Dahlman1807 er i dag navnet på virksomheden som Jeppe og hans to partnere, Tove og Mikkel, er ved at udvikle. Da Jeppe og Co. overtog virksomheden for halvandet år siden, var den ejet af brødrene Frank og Erik, hvis oldefar i sin tid havde købt sadelmageriet af familien Dahlman. De to brødre var på det tidspunkt langt oppe i 70’erne, og ville gerne finde en til at overtage virksomheden, og drive den videre i lokalerne med respekt for historien.
Og det er lige hvad der er intentionen.
”Vi tænker på os selv som et led i virksomhedens historie. Vi passer på den til næste generation, og har fået virksomheden og historien til låns. Derfor gemmer vi også alt det historiske materiale, som fulgte med. Der er blandt andet gamle kvitteringsblokke fra fortiden, som dokumenterer, at virksomheden tidligere har arbejdet med Arne Jacobsens, Kaare Klints og Børge Mogensens møbler,” fortæller Jeppe.
Virksomheden var oprindeligt en klassisk sadelmagervirksomhed, der havde til huse ved de kongelige stalde på Christiansborg, men siden 1930 har virksomheden ligget i Fortunstræde, hvor der både er værksted og butik.
Begyndte hjemme i køkkenet
Interessen for det gode håndværk begyndte for Jeppe helt tilbage i barndomshjemmet,
hvor forældrene købte og solgte antikviteter, og oplærte ham i hvad man skulle kigge efter på markeder og lignende.
Da Jeppe i sin tid arbejdede på Københavns Universitet i IT-afdelingen, følte han et behov for et kreativt frirum og det var her at kærligheden faldt på læder. Det startede med små ting som bl.a. punge, som blev produceret derhjemme.
Primært til sig selv, men der kom hurtigt venner og venners venner, der var interesseret i det Jeppe lavede. Det var planen at han ville på IT-universitetet. Han kom ind, men samme dag fik han tilbudt et værksted i Teglgaardsstræde, og så valgte han at fortsætte med læderet frem for IT.
Jeppe er autodidakt sadelmager. Man kan nemlig ikke blive uddannet som sadelmager
i Danmark mere. Man skal enten til Sverige eller England, hvis man vil have den officielle uddannelse.
Fra værkstedet i Teglgaardsstræde udvidede han produktsortimentet og kundekredsen fra venner til flere andre gennem brug af sit netværk. Vejen gik videre til et værksted i Nansensgade, hvor der også var en lille butik. Herefter videre til Store Kongensgade, indtil han overtog Dahlmans sadelmageri i Fortunstræde for halvandet år siden.
Fra heste til internationalt brand
Da Jeppe overtog Dahlmans kom 80 procent af omsætningen fra hesteprodukter. Men det skar Jeppe fra, for at fokusere på de andre lædervarer som virksomheden har. Blandt andet en klassisk lædermappe, og et helt særligt Dahlman-bælte med en lukning, der er taget fra hestetømmer. Bæltet kan blandt andet ses på jazztrompetisten Miles Davis på et af hans albumcovers.
I dag produceres både de klassiske produkter, og der udvikles nye produkter, som sælges både i butikken og på Dahlman1807s webshop.
”Vi ønsker at gøre Dahlman1807 til et brand der kendes internationalt. Det gør vi gennem storytelling, hvor vi blandt andet bruger Instagram til at vise, hvilke produkter vi laver. Vi arbejder også hele tiden på at få omtale i internationale
magasiner og guidebøger. Det gør vi ved at finde ud af, hvor vi har kontakter eller kender nogen, der har kontakter til de rigtige medier. Det bruger vi blandt andet Instagram til. Det gælder om at medierne selv finder os, og det er noget jeg arbejder med når jeg ikke arbejder på værkstedet,” siger Jeppe.
Arbejdet tager blandt andet udgangspunkt i den personlige historie, som Jeppe har brugt siden han begyndte med at arbejde fuldtids med læder for otte år siden. Generelt bruger Jeppe meget tid på at opbygge sit netværk, og hjælpe andre med noget.
