Verdens Vildeste Brobyggere

Tegn gratis abonnement på MESTER

Fredag den 10. juni kæmpede 30 lærlinge samt arkitekt- og ingeniørstuderende i den ædle kunst at bygge en bro.

Tekst: Jakob Bo Andersen
Foto: Claus Fisker / Tomas Bertelsen

Denne artikel blev bragt i MESTER21, juni 2022.

”Hvorfor skal jeg lære om cirkler, vinkelmåling og cosinus og sinus? Hvad kan jeg overhovedet bruge det til?” De spørgsmål har mangen en matematik- eller fysiklærer nok fået fra deres elever i folkeskolen.

Svaret er, blandt andet, at du skal bruge den viden for at kunne bygge en bro. Og det er netop, hvad 30 unge lærlinge samt arkitekt- og ingeniørstuderende skulle, da brobygningskonkurrencen Verdens Vildeste Brobyggere blev afholdt i Fredericia den 10. juni 2022.

“Broer er et fænomen, som fascinerer de fleste, men de færreste har oplevet, hvor spændende det er at se dem blive opført”, siger sekretariatschef i Verdens Vildeste Brobyggere, Michael Jeppesen, der står bag konkurrencen.

Folkefest, uddannelsesmesse og konkurrence i ét

15 virksomheder og uddannelsesinstitutioner havde tilmeldt sig med en stand til det store messeområde, ligesom der også var foodtrucks og streetfood. En lokal DJ sørgede for musik, mens en tryllekunstner lavede ballonbroer til alle børnene.

Dagen igennem kunne man overvære interviews på scenen, ligesom der var koncert og stand-up. Kl. 20.30 tændtes lyset på de tre broer, og vinderbroen blev kåret.

“Med projektet hylder vi erhvervsuddannelserne, og alle fra Fredericia og trekantsområdet er inviteret! Vores hjerte banker for at vise ung som gammel storheden og skønheden ved at bygge broer – og hvad man kan være med til som faglært,” fortæller Michael Jeppesen.

Vinderbroen 2022

Fakta

De tre hold skulle bygge hver deres type bro. Fælles for de tre broer er, at de skulle bygges i beton, stål og træ.

Byg en bro på tid

I konkurrencen kæmpede de tre hold mod hinanden om at bygge en bro på tværs af de 12 meter brede kanaler i Kanalbyen i Fredericia. Holdene skulle bygge hver deres type bro, hhv. en buebro, en hængebro og en gitterbro.

Forberedelserne har været i gang siden april, hvor byggepladsen åbnede. Her har de tre hold kunnet mødes, og de har haft mulighed for at samarbejde om at designe brokonstruktionen og præfabrikere og forberede elementer til deres bro-løsninger.

På konkurrencedagen, den 10. juni, havde holdene 7 timer til at opføre deres bro. Herefter kårede dommerpanelet vinderbroen.

Det er anden gang, brobygningskonkurrencen bliver afholdt. I 2021 blev konkurrencen afholdt på Engholmene i København, hvor 30 af landets bedste lærlinge og studerende dystede i at bygge en skråstagsbro, en flydebro og en sprængværksbro, som var sidste års vinder.

Tværfagligt ’brobygnings’-projekt

I Håndværkerforeningen København er adm. direktør Christoffer Susé begejstret over brobygningskonkurrencen.

”Vi har brug for flere unge, der vælger håndværkervejen, men lige nu står ansøgningstallene til erhvervsuddannelserne bomstille. Så vi hilser alle projekter velkommen, der viser alt det fede, man kan med en erhvervsuddannelse – som for eksempel at bygge en bro. Samtidig viser Verdens Vildeste Brobyggere den tværfaglighed, som er helt essentiel i et anlægsprojekt, hvor forskellige håndværksfag arbejder side om side med f.eks. arkitekter og ingeniører. Hverken ingeniøren eller håndværkerne kan bygge en bro alene, og projektet understreger, at der er brug for alle faggrupper for at få et optimalt resultat,” siger Christoffer Susé og fortsætter:

”Noget af det særlige ved håndværksfagene er jo, at du bygger og skaber en fysisk genstand, i dette tilfælde en bro. Men det kan også være brødet, der frister i bagerbutikken, eller murerens, tømrerens og VVS’erens kyndige hænder og faglighed, der kan realisere dine boligdrømme. Håndværk er en forudsætning for mange af de ting, vi tager for givet hver dag, og derfor har vi brug for, at flere dygtige unge mennesker vælger en erhvervsuddannelse. Vi har brug for en diskursændring i vores samfund, så vi kan bevæge os væk fra opfattelsen af, at det er mindre fint at gå håndværkervejen end at tage en studentereksamen.”

Økonomisk støtte fra Stillinges Fond

Stillinge Fonds støtte til projektet skal sikre, at de 21 lærlinge der deltager, får styrket deres kompetencer ift. tværfagligt arbejde og får konkret erfaring med de tværfaglige arbejdsprocesser, der er en del af eksempelvis større byggeprocesser.

Gennem konkurrenceforløbet får lærlingene indblik i forskellige håndværks-discipliner samt i industriel fremstilling og bearbejdning af materialer, herunder beton og stål.

Læs mere om Stillinges Fond på stillingesfond.dk