Moltkes Palæ er et af byens smukkeste palæer med en klassisk storhed, som ikke ses i mange andre selskabs- og konferencesteder i byen. Og selv om palæet gennem mange år har haft en velfungerende selskabsforretning, er der et stort uudnyttet potentiale. Det mener både Håndværkerforeningen København og palæets nye forpagterteam, Humanic.
”Vi har længe haft et ønske om, at palæets unikke rammer skal komme endnu flere københavnere til gode, og derfor har vi set René Bolvigs ønske om at træde tilbage som forpagter, som en anledning til at gentænke den måde, vi bruger palæet. Vi har valgt et nyt forpagterteam, hvis ambitioner, for hvordan palæet skal udvikle sig, matcher vores. Og vi glæder os til at komme i gang,” siger Christoffer Susé.
”Moltkes Palæ har en historie, beliggenhed og rammer, som gør stedet til et perfekt match til vores eksisterende portefølje af venues og restauranter. Vi holder flere hundrede arrangementer og events om året med et mål om at skabe mindeværdige oplevelser med gastronomien som omdrejningspunkt. For intet binder mennesker bedre sammen, end et godt måltid mad. Vi har længe ledt efter et venue som Moltkes Palæ, der med sin størrelse og eksklusive og klassiske stil passer perfekt ind i vores udviklingsplaner,” forklarer Allan Hansen, der er adm direktør i Humanic.
Åbent og levende palæ
Det er en afgørende målsætning for Håndværkerforeningen, at Moltkes Palæ skal åbnes mere op. For såvel egne medlemmer og laugene som for gæster og offentligheden generelt. Og Humanic deler ambitionen om at invitere nye kundegrupper inden for i de historiske rammer.
Det kan for eksempel være private højtider som konfirmationer og barnedåb, men også offentlige begivenheder som intimkoncerter, Dining Week, Smagens Time eller messer og udstillinger i samarbejde med virksomheder, brancheforeninger og laug.
”For at tiltrække kundegrupper udover de eksisterende vil vi blandt andet arbejde med opdækning, indretning og et bredere køkken. Vi vil indrette salonerne mere moderne, med respekt for historien. En lille ting er for eksempel valget af duge og service, som kan ændre hele stemningen i et rum. Her vil vi, med respekt for det enkelte rum, tilbyde mere moderne alternativer til de klassiske hvide duge. Et andet eksempel, som især vil præge en hjemlig stemning, vil være indretning med levende planter,” fortæller Allan Hansen, og fortsætter:
”Vi ønsker at skabe et levende hus, hvor man som gæst føler sig hjemme.”
Der skal dufte af mad
Humanic er en af byens førende virksomheder inden for gastronomiske medarbejderoplevelser, og som nævnt er den gode madoplevelse en central del af Humanics DNA. Derfor glæder gastronomisk ansvarlige i Humanic, Lasse Skytte, sig til at indtage palæets store og historiske køkkenfaciliteter.
”Køkkenet er husets hjerte og vil være et (gastronomisk) samlingspunkt på Moltkes Palæ. Her skal der dufte af den dejligste mad – hver dag – tilberedt af gode og ærlige råvarer af vores dygtige kokke og elever. Vores mad tager udgangspunkt i moderne gastronomi med vægt på traditioner i det gode håndværk, klassiske tilberedningsmetoder og serveret med faglig stolthed. Vi henter vores inspiration lige fra fransk nouvel cuisine til det moderne nordiske dogmekøkken – men ofte tilføjet lidt krydderi fra verdenskøkkenet med spændende råvarer, teknikker som japansk fermenteringskunst eller smagen af sydamerikansk ild & passion,” fortæller Lasse Skytte.