Fra catwalken i London til din lokale faglærte frisør

Frisørbranchen er et modefag, og der kommer hele tiden nye kollektioner fra de store trendsættende frisørkæder. Det stiller store krav til den enkelte frisør om at holde sig opdateret og løbende efteruddanne sig, og derfor er der en stærk kultur for videndeling internt i faget. MESTER har besøgt frisørmester Finn Ellegaard til en snak om, hvordan man som frisør holder sig opdateret.

Tekst: Jakob Bo Andersen
Grafik: Tommy Saunte

Vi starter med at spørge Finn Ellegaard hvordan det overhovedet kan lade sig gøre at man (i princippet) kan se en frisure på catwalken i London, for så ugen efter at gå ind til sin lokale frisør og få klippet præcis den samme frisure.

Men det kan man faktisk slet ikke, fortæller Finn Ellegaard der netop har fejret 25-års salon-jubilæum som frisørmester.

”Når jeg som frisør kigger på nye kollektioner og trends, så overfører jeg ikke bare tingene direkte 1:1. Man lægger de nye tendenser og teknikker ind i den stil man i forvejen har, så mine kunder vil altid få en ’Finn Ellegaard’-klipning. Men det kan sagtens være at jeg så bruger nogle elementer fra den frisure de har set på catwalken,” siger Finn Ellegaard.

Hypet som rockstjerner

I den internationale frisørbranche er meget af uddannelsen – og især efteruddannelsen – baseret på private kurser og skoler. Og de store toneangivende frisørkæder, fx engelske Sassoon og amerikanske Sebastian, udvikler kollektioner og udgiver kurser og bøger med instruktioner som frisører over hele verden kan abonnere på.

”I USA bliver de dygtige frisører virkelig hypet. Nærmest som rockstjerner. De er giganter indenfor vores fag og har en kæmpe indflydelse på hvordan kollektionerne udvikler sig. Og sådan nogen skal der være, ellers bliver alt bare vandet. Så vi følger med i hvad de laver, og så går vi hjem og øver os, og lægger det oveni det vi kan i forvejen,” fortæller Finn Ellegaard og understreger at det selvfølgelig er nødvendigt at holde sig opdateret og være med ’på moden’.

”Jeg tror at vi alle sammen har prøvet at miste kunder fordi vi ikke var progressive nok. Så selvom kunden ofte beder om det samme som sidst, så bliver det sjældent præcis det samme. For siden sidst har jeg udviklet mig som frisør, og det indarbejder jeg i den frisure kunden får. Så måske ligner den det samme som sidst, men der vil være små nuancer fra nye tendenser og trends,” fortæller Finn Ellegaard.

Personligt møde er inspirerende

Hvor man som frisør tidligere måtte tage på messer og inspirationsture til udlandet for at se de nye kollektioner og tendenser, så foregår størstedelen af efteruddannelsen i dag på nettet, hvor man kan abonnere på inspirations- og instruktionsvideoer. Men Finn Ellegaard insisterer dog stadig på at tage til London hvert efterår hvor der bliver afholdt en stor international messe for frisører.

”Man kan se det meste på nettet, men en rigtig klippesession giver en langt mere personlig vinkel, og det synes jeg er enormt inspirerende,” fortæller Finn Ellegaard.

Videndeling i lauget

Som lokal frisørmester behøver man dog ikke nødvendigvis at tage til Paris, Barcelona eller London for at overvære en klippesession. Københavns Frisørlaug holder nemlig 4-5 årlige klippesessioner i laugets lokaler på Frederiksberg samt et stort årligt show der de seneste år er blevet afviklet på Det Ny Teater. Her kan laugets medlemmer komme helt tæt på nye trends og tendenser når dygtige frisører klipper de frivillige hårmodeller på scenen.

Finn Ellegaard er også selv ude og svinge saksen og afvikle klippesessioner gennem initiativet dofk Creative som frisørernes fagorganisation dofk står bag.

Gennem dofk Creative tilbyder dofk sine medlemmer muligheden for at få erfarne og fagligt dygtige undervisere – som f.eks. Finn Ellegaard – ud i deres egen salon hvor de sammen med deres ansatte modtager intensiv og målrettet undervisning. Og ligesom det meste anden videndeling og faglig udvikling i frisørbranchen ligger sessionerne i lauget og i dofk Creative ofte i aftentimerne. Det er en del af den kultur der er i branchen.

”Det er en livsstil at være frisør. Der er mange arbejdstimer i salonen, og efteruddannelse og faglig sparring foregår primært i fritiden. Så det er op til os selv at gøre det sjovt, og det har vi skabt en stærk kultur omkring. Vi i frisørbranchen er faktisk ret gode til at dele vores viden med hinanden,” siger Finn Ellegaard.

Nørder hår henne i klubben

Udover den årlige inspirationstur til London holder Finn Ellegaard blandt andet sin egen viden opdateret gennem et netværk inden for frisørbranchen der hedder Marcelklubben. Marcelklubben blev stiftet i 1926 og er verdens ældste klub for frisører. Klubben har været epokegørende indenfor frisørfaget fra den blev startet og er i dag velrenommeret overalt i Europa. Formålet er at hæve medlemmernes og fagets standard, og Marcelklubben optager kun frisører der er fagligt anerkendte og respekterede.

”Vi er en gruppe af frisører der godt kan lide at ’nørde hår’. Så vi mødes jævnligt og udveksler viden og erfaringer, og nogle gange laver vi opvisninger sammen. Så der er altid noget nyt man kan lære,” slutter Finn Ellegaard.

facebook.com/frisorlaug