”Jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle lave, hvis jeg ikke kunne arbejde som bådebygger, siger Morten Laurs Sørensen, der var sømand, inden han gik i land og kom i lære som bådebygger. Han er udlært i virksomheden i 1988, blev medejer i 1995 og overtog virksomheden 10-15 år senere. Hans tidligere kompagnon og mester, Ole, kommer stadig på værftet og giver en hånd med i ny og næ, selvom han snart er 80 år. Det er tydeligt, at livet som bådebygger hos Københavns Yacht & Motorbådsværft er mere en livsstil end et arbejde.
Klar til den kongelige sejlsæson
Som bådebygger reparerer og vedligeholder man både og mindre fartøjer, lige fra fiskerbåde og joller over kapsejlere og lystfartøjer. Og lige i disse uger har Morten to særlige fartøjer stående på værftet, som skal have det ’årlige serviceeftersyn’. Det er to af marinens fem chalupper, som bruges på Kongeskibet. Henholdsvis Dronningens chalup fra 1936 og den lidt nyere Admiralens chalup.
Dronningens chalup er 13 meter lang, 2,5 meter bred og bygget af egetræ. Det er den, der sejler den kongelige familie fra Nordre Toldbod til Kongeskibet Dannebrog ved bøje 1 i Københavns Havn. Derfor skal chaluppen være klar til, at H.M. Dronningen åbner den 90. kongelige sejlsæson den 3. maj 2022 med et togt til Helsingør.
”Vi har efterset hele fartøjet og malet og lakeret det. Derudover har vi fremstillet to nye ’trappe-skamler’, som gør det lidt lettere at træde om bord. Og de smig-satte svalehaler afslører, at trapperne er bygget af en bådebygger og ikke en snedker,” forklarer Morten med et smil.
Kreativt og alsidigt fag
Flere af navnene i Morten Laurs Sørensens kundekartotek afslører, at værftet har en international kundekreds.
”Her i vinter har vi arbejdet på en svensk skærgårdskrydser fra 1916 – dem er der nok kun 3-4 stykker tilbage af, så det er ret sjovt at få lov til det. Men vi har også en amerikansk og en østrigsk båd på værftet, foruden selvfølgelig en masse danske både. I alt har vi 65 både stående til vinteropbevaring,” forklarer Morten, mens han viser rundt i den store bådehal.
Arbejdet på den svenske skærgårdskrydser har omfattet en restaurering af bådens dæk og overbygning.