I 2017 gik Jens Olsens Verdensur i stå, og en nærmere undersøgelse viste, at dele af uret skulle repareres. Derfor blev uret adskilt i enkeltværkerne i 2019, og værkernes dele repareret hos specialisten urmager og konservator Søren Andersen. Efter mere end et års arbejde kunne Søren Andersen og hans fire kolleger påbegynde samling af urets værker og transmissioner i december 2020. De endelige astronomiske indstillinger er på plads i slutningen af februar.
”Vi har haft alle 12 værker skilt ad, renset alle delene og fjernet alle de urenheder, der måtte være. Nogle dele er blevet udskiftet eller overfladebehandlet, og så har vi skiftet en del kuglelejer. Målet har været at sikre, at alle værker og kuglelejer løber fuldstændig friktionsløst og uhindret,” forklarer Søren Andersen.
Og det er små tolerancer, urmagermesteren arbejder med – selv i et stort verdensur. Så lidt som 1/100 millimeters unøjagtighed i et kugleleje kan betyde, at kuglen låser, og at værket dermed kan bremse bevægelse.
Slankt design giver slør
Det var Jens Olsen og ingeniør Axel E. Flint, der i 1933 konstruerede, tegnede og beskrev uret og dets mekaniske funktioner. Men beslutningen om den designmæssige udformning var blevet udskudt, og i 1945 vandt arkitekt Gunnar Biilmann Petersen en arkitektkonkurrence om urets udformning. Jens Olsen døde i november 1945 og oplevede derfor aldrig sit ur færdigt.
Biilmanns design var slankere og lettere end Jens Olsens. De mange designmæssige finesser betød, at værkernes dele skulle drejes tyndere, og egerne files om til det nye design. Mange tandhjul blev reduceret i tykkelsen med op til 3 – 4 millimeter. De øvrige værker blev ligeledes gjort mere raffinerede. Disse ændringer har været med til at give adskillige udfordringer både i forbindelse med den store reparation for 25 år siden og den seneste reparation.
”Gunnar Biilmanns design betød for eksempel, at tandhjulene skulle være smalle. Derfor var det nødvendigt at slibe og dreje dem til, og mange steder åbnede det for materialets porøse struktur. På grund af råvaremangel blev tandhjul og de øvrige værkdele ikke nødvendigvis støbt af et homogent materiale, og derfor har slibningen nogle steder gjort tandhjulene porøse,” forklarer Søren Andersen.
Udfordringen er, at nogle af de porøse tandhjul over tid har udløst spændinger og blevet excentriske, hvorfor nogle indgreb mellem hjulene havde tendens til at blokere bevægelse.