Kalender skal skabe debat om kvinder og arbejdsmiljø

Hænger der en kalender med letpåklædte mennesker hos tandlægen, på kontoret eller hos bedemanden. Nej, vel? Men det gør der stadig i en række håndværksvirksomheder, og det vil TEKNIQ Arbejdsgiverne gerne gøre op med for at skabe et arbejdsmiljø hvor der er plads til flere kvinder.

Tekst: Peter Djurup
Foto: Bax Lindhart/TEKNIQ Arbejdsgiverne

Denne artikel blev bragt i MESTER28, november 2023

Med en kalender der indeholder billeder fra forskellige ikke-håndværksarbejdspladser, med afklædte mennesker på kalenderen, gør TEKNIQ Arbejdsgiverne opmærksom på en problematik der ikke kun handler om de famøse kalendere. De har sendt kampagnekalenderen ud til flere end 4.000 af deres medlemsvirksomheder, og direktøren for organisationen bag forklarer her hvorfor:

”Vi har lavet kampagnen fordi vi gerne vil tiltrække flere kvinder til vores fag. Der er mangel på medarbejdere, og særligt kvinder. Vi er en del af den danske model, og derfor vil vi gerne sætte arbejdsmiljøet i virksomhederne på dagsordenen for at skabe et miljø der kan tiltrække flere kvinder til de tekniske fag,” siger Troels Blicher Danielsen, administrerende direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Mere end bare kalendere

Kalenderen er en måde at sætte fokus på arbejdsmiljøet på. For det handler om meget mere end de konkrete kalendere med mere eller mindre afklædte mennesker der traditionelt har været en del af miljøet på en del håndværksvirksomheder.

”Vi mener at det at have en kalender med nøgne damer, er et udtryk for en gammel kultur. Hvis man fastholder det, får man ikke adgang til fremtidens medarbejdere. Det er et problem for alle virksomheder der med en gammel kultur fravælger halvdelen af de potentielle medarbejdere, nemlig den kvindelige del af befolkningen. Medlemmerne efterspørger arbejdskraft, og vi ved alle at det giver et andet miljø når der ikke kun er mænd på en arbejdsplads,” siger Troels Blicher Danielsen.

Gør plads til kvinderne

Han pointerer at kampagnen med den alternative kalender er sat i verden for få taget diskussionen med en konstruktiv tilgang.

”Det handler om at debatten bliver taget ude i virksomhederne. Det drejer sig blandt andet om man har de rette rammer, så der er plads til kvinderne. Er der for eksempel arbejdstøj i de rigtige størrelser og omklædningsfaciliteter? Kalenderen er en meget konkret måde at starte debatten på, for det er noget alle kan forholde sig til,” siger Troels Blicher Danielsen der fra flere sider har fået at vide at organisationen forsøger at være ”woke”.

”Vi har ikke sat kampagnen i gang for at være woke. Formålet er bredere end det, og vi har generelt fået rigtig positiv respons på at vi tager diskussionen op. Også fra fag der er uden for vores egen medlemskreds. Men der er også nogle som synes at der ikke er et problem. Vi har medlemmer der allerede er langt fremme i forhold til at skabe større diversitet på arbejdspladserne. Men vi skal have flere til at skabe en arbejdsplads hvor der er plads til de mange talentfulde unge kvinder.”

Næste skridt: Erhvervsskolerne

Det er planen at kampagnen skal bredes yderligere ud for på den måde at skabe mere debat om at få skabt fundamentet for at tiltrække flere kvinder til blandt andet VVS, el og metalfagene som er repræsenteret af TEKNIQ Arbejdsgiverne.

”Vi vil gerne gøre noget målrettet i forhold til erhvervsskolerne inden for vores fagområder. Vi har ikke en endelig plan på plads endnu, men tager i første omgang dialogen med dem om hvordan vi kan udbrede budskabet på skolerne,” siger Troels Blicher Danielsen.

 

Denne artikel er en del af temaet ‘rekrutter til fremtiden’
Tryk her for at komme tilbage til temaet