Gør dig fortjent til kundernes respekt
Selv med den gamle partner om bord var det ikke helt ligetil at drive virksomheden efter overtagelsen. De kunder, som havde været faste hos Ivan Madsen gennem årene, var, som Ivan selv, ved at gå pension, og det betød, at nye skulle findes.
”Jeg opdagede, at da min far gik på pension var der mange kunder, der faldt fra, fordi de selv gik på pension. Og der var kunder, som blev mere skeptiske, i forhold til de tilbud vi gav. De spurgte mig, om det virkelig skulle koste så meget, hvilket de aldrig havde gjort før. Der var absolut kunder, der blev, men jeg oplevede at mange hoppede fra, fordi de følte mistillid til mig. Salg er personligt relateret, man køber noget af en, man har kemi med, og derfor er det vigtigt med de personlige relationer. Det tager tid at bygge op, og du skal gøre dig fortjent til det,” siger Per Madsen i dag.
Han havde et dyk i omsætningen efter at have overtaget virksomheden, og måtte ud for at finde sine egne kunder.
”Jeg tror, at hvis man overtager en virksomhed, der ikke er så personrelateret, som den her var, er det nemmere. Men hvis der har siddet en patriark, får man ikke noget foræret,” siger Per Madsen.
Brand skaffede omtale og kunder
I 2015 skete der noget, som havde store konsekvenser for Per Madsen og hans virksomhed. Værkstedet på Baldersbækvej brændte, og Per Madsen måtte overveje, hvad han nu skulle med sit arbejdsliv og virksomheden.
”Der gik et helt år efter branden, hvor jeg ikke vidste, om jeg kom tilbage som snedkermester. Jeg var i tvivl om, hvad jeg skulle, og om jeg skulle fortsætte og bygge et nyt værksted op,” siger Per Madsen.
Heldigvis kom der noget godt ud af Pers overvejelser. Han fandt et nyt sted i Ishøj, hvor han kunne lave et nyt værksted. Huset tilhørte den tidligere cykelrytter Ole Ritters cykelfirma, og det overtog Per Madsen og byggede sit nye værksted i.
Samtidig havde branden givet en del omtale i de lokale medier, hvilket fik en positiv effekt.
”At branden blev omtalt, gav os en synlighed, der betød, at vi fik nye kunder. Jeg tror, at folk havde ondt af os og derfor gerne ville støtte os. Så på den måde kom der noget godt ud af det, selv om det ikke var sjovt nærmest at skulle begynde forfra,” siger Per Madsen.
Han havde en snedker på det gamle værksted, som flyttede til Ghana kort efter, så oveni at skulle rykke til et nyt sted, skulle Per finde en ny snedker. Og en blev til to.
”Jeg kendte en snedker, som jeg gerne ville ansætte, men han sagde, at hvis jeg ville det, skulle jeg lige vide, at han intet vidste om at arbejde med maskiner. Til gengæld vidste han alt om hængsler og mange andre snedkerdiscipliner. Det betød, at jeg var nødt til at ansætte både ham, og en, der vidste noget om maskiner. Det var et sats i forhold til arbejdsmængden på det tidspunkt, men heldigvis er de her begge endnu,” siger Per Madsen.
I det hele taget er det gået den rigtige vej, siden Per flyttede til det nye sted. I dag har virksomheden 27 medarbejdere. Fire er på værkstedet, tre på kontoret, resten er ude hos kunderne.
”Jeg tror, at vi udfylder et hul i markedet. Folk har fået øjnene op for, at vi er her, og vi laver blandt andet meget inventar for konkollegaer i branchen, som vi har et rigtigt godt samarbejde med. Det er godt, at vi kan spille hinanden bedre og hjælpe hinanden. Vi låner medarbejdere og maskiner af hinanden, så hvis der er en opgave, som vi ikke selv kan klare, finder vi ud af det i samarbejde med gode kollegaer, og det går begge veje,” siger Per Madsen.