”Vi har noget vi kalder kaffetid her på værkstedet. Vi inviterer gerne folk ind her for at se hvad vi laver. Vi fik en taske med på magasinet Wallpapers udstilling i Milano, og det var noget der kom i stand efter en kaffeaftale,” fortæller Jeppe.
Andre steder hvor der bliver arbejdet med netværk, og for at fremme det gode håndværk, er i Sadelmager- og Tapetsererlauget, hvor Jeppe er aktivt medlem. Og i Håndværkerforeningen.
”Det er vigtigt at være med i lauget, og dele viden og støtte op om det gode håndværk, og få fortalt historien om at håndværket stadig eksisterer, så vi kan tiltrække nye til håndværksfagene. Derfor skal man være medlem i sit laug og også i Håndværkerforeningen, hvor man kan møde andre håndværkere og udveksle erfaringer,” siger Jeppe Dencker.
Slowsalg på nettet
Tilbage til udviklingen af virksomheden. En stigende del af det nuværende salg
kommer fra webshoppen. Der er lige solgt tre tasker til forskellige kunder i New York. Selv om man bestiller på nettet, kan man selv bestemme, hvordan et bælte skal se ud i forhold til farve på læder, tråd, spænde etc.
”Man kan ikke bare lægge en taske i kurven på webshoppen. Man skal ind og sende os en mail, så vi har den personlige dialog med kunden om, hvordan produktet skal se ud. Kunderne får på den måde noget unikt, der kun er lavet til dem. Vores produkter er ikke nogen der skal bestilles og leveres hurtigt. Det styrker vores brand, at man skal gøre lidt for at få det. Men det skal være jordnært og for alle,” siger Jeppe.
Dahlmans produkter ud i verden
Det er målet at sælge produkter i andre butikker. Men ikke hvor som helst. De tre partnere er meget kritiske, når de udvælger samarbejdspartnere. Der er butikker, der er kommet til Jeppe og Co., og har spurgt om de må sælge produkterne.
”Vi har lavet en liste over butikker rundt om i verden, som vi gerne vil samarbejde med. Det er nøje udvalgte butikker i en række lande, hvor vi gerne vil have produkterne ind. Den første butik bliver Goods, der ligger på Østerbro. De er med
i magasinet Monocles liste over de 100 bedste butikker i verden. Så det er et godt eksempel på den type butik vi gerne vil ind i,” siger Jeppe.
Men at gå ud i verden kræver en større produktion end det er muligt i København. Derfor har virksomheden lavet et samarbejde om produktion i Tyskland og Italien. Begge steder er nøje udvalgt for at sikre den højeste kvalitet.
”Vi er lidt besværlige at arbejde sammen med fordi vi vil sikre, at det der bliver produceret lever op til vores krav. Men det er nødvendigt at få produceret mere
end vi kan gøre her, når produkterne skal sælges i andre butikker,” siger Jeppe.
Hermés som forbillede
Virksomheden skal på verdenskortet. Et forbillede er en anden oprindelig sadelmagervirksomhed, der i dag er et internationalt kendt brand med bl.a. tasker, nemlig Hermés. Hermés begyndte med at producere hesteudstyr i 1833 helt som Dahlman gjorde det år tidligere.
”Det er en lang proces at bygge op, og det kræver tålmodighed. Det der driver os er
passionen for faget, for håndværket, og for at skabe et internationalt navn. Men samtidig vil vi gerne have, at virksomheden er et godt sted at være både for os selv og vores ansatte. Som selvstændig arbejder du ikke 9-17, men i princippet hele tiden. Nu har to af os børn, og derfor holder jeg typisk en pause på nogle timer, hvor jeg er sammen med familien, og så kan jeg arbejde videre lidt senere på aftenen,” siger Jeppe.
De tre partnere
Jeppe er netop kommet på Berlingskes Top 100 over unge talenter. Med god grund kan man sige. Men udover den autodidakte sadelmager er partnerkredsen:
Tove Christensen der er uddannet designer fra Designskolen i Kolding samt Royal College of Art i London.
Mikkel Lyshøj der er uddannet på CBS og tager sig af økonomien, men også vinduespudsning og andre praktiske ting. Det er han nemlig god til, som Jeppe siger.