Per Kapper blandt monstre og slanger

En formiddag i Per Kappers værksted vækker det indre legebarn i dig, hvis du altså ikke er bange for monstre, slanger og sære væsner.

Udefra ligner Kapper Creations værksted i industrikvarteret i Humlebæk alle de andre værksteder på vejen. Men når du træder ind, er der ingen tvivl om, at det ikke er et helt almindeligt håndværk, der bliver udført af Per Kapper og hans to faste medarbejdere Magnus Miselli og Thorvaldur Anfinnsson Jensen.

Rundt omkring på hylderne står en lang række hoveder og figurer, på gulvet står et stort kunstværk, og når du kommer lidt længere indenfor, møder du endnu hemmeligere væsner, der på et senere tidspunkt vil kunne ses i en Netflixserie.

Det er lidt som at gå ind i troldmandens værksted. I over 20 år har Per Kapper bygget modeller, lavet special effects og skræmmende makeup til en lang række film og tv-serier. Blandt andre Netflixserien ”The Rain”, TV 2- serierne ”Sommerdahl” og ”Dicte” og ikke mindst ”Rambo 4” med Sylvester Stallone.

”Vi maler, modellerer og laver teknik til film og tv-serier, forlystelsesparker, museer, og vi restaurerer kunstværker og samarbejder med kunstnere. De teknikker, vi arbejder med, er 200 år gamle, når vi taler modellering, og det kombinerer vi med ny teknologi som blandt andet 3D-print, som vi blandt andet bruger til at printe modeller af hoveder og meget andet,” siger Per Kapper.

Computer eller håndværk?

Selv om der bruges moderne teknologi i Per Kappers værksted, er det tydeligt, at det meste af det, der produceres, er håndværk. Det kræver fingersnilde og kreativitet at udføre de opgaver, der løses i Humlebæk. Og selv om der efterhånden laves mange special effects på computer på de film, vi ser, er der meget, der stadig kun kan laves i hånden.

”En del bliver lavet på computer, men der er ting, der ikke kan blive lavet på computer. Hvis du for eksempel skal bruge en eller anden form for en animeret ting, der skal have fat i en hånd, skal den laves som model. Det fungerer ikke som ren computergrafik,” siger Per Kapper.

Et eksempel på en fysisk ting er en opgave, som Per Kapper løste for Netflixserien ”The Rain”. Her skulle de bruge én plante, der er gennemgående i en af seriens sæsoner. Den skyder med frø, der er giftige, og som man derfor skal undgå at blive ramt af. Her blev der produceret en stor mængde af de små frø, som planten skyder med. Alle lavet i hånden.

Der er stor alsidighed i opgaver og faglige kompetencer, og man kan roligt sige, at Per og hans to medarbejdere lever sig ind i opgaverne.

”Vi kan godt lide at udføre det, folk godt kan tænke sig. Vi vokser ind i den opgave, vi bliver stillet, og opgavestilleren på en filmproduktion kan både være sminkeafdelingen, production designere (også kaldet scenografen red.) eller producenten. Filmens instruktør går selvfølgelig op i, hvordan resultatet bliver, men det er sjældent, at vi har direkte kontakt med instruktøren på en produktion,” siger Per Kapper.

Inspiration fra børnebøger

Man skulle umiddelbart tro, at inspirationen til Per Kappers arbejdsliv kom fra film. Men faktisk kommer inspirationen fra et par børnebøger.

”Jeg læste bøgerne ”Alfred Hitchcock og de tre detektiver – Den forkølede drage” og ”Roger Moore og Krimipatrujlen – Jagten på Narkohajerne”. I begge bøgerne var der en special effects-mand. Det, syntes jeg, lød sjovt, så det var det, jeg gerne ville. Jeg begyndte at undersøge mulighederne, og det var jo før YouTube, så jeg så en film på biblioteket, der hed ”Illusionernes værksted”, som Lasse Spang Olsen havde lavet, og  den gav mere inspiration til at gå i gang,” siger Per Kapper.

Han var 16-17 år og gik i gang med at skaffe det udstyr, der skulle til for at lave special effect-makeup. Det var ret dyrt, men heldigvis var Pers bror begyndt at gå på Kunstakademiet, og derfor kunne han hjælpe med at skaffe det til lidt mere spiselige priser.

”Jeg sminkede to piger til en udklædningsfest, hvor jeg blandt andet skulle lave sår i deres ansigter med latex. Men det gik helt galt. Jeg vidste ikke, hvordan man skulle sætte det fast, så det faldt af igen. Men det var med til at lære mig, hvordan man skulle gøre,” siger Per Kapper.

Hjælp i Detroit

Efter skolen gik turen et år på high school i USA, og her var der nye muligheder for at lære.

