30 år har Henrik Svensson været i familiefirmaet. Han har efterfulgt sin far som ejer, og der er ingen tvivl om, at Henrik brænder for sig fag.
”Jeg har altid vidst at det var det her jeg ville. Men min far ville ikke tage mig i praktik. Han synes jeg skulle prøve noget andet. Så jeg var i praktik som elektriker og tømrer. Men det var altså stukkatørfaget der trak. Det elektrikere eksempelvis laver, skal helst være skjult bag muren. Stukken er synlig, og der er noget særligt i at skabe noget, der kan ses 400 år efter det er lavet, og det er medvirkende til min passion for faget,” siger Henrik Svensson.
Oldefar var den første iværksætter
Netop det med at skabe noget, der kan ses mange år efter, bliver tydeliggjort af oldefar Ove H. Svensson. Han kom til Danmark fra Sverige i 1916, hvor han var formand for stukkatørerne, der genskabte stuk og dekorationerne på det nuværende Christiansborg Slot efter branden i 1884. Resultatet kan ses den dag i dag på Christiansborg.
”Min oldefar var god til sig fag, så god, at han efterfølgende blev anbefalet at starte egen virksomhed af stadsarkitekten i København. Stadsarkitekten skrev en anbefaling til min oldefar, som kunne bruges til at få det dengang nødvendige næringsbrev, og med det i hånden blev han i Danmark og etablerede sin egen virksomhed i 1929,” fortæller Henrik
Svensson.
Ove Svenssons blev etableret i Brønshøj, og virksomhed gik godt. Det var den gang, hvor der var stuk i alle bygninger, så der var et godt grundlag for at få sin søn, Henriks morfar, med ind i virksomheden, og gøre ham klar til overtagelsen. Og siden er virksomheden gået i arv. Efter morfaren var det dog Henriks far, der tog over.
”Min morfar fik to piger, og den gang var det utænkeligt at en pige kunne overtage virksomheden. Derfor blev det min far, der ellers var maskinarbejder, som tog en uddannelse som stukkatør, og derefter blev den næste generation før jeg kom til,” fortæller Henrik.
Digital markedsføring
Gennem de 30 år i virksomheden er der blevet sat meget stuk op fra Henrik Svenssons hånd. Men i dag er det ikke selve stukkatørarbejdet, der fylder mest i Henriks hverdag. Som ejer af virksomheden er det ham, der står for salgsarbejdet og markedsføringen, der i dag primært foregår på Facebook, Google og Instagram. Som håndværksmester er det nødvendigt at kunne finde ud af, at markedsføre sig på digitale kanaler.
”Det er vigtigt at være synlig på de digitale medier, så det bruger jeg en del tid på både at sætte mig ind i, og udføre. Alle i virksomheden bidrager ved at være gode til at tage billeder af de opgaver vi løser, og det er dem vi bruger i markedsføringen,” siger Henrik Svensson.