deres mesters side,” siger Jakob Ingemann Parby.
Når en svend vandrede og kom til en ny by, opsøgte han først laugshuset. Her kunne han få forplejning og overnatning, indtil han drog videre på sin vandring, eller hjælp til at søge arbejde, hvis han ønskede et længere ophold i byen.
”I laugshusene både her i København og i andre byer i ind- og udland hang der en tavle, hvor man kunne se, hvilke mestre, der stod for tur til at ansætte nye svende. Oldgesellen (den ledende svend, red.) hjalp den nyankomne med at finde frem til værkstedet, hvorefter mesteren kunne indgå en aftale eller sende svenden videre til den næste på listen. På den måde regulerede laugene, hvor mange, der var i arbejde i forhold til, hvor mange arbejdsopgaver, der var i byen og hos den enkelte mester. Det var nærmest en slags styret arbejdsformidling,” siger Jakob Ingemann Parby.
De omrejsende svende havde stor betydning for både vidensdeling og udveksling af traditioner inden for lauget. Når svendene lærte noget nyt i et andet europæisk land, tog de teknikken med sig hjem, og dermed udviklede fagene sig. Samtidig følte mange svende sig som en del af et internationalt broderskab, der gav dem en stor styrke i tilfælde af arbejdskonflikter og forskellige forsøg fra staten på at begrænse laugenes monopol. Et laug kunne således standse tilstrømningen af ny arbejdskraft, hvis medlemmerne oplevede, at deres privilegier blev overtrådt. Det skete ved flere lejligheder.