”Der lå en butik ved siden af, hvor jeg boede, som solgte de produkter, der skulle til for at lave makeup, masker og meget andet. Derovre er Halloween jo kæmpestort, så der er mange, der bruger produkterne. Jeg lærte ejeren godt at kende, og han sagde, at hvis jeg kunne lave noget, som han kunne sælge, ville han gerne sælge det for mig. Så jeg gik i gang,” siger Per Kapper.

Han solgte ikke så meget, men han lærte meget, og han fik en ven i butiksejeren, som han har holdt kontakt med, indtil ejeren døde for et par år siden.

Fra gymnasiet til Canada

Efter high school gik turen til gymnasiet, hvor der blev brugt meget tid på at lave masker ved siden af lektierne og derefter gik turen til Canada, hvor en stor del af Hollywoods film bliver produceret. Her kom Per Kapper på en makeup-skole som ikke var specielt god, men den gav adgang til filmproduktioner. Dog ikke uden en vis kamp.

”Filmbranchen er ikke nem at komme ind i, hverken i Danmark eller udlandet. Men det lykkedes at få foden indenfor døren i et special effect-studio, hvor jeg ”kom i lære” og kom med på flere filmproduktioner i den tid, jeg var derovre. Reelt er jeg selvlært, og det var i Canada, jeg lærte en stor del af det grundlæggende håndværk, der gjorde, at jeg kunne tage arbejde videre som professionel,” siger Per Kapper.

Flere udgifter end indtægter

Per tog tilbage til Danmark for at etablere sig i den danske filmbranche. Men det var ikke nemt. Han havde lært meget i Canada, men kendte ikke nogen i filmbranchen i Danmark. Så der var ikke noget arbejde at få. Han var i dialog med et firma, der skulle bruge nogle folk til en film, der skulle optages i New Zealand, men det krævede fem års erhvervserfaring, så det gik ikke – senere fandt han ud af, at det var ”Ringenes Herre”, der skulle optages, men det blev uden Per, som i stedet gik i gang med at finde noget at lave i Danmark.

”Jeg grundlagde mit eget firma i 1999, og senere lejede mig ind på et værksted med nogle kunstnervenner, og efterhånden endte jeg med at overtage hele lejemålet. Så havde jeg masser af kvadratmeter, udgifter, men ingen indtægter. Jeg vidste, at der ville gå en del år, hvor man skal bygge netværk op og lære folk i branchen at kende. Jeg havde blandt andet møde med Egmont, som skulle lave en dukkefilm. Men kort efter mødte jeg en mand i tegneseriebutikken Fantask, som jeg kendte fra Egmont, og han sagde, at den dukkefilm havde de talt om i flere år,” siger Per Kapper.

Endelig begyndte der at komme lidt arbejde. Per overtalte Nordisk Films biografer til, at de skulle have en mumie stående i biograferne i forbindelse med filmen Mumien. Han fik også et lille job i Sommerland Sjælland, og senere blev han ansat i Tivolis udviklingsafdeling til at udvikle forlystelser. Det blev til forlystelsen Grotten, og senere kom mødet med Egmont til at munde ud i dukkeserien ”Little People”, hvor Per blev en af dukkeskaberne.

Fra Hollywood til Bollywood

Efter det projekt var der ud over Per en håndfuld mennesker, der ikke havde noget at lave. Dem samlede Per i sit atelier, og en af dem var Magnus Miselli, som endte med at blive den første og stadig fastansatte i Kapper Creations.

Med tiden kom opgaverne også fra udlandet, og værkstedet var på et tidspunkt oppe på 6-7 medarbejdere. Blandt andet blev Per Kapper hyret til at lave et hoved af en af Indiens mest kendte skuespillere til filmen Bahu Bali 2, der viste sig at være Indiens svar på Ringenes Herre.

”Med opgaven i Indien kan vi sige, at vi både har arbejdet for Hollywood og Bollywood,” siger Per Kapper med et smil. Han har flere gange været afsted i måneder på en filmproduktion, men har skåret ned på de lange ture. Han rejser gerne ud på  produktioner, men kun i kortere forløb.

Hemmeligheder i Humlebæk

På værkstedet i Humlebæk arbejder Per fortsat sammen med Magnus, og den sidste ankomne er Thorvaldur Anfinnsson Jensen, der oprindelig er arkitektuddannet, men i dag er ekspert i speciel effects og udførelse af modeller og masker.

Ofte er det hemmeligt, hvad der er gang i hos Kapper Creations, fordi producenten typisk holder kortene tæt til kroppen indtil premieren. Lige nu er en af kunderne Netflix. Her bliver både lavet heldragter og mekaniske dukker, og så kan vi ikke afsløre mere. Men der er travlt op til, at produktionen går i gang om kort tid.

”Jeg har heldigvis mine to dygtige ansatte. Uden dem kunne vi ikke følge med. For der er heldigvis mange opgaver af vidt forskellig art,” siger Per Kapper med henvisning til, hvad der ellers laves ud over filmprojekter.

