Mastekranen er formentlig den ældste af sin slags, der stadig står originalt i Europa. Og den er et studie i originalt håndværk, som ikke ses hver dag. Mastekranen, som blev fredet i 1918, er en af flere fredede bygninger, som ejes af Forsvaret. Det er derfor Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse der er bygherre for restaureringen og varetager projektledelsen.
Hele restaureringsprojektet omfatter en del håndværksfag, og dermed mange håndværkere, som arbejder sammen side om side på det specielle projekt. Her har der både været brug for murere, tømrere, malere, VVS’ere, stenhuggere og stukkatører.
Selve kranen står på jorden og rækker ud over vandet. Rundt om den er bygget en murstensbygning i klassiske gule mursten.
”Man siger at murstensbyggeriet er bygget for at beskytte kranen mod vind og vejr. Men det var også for at spare på tømmeret, at man lavede murstensbygningen, hvilket man kan læse i fredningsbeskrivelsen for bygningen,” siger Jens Riise Kristensen, der sammen med Per Lundgaard fra arkitektfirmaet Fogh og Følner Arkitekter A/S, er arkitekt på restaureringen.
Arkitektfirmaet Fogh & Følner Arkitekter A/S har, som en del af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses rammeaftale med den kongelige bygningsinspektør, fået tildelt opgaven med at gennemføre projektet, fra opgaven er sat i gang af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, herunder at invitere håndværksvirksomheder til at give tilbud på de forskellige opgaver, samt udvælge de håndværkere, der nu har været i gang siden påsken 2022. Hele projektet er klar ultimo 2022.
Surret sammen med tov
Mastekranen skulle kunne løfte de tunge master, når de enten skulle sættes på eller tages af flådens skibe. Og den blev også brugt, når et skib skulle kølhales, som det hedder, når man vender et skib om på siden. Det var nødvendigt for at reparere og vedligeholde skibene, som dengang alle var bygget af træ.
Det samme er selve kranen, og her er en særlig detalje at lægge mærke til.
”Al tømmeret på toppen af kranen er bundet sammen med tykke hampetove. Der er ikke en bolt, skrue, nagle eller andet metal, der holder masten sammen. Det er en helt særlig konstruktion, som ikke bliver set mange andre steder,” siger Jens Riise Kristensen.
For at vedligeholde den specielle konstruktion, har det været nødvendigt at skaffe nyt hampetov, og det er langt fra ligegyldigt, hvordan det er produceret.
”Det er håndslået hamp, som ikke fremstilles ret mange steder, og det er ikke nemt at finde den rigtige hamp. Der er anvendt det helt rigtige hampetov, der blev slået af en ekspert fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde på et rebslageri i Sverige, ” siger Jens Riise Kristensen.