Projektet, som eleverne er i fuld gang med på gokartbanen denne dag, hedder ”Motorsport – hestekræfter på skoleskemaet”, og er for skoleelever i udskolingen (7.-10. klasse).
”Vi bruger motorsporten som omdrejningspunkt for projektet, der går ud på at inddrage fag som samfund, matematik, fysik og idræt, og samtidig vise eleverne, at der er spændende muligheder i at arbejde som mekaniker,” siger Mikkel Bøyesen, der er projektleder og idémanden bag projektet i Dansk Automobil Sports Union (DASU).
CO2 og fysiske øvelser
På banen og i det tilhørende klubhus er skoleeleverne i fuld gang med at tage tid på hinanden, mens de gennemgår forskellige fysiske øvelser. For en motorsportsmand skal være i god form for at kunne sidde bag rattet. Andre er i gang med at måle CO2 på gokarts, i klublokalet og i deres egen udåndingsluft, for at få en idé om, hvor stort indholdet af CO2 er i praksis. Et sted sidder et lille hold og laver statistik over deres banekørsel, hvor hver kører har en tidtager.
Engagementet er højt, og der bliver lyttet, når Mikkel Bøyesen instruerer i, hvad næste opgave er.
”Motorsporten indeholder mange elementer, som er relevante i forskellige fag, og det engagerer vi de unge i. De har blandt andet skullet løse en samarbejdsopgave, hvor LEGO bruges til at illustrere forholdet mellem kører og mekaniker. Her viser vi dem både, hvordan man kommunikerer, og hvad der skal til for at være mekaniker,” siger Mikkel Bøyesen, der oprindeligt er uddannet lærer, men leder projektet for DASU. Projektet er finansieret af midler fra Villum Fonden og FIA (det internationale bilsportsforbund) og sker i samarbejde med AutoBranchen Danmark og Dansk Metal.