For de fleste urmagere er reparation en stor del af forretningen. Det gælder også for urmager Arthur Elley der er specialiseret i reparation af komplicerede urværker.
”Det sjoveste er at få opgaver ind hvor andre har måttet give op. Jeg elsker processen med at finde fejlen. Det er ofte meget tidskrævende og kræver stor tålmodighed,” fortæller Arthur Elley og fortsætter:
”Det er sjovt med de meget komplicerede værker hvor der er mange ’lag’ af funktionalitet ovenpå selve urværket der skal skilles ad – fx dato, kalender, stopur, spilleværk eller månefaser osv. Men lige nu har jeg også et almindeligt stueur på værkstedet som går i stå efter en given periode. Det er nok noget med et tandhjul der skal slibes, og det kræver at jeg prøver mig frem indtil jeg finder fejlen,” fortæller Arthur.
Mange gange er det helt almindelige mennesker der kommer ind med et ur som er gået i stå.
”Jeg oplever tit kunder der kommer ind med et ur som måske har hængt bagerst i et værelse i nogle år uden at gå. Men nu har man så besluttet at få det repareret. Det kan jeg godt lide at hjælpe med,” siger Arthur.
En måned i vand
Blandt Arthurs kunder er både virksomheder, organisationer og private kunder.
”For nogle år siden fik jeg en opgave med at renovere et fransk taffelur som havde ligget i en mergelgrav i en måned. Det var blevet stjålet ved et indbrud og blev tilfældigvis fundet af nogle dykkere efter noget tid. Det var helt rustent, så det var en stor opgave at få det skilt ad og få renset alle tandhjulene så det kunne gå igen. Det endte nærmest som en nyproduktion,” fortæller Arthur og fortsætter:
”Et andet af de ure jeg har været med til at renovere og servicere er et af Jens Olsens ure. Det står i Danske Banks hovedsæde på Holmens Kanal. Jeg har også flere gange haft ure skabt af den danske urmager Urban Jürgensen forbi værkstedet. Det er altid spændende at arbejde med et ur som man ved er skabt af en dygtig og verdensberømt dansk urmager,” siger Arthur Elley.
Røntgenfotografering af et kinesisk lysthus
En af de mere specielle opgaver som Arthur Elley har været med til, var da han i samarbejde med Nationalmuseet røntgenfotograferede et kinesisk legetøjshus – et såkaldt lysthus.
”Det var et lysthus hvor figurerne inde i huset kunne bevæge sig ved hjælp af en mekanisk anordning. Så vi fik det røntgenfotograferet, og ved hjælp af billederne og spejle kunne vi kortlægge mekanikken inde i huset. På mange måder mindede opbygningen og mekanikken om et ur, og det gav museet en viden om hvor teknologisk langt fremme Kina var på det tidspunkt i 1700-tallet da modellen blev bygget. Så det var ret sjovt at bidrage til,” slutter Arthur.