Konstant udvikling
I det, nogen kalder de gode gamle dage, var det sådan, at det, man lærte som håndværkerlærling af mester, kunne man arbejde med i resten af sit arbejdsliv, og man kunne lære det videre til nye lærlinge. Men så enkelt er det ikke mere.
”Håndværket et blevet meget mere dynamisk. I 16-1700-tallet skulle en snedker kunne alle processer i at bygge en kommode. Men i dag er fagene blevet mere specialiserede. Det er ikke nok at kunne bruge en høvl, man skal kunne bruge et tegneprogram til at tegne det, man skal fremstille. Og ser vi på industri- og metalfagene, skal man kunne programmere, betjene robotter og arbejde med CNC-maskiner, som bruges i mange håndværksfag nu. Man skal kunne forstå opgaverne og vedligeholde maskinerne, og det kræver andre kvalifikationer end dem, man kendte før i tiden,” siger Torkil Adsersen.
Den teknologiske udvikling betyder, at den uddannelse, man får i dag, uanset om man skal være tømrer, mekaniker eller et hvilken som helst andet håndværksfag, er markant anderledes end for bare 25 år siden. Teknologien er flyttet ind i fagene, og det gør også, at en håndværker har brug for at følge med i den teknologiske udvikling løbende.
”Hvis vi tager en tømrer på 50 år, har han, siden han blev udlært for 25-30 år siden, udviklet sig fagligt både i forhold til arbejdsmetoder og værktøj. Hvis han ikke gør det, risikerer han at sakke bagud i forhold til kollegaerne. Det handler om at bruge og mestre de teknologier, man har til rådighed. Der er jo ikke en tømrer, der i dag står og skruer med håndkraft. De har alle en skruemaskine, blot for at tage et eksempel, som alle kender til,” siger Torkil Adsersen.
Digitaliseringen har stor indflydelse
Når man ser på de forskellige nye teknologier, er digitaliseringen den, der betyder allermest, hvis man spørger Torkil Adsersen.
”Digitaliseringen ses blandt andet i biler, hvor mekanikeren nu om dage sætter et stik ind i bilen og henter data ud for at finde ud af, hvad der er galt med bilen, fremfor at kigge ned i motoren og lede efter fejlen. Nu skal mekanikerne så også til at kunne reparere elbiler. Et andet sted er industriteknikerne, der i dag skal kunne programmere for at betjene maskinerne til at udføre det, de skal producere,” siger Torkil Adsersen.