Ny forpagter i Moltkes Palæ

Som altid giver nytåret anledning til både at se tilbage og se fremad. Det kommende årsskifte er ingen undtagelse, for fra 1. januar træder et nyt forpagterteam ind ad døren i Moltkes Palæ. Og de har, ligesom Håndværkerforeningen, store ambitioner om at åbne og revitalisere palæet.

Moltkes Palæ er et af byens smukkeste palæer med en klassisk storhed, som ikke ses i mange andre selskabs- og konferencesteder i byen. Og selv om palæet gennem mange år har haft en velfungerende selskabsforretning, er der et stort uudnyttet potentiale. Det mener både Håndværkerforeningen København og palæets nye forpagterteam, Humanic.

”Vi har længe haft et ønske om, at palæets unikke rammer skal komme endnu flere københavnere til gode, og derfor har vi set René Bolvigs ønske om at træde tilbage som forpagter, som en anledning til at gentænke den måde, vi bruger palæet. Vi har valgt et nyt forpagterteam, hvis ambitioner, for hvordan palæet skal udvikle sig, matcher vores. Og vi glæder os til at komme i gang,” siger Christoffer Susé.

”Moltkes Palæ har en historie, beliggenhed og rammer, som gør stedet til et perfekt match til vores eksisterende portefølje af venues og restauranter. Vi holder flere hundrede arrangementer og events om året med et mål om at skabe mindeværdige oplevelser med gastronomien som omdrejningspunkt. For intet binder mennesker bedre sammen, end et godt måltid mad. Vi har længe ledt efter et venue som Moltkes Palæ, der med sin størrelse og eksklusive og klassiske stil passer perfekt ind i vores udviklingsplaner,” forklarer Allan Hansen, der er adm direktør i Humanic.

Åbent og levende palæ

Det er en afgørende målsætning for Håndværkerforeningen, at Moltkes Palæ skal åbnes mere op. For såvel egne medlemmer og laugene som for gæster og offentligheden generelt. Og Humanic deler ambitionen om at invitere nye kundegrupper inden for i de historiske rammer.

Det kan for eksempel være private højtider som konfirmationer og barnedåb, men også offentlige begivenheder som intimkoncerter, Dining Week, Smagens Time eller messer og udstillinger i samarbejde med virksomheder, brancheforeninger og laug.

”For at tiltrække kundegrupper udover de eksisterende vil vi blandt andet arbejde med opdækning, indretning og et bredere køkken. Vi vil indrette salonerne mere moderne, med respekt for historien. En lille ting er for eksempel valget af duge og service, som kan ændre hele stemningen i et rum. Her vil vi, med respekt for det enkelte rum, tilbyde mere moderne alternativer til de klassiske hvide duge. Et andet eksempel, som især vil præge en hjemlig stemning, vil være indretning med levende planter,” fortæller Allan Hansen, og fortsætter:

”Vi ønsker at skabe et levende hus, hvor man som gæst føler sig hjemme.”

Der skal dufte af mad

Humanic er en af byens førende virksomheder inden for gastronomiske medarbejderoplevelser, og som nævnt er den gode madoplevelse en central del af Humanics DNA. Derfor glæder gastronomisk ansvarlige i Humanic, Lasse Skytte, sig til at indtage palæets store og historiske køkkenfaciliteter.

 

”Køkkenet er husets hjerte og vil være et (gastronomisk) samlingspunkt på Moltkes Palæ. Her skal der dufte af den dejligste mad – hver dag – tilberedt af gode og ærlige råvarer af vores dygtige kokke og elever. Vores mad tager udgangspunkt i moderne gastronomi med vægt på traditioner i det gode håndværk, klassiske tilberedningsmetoder og serveret med faglig stolthed. Vi henter vores inspiration lige fra fransk nouvel cuisine til det moderne nordiske dogmekøkken – men ofte tilføjet lidt krydderi fra verdenskøkkenet med spændende råvarer, teknikker som japansk fermenteringskunst eller smagen af sydamerikansk ild & passion,” fortæller Lasse Skytte.

Holdet bag

Det nye forpagterteam i Moltkes Palæ er en el af Humanic, som blev stiftet i 2004 af Theis Rosenkvist. I 2018 trådte Torben Klitbo ind i ejerkredsen, og i dag har Humanic mere end 100 faste medarbejdere.

Humanic driver i forvejen to venues til selskaber og restaurant: Planetarium med restauranten Kerne Pavillonen samt Bryggen Venues på Islands Brygge med restauranten The Fat Pike, og selskabslokalerne Spisesalon Bryggen og Pakhus Bryggen. Desuden har Humanic ejerskab i Langelinie Pavillonen, som blev overtaget i 2015.

 

I dagligdagen drives Moltkes Palæ af:

 

 

Det nye forpagterteam vil have deres daglige gang i palæet.

Derudover er Torben Klitbo og Theis Rosenkvist en del af ejerkredsen i Humanic.

I en del af stuetagen vil Håndværkerforeningen ligeledes indrette kontorlokaler, som skal udlejes eksternt. Det drejer sig for eksempel om de tidligere forpagterkontorer og andre rum, som på nuværende tidspunkt ikke udnyttes i dagligdagen.

”Vi bor på en meget attraktiv adresse midt i Frederiksstaden, hvor der er stor efterspørgsel efter kontorlokaler. Vi har allerede udlejet Buesalen, og med indtægt fra nye kontorfaciliteter kommer vi til at styrke driften i Moltkes Palæ endnu mere, og dermed sikrer vi også, at vi har en afbalanceret forretning på længere sigt,” slutter Christoffer Susé.

Tilbage til rødderne

Mens Humanic-temaet overtager forpagtningen af palæets 1. sal, vil Håndværkerforeningen selv råde over arealerne i stueetagen. Det har nemlig længe været et stort ønske, at Moltkes Palæ skal være et stærkere omdrejningspunkt for faglige og sociale aktiviteter i såvel Håndværkerforeningen som de københavnske laug.

”Oprindeligt købte Håndværkerforeningen palæet for at have et standsmæssigt domicil til medlemmerne, og derfor plejer vi at kalde Moltkes Palæ for vores klubhus. Men vi må altså konstatere, at vi ikke bruger klubhuset nær så ofte, som vi gerne ville,” siger Christoffer Susé, og fortsætter:

”Derfor har vi valgt at tage stueetagen ud af forpagtningen og indrette lokalerne, så vi selv, og ikke mindst laugene, kan bruge dem til aktiviteter og kurser med videre.”

I en del af stuetagen vil Håndværkerforeningen ligeledes indrette kontorlokaler, som skal udlejes eksternt. Det drejer sig for eksempel om de tidligere forpagterkontorer og andre rum, som på nuværende tidspunkt ikke udnyttes i dagligdagen.

”Vi bor på en meget attraktiv adresse midt i Frederiksstaden, hvor der er stor efterspørgsel efter kontorlokaler. Vi har allerede udlejet Buesalen, og med indtægt fra nye kontorfaciliteter kommer vi til at styrke driften i Moltkes Palæ endnu mere, og dermed sikrer vi også, at vi har en afbalanceret forretning på længere sigt,” slutter Christoffer Susé.