Praktiske dyder på skoleskemaet – Ja tak!

Regeringen præsenterede i oktober et nyt folkeskoleudspil der har som mål at styrke kvaliteten og de praktiske fag i folkeskolen.

Det er i den grad tiltrængt, og fra Håndværkerforeningens side har vi længe efterlyst tiltag i den retning. Forhåbentlig vil det føre til at flere afgangselever genopdager glæden ved at tegne, skabe og bygge, og at de derfor – helt naturligt – får øjnene op for de mange muligheder en håndværksuddannelse giver.

De der er klar til at starte på en håndværksuddannelse lige efter folkeskolen, skal naturligvis gøre det. Men vi ved at rigtig mange elever reelt udskyder deres uddannelsesvalg. Så det handler ikke nødvendigvis om at eleverne skal vælge tidligt, men at vi giver dem en viden om hvilke muligheder der er i håndværksfagene, som en del af deres generelle dannelse i folkeskolen. For når dét er sagt, er der ingen tvivl om at mange virksomheder har det helt fint med at deres nye lærling har gået i gymnasiet og har fået et par års mere modenhed.

Men helt overordnet vil et mere ligeværdigt forhold mellem praktiske og boglige fag i folkeskolen gavne hele samfundet.

For ligesom folkeskolen er ramme for at direktørens børn møder håndværkerens børn, så giver det en bedre forståelse elever (og forældre) imellem når man lærer både boglige og praktiske dyder. Og i virkeligheden er det jo helt skævt at folkeskolen formår at undertrykke børnenes naturlige lyst til at lege, bygge og være kreative i en sådan grad, at mange slet ikke kan forestille sig at skulle vælge en håndværksmæssig uddannelse efter folkeskolen.

I hele denne her diskussion skal vi naturligvis huske på at mennesker er forskellige og har forskellige evner og interesser. Men selvom man siger at vores tommelfingre er noget af det der adskiller os fra dyrene, så har jeg stadig til gode at se et menneske der er født med 10 af slagsen.

Af Per Vangekjær, formand for Håndværkerforeningen København

Indlægget blev bragt i MESTER, november 2023.