Kunst og proteser

Der er nemlig også opgaver for så forskellige kunder som Coloplast, bandagister, som han laver særlige proteser for, og en lang række kunstnere, som Per har løst opgaver for gennem årene. Blandt andet Michael Kvium og Christian Lemmerz.

Jeg har arbejdet med over 50 kunstnere og gør det gerne. Processen med kunstnerne er meget anderledes end med filmproduktionerne, hvor der er mange om at bestemme, hvad vi skal ende med at lave. Når du arbejder med en kunstner, er det kun ham eller hende, du skal udvikle noget sammen med, og det kan være en fordel,” siger Per Kapper.

Han er typisk med gennem hele forløbet – fra idé til endelig udført kunstværk.

“Når vi arbejder med kunstnere, har vi typisk mere tid til at udvikle idéerne, end når vi laver film. Vi er alle tre meget fagnørdede og kan lide at bruge lang tid på at løse opgaverne, og her er det sjovt at arbejde med kunstnerne. Tidligere synes mine udenlandske kollegaer i filmbranchen, at der var lidt mærkeligt, at jeg arbejder med kunst, men inden for de senere år er der flere, der også er begyndt på det i takt med, at filmbranchen er blevet mere presset økonomisk,” siger Per Kapper.

Slanger og cocoons til privat hjem

Der er gennem mere end 20 år blevet modelleret og produceret special effects og modeller til flere end 30 film og tv-serier. Så hvad er egentlig det største projekt, og det, Per Kapper er mest stolt af at have lavet i sin karriere indtil nu?

”Det er to forskellige opgaver, jeg vil fremhæve. Den største filmproduktion, jeg har været med på, er Rambo 4, hvor jeg på to måneders optagelser til filmen i Thailand skulle lave en masse døde mennesker, som Rambo havde slået ihjel. Det var en kæmpe produktion, og masser af special effect-folk,” siger Per Kapper.

”Men det, jeg er mest stolt af at have lavet, er tre store kunstværker, som Christian Lemmerz har skabt til et privat hjem i Jylland. Her udviklede vi sammen et kæmpe værk med en masse slanger, som snor sig rundt om loftbjælkerne over en indendørs swimmingpool. Og fem cocoons, som man kender fra Alien-filmene, der er placeret i en kæmpe kældergang. Og endelig et livstræ udført i marmor, opsat ved indgangen til huset. Alle tre kunstværker er lavet specielt i tæt samarbejde med huset ejere, da huset blev bygget. En hel unik opgave, som samlet set tog tre år, og som jeg næppe kommer til at lave noget i stil med igen,” siger Per Kapper.

De fem cocoons er og slangerne er udført i bronze ud fra de modeller, som Per Kapper og hans folk har bygget efter Christian Lemmerz’ tegninger. Modellerne blev udført i forskellige størrelsesforhold, før de endelige modeller blev udført, og oplægget til, hvordan de mange slanger ser ud, kommer fra rigtige slanger, som Per Kapper fik fra en amerikaner, der samler på udstoppede slanger.

Selve ophængningen var nærmest ingeniørkunst. De fem cocoons vejer tre tons og er skruet ind i loftet i nogle kæmpestore gevind.

”Kunstværkerne er udviklet som en del af byggeriet og er derfor en væsentlig del af huset. En helt særlig opgave efter danske forhold,” siger Per Kapper.

Tekst Peter Djurup
Foto Rie Neuchs

 

Giver sin kunnen videre

Der findes ingen officiel uddannelse til special effect-mager. De, der arbejder inden for feltet, er som udgangspunkt autodidakte, men har samlet deres viden fra andre uddannelser kombineret med selv at udvikle idéer og arbejde med de forskellige materialer.

Per Kapper bruger en del af sin tid på at lære andre, hvad han har lært gennem årene. Det gør han blandt andet på Kunstakademiet, hvor han lærer eleverne, hvordan de skal arbejde med forskellige materialer for at realisere deres kunstværker.

Han underviser også på teatre. Blandt andet for flere afdelinger på et teater i Norge, hvor det både er rekvisitafdelingen, malersalen og sminkeafdelingen, der deltager.

Filmografi

Der er en del film og tv-serier på Per Kappers CV. Her er et udsnit:

  • Shorta – dansk film
  • Breeder – dansk film
  • Klassefesten 1,2 og 3 – dansk film
  • Bølgen – norsk tsunamifilm
  • Beforeigners – norsk HBO-serie
  • The Rain – dansk Netflix-serie
  • Sommerdahl – dansk TV 2-serie
  • Dicte – dansk TV 2-serie
  • DNA – TV 2-serie
  • Bedrag – DR-serie
  • Gidseltagningen 1 og 2 – D Play-serie
  • Friheden – ViaPlay-serie
  • Emma og julemanden – julekalender
  • En frygtelig kvinde – film
  • Kaptajn Bimse – film
  • Råzone – film