Når man kører en tur ad motorvejen sydpå fra København, kan man næsten ikke undgå at se det markante, store logo med en hestevogn og navnet Thurah Transport på den store bygning lige ved den første Ishøjafkørsel.
Men der er meget lidt hestevogn over det, der møder en, når man drejer af og kører ned for enden af det store industriområde langs motorvejen. Her kommer man ind på et stort område med moderne bygninger, masser af gods og store lastbiler. Det er her Thurah Transport opbevarer materialer for håndværkere og entreprenører, der har udliciteret byggepladslogistikken til vognmandsvirksomheden.
”Vognmandsfaget er gammelt, og hovedvaren er fortsat den samme, som den altid har været: At fragte materialer og varer fra A til B. Men faget er i konstant udvikling, og vi finder nye måder at udvide forretningen på. Her er logistikmodellen et godt eksempel på udviklingen,” siger Lars Mouritsen, der er anden generation af den nuværende ejerfamilie af Thurah Transport.
Ny model for kendt opgave
”Det at have materialer stående for kunderne har vi og andre i princippet gjort hele tiden. Det er en måde at lave en fødekanal til vores biler på, så de har noget at køre med. Tidligere stillede man varer hos en bondemand, der havde plads. Vi har bare konceptualiseret det og sat det i system, så det er blevet nemt for håndværksvirksomhederne at benytte sig af vores logistikcenter. De bestiller materialerne, og leverandøren leverer dem her. Når de så eksempelvis skal bruge vinduer, går de ind på vores portal og bestiller det leveret. Vi leverer fra dag til dag, og ofte hurtigere, så det er meget fleksibelt i forhold til at få det passet ind i en byggeproces,” siger Lars Mouritsen.
”Bedre byggepladslogistik” blev lanceret for et års tid siden, men det har taget lidt tid at få håndværkerne med på modellen. Ifølge Lars Mouritsen er mange i byggefagene lidt konservative og gør ofte, hvad de plejer, men der er flere og flere, der har fået øjnene op for fordelene.
”Det har taget lidt tid, blandt andet på grund af coronaen, men siden nytår er der sket noget. Det er et kendt problem, at byggematerialer bliver beskadiget på byggepladserne. Faktisk går 10% til spilde under en byggeproces, blandt andet fordi de bliver smadret, hvis de står på fortovet ud for en ejendom over en weekend. Det kan minimeres, når materialerne står her og først bliver leveret, den dag de skal bruges. Og så er der også tiden. 30% af tiden på en byggeplads går med at lede efter materialer,” siger Lars Mouritsen.
Odd size
Der er mange håndværkere, leverandører af byggematerialer og andre, der har behov for at få opbevaret det man kan kalde odd size materialer. Det er varer som tagpap og andre former for tagbelægning, solceller, vinduer, døre, spabade, saunaer og meget andet, der ikke lige kan passe ind på almindelige lagre eller på en byggeplads. De kan i stedet stå i sikkerhed hus Thurah bag en indhegning, der er sikret med kameraovervågning og radar. Det hele er leveret af en virksomhed, der leverer lignende løsninger til det amerikanske forsvar. Så materialerne er i sikre hænder.
”Her er 60.000 kvadratmeter, og vi kan opbevare alt bortset fra fødevarer. Lige nu er vi i gang med at bygge ud for at få mere plads til indendørs opbevaring, som vi har behov for,” siger Lars Mouritsen.