Bliv endelig iværksætter!

Danmark er et lønmodtagersamfund. Incitamenterne til at starte egen virksomhed er forsvindende små, og det ses tydeligt på antallet af selvstændigt erhvervsdrivende.

Claus Skaaning, iværksætter gennem 20 år, kom for nylig med et opråb her i avisen, hvor han satte fokus på de mange måder, hvor samfundet ikke bidrager til at styrke selvstændighedskulturen, og på den baggrund opfordrede han folk til at holde sig væk fra et liv som iværksætter.

Jeg er meget enig i Claus Skaanings kritik. Men desværre drukner de vigtige pointer i en begrænset forståelse af, at iværksætteri handler om »kreative« iværksættere, tech- og vidensvirksomheder og jagten på den næste enhjørning. Og det er ulykkeligvis et udtryk for en samfundstendens, hvor der er gået snobberi i begrebet iværksætter.

For helt basalt er en iværksætter en person, der sætter noget i værk. En, der starter egen virksomhed. En, der er selvstændigt erhvervsdrivende.

Derfor er en tømrermester, en malermester, en bagermester eller en guldsmed lige så meget iværksætter, som en tech-startup, der ønsker at berige verden med endnu en app.

Og netop håndværkere og faglærte er gode til at starte egen virksomhed og skabe arbejds- og lærepladser. På den måde bidrager de til deres lokalsamfund, selvom de lever et stille liv, og uden at der »går Løvens Hule i den«.

Men desværre har vi indrettet rammevilkårene for at drive egen virksomhed sådan, at der nærmest er flere grunde til at lade være med at tage springet end omvendt. For slet ikke at tale om det fuldstændigt groteske offentlige bureaukrati, man skal navigere i, når man driver egen virksomhed.

Det håber jeg, at regeringens længe ventede iværksætterstrategi vil tage fat på. For vi har brug for flere, der starter egen virksomhed i Danmark.

Derfor er det vigtigt, at iværksætteristrategien har det rette fokus fra start og tager udgangspunkt i den reelle definition af, hvad det vil sige at være iværksætter; en person, der starter egen virksomhed! Uanset branche eller uddannelsesbaggrund.

Så lad os få en strategi, der har det som udgangspunkt, i stedet for kun at have fokus på en begrænset gruppe af iværksættere.

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.

Indlægget blev bragt i Berlingske, den 5. februar 2024.