Det er en fast tradition, at Det Kongelige Teater hvert andet år inviterer til friluftsteater i Ulvedalene i Dyrehaven. Traditionen med teater i Ulvedalene blev genstartet i 1996 med en opsætning af forestillingen Elverhøj. Siden da har teatret præsenteret en række spektakulære opsætninger, blandt andet Røde Orm, Robin Hood og Aladdin.
21. maj er der premiere på Hobbitten, som er dette års forestilling. I den forbindelse ”forvandles Ulvedalene til Tolkiens eventyrlige verden Midgård, fyldt med hobbitter, en ond drage, kæmpe trolde, elvere og masser af familievenlig action”, som det hedder på teatrets hjemmeside.
Det helt særlige ved opsætningen er, at der faktisk er tale om, at stykket spilles som dukkeforestilling. Derfor har Helene Holst Echwald og Karin Ørum arbejdet det sidste år med at udvikle og bygge de 175 dukker, der er med i forestillingen.
Fra tegning til ’levende’ dukker
Forlægget til de mange dukker er tegnet af Ida Marie Ellekilde, som er scenograf og kostumedesigner på forestillingen. Opgaven for Helene og Karin har været at ’oversætte’ Ida Maries 2-dimensionelle tegninger til ’levende’ 3-dimensionelle dukker.
”Det er det, vi kan, og derfor er det os, der gør det,” siger Helene og Karin samstemmende.
Et af de store spørgsmål har for eksempel været, hvordan en dukke ser ud fra siden – eller bagfra.
”Hvordan ser numsen ud på Bilbo Sækker? Det kan man ikke se på den tegning, som Ida Marie har tegnet, og derfor har vi modelleret og arbejdet med at ramme det rigtige udtryk. Og så har vi tilpasset formen og materialerne i samarbejde med Ida Marie,” fortæller Helene, mens Karin supplerer:
”Teknisk og håndværksmæssigt kan vi noget forskelligt, og derfor supplerer vi hinanden rigtigt godt. Det, vi begge to er gode til, er at arbejde i en proces, hvor vi faktisk ikke kender vejen på forhånd. Vi ved, hvad vi skal ende med, men i princippet ved vi ikke, hvordan vi kommer derhen. Det kræver, at man er klar til at prøve sig frem og være klar til at starte forfra, hvis noget ikke virker.”