Danmarks næststørste station er på vej - men langt fra alle må være med

Ny Ellebjerg Station i Valby er på vej til at blive Danmarks næststørste trafikknudepunkt, der smelter to S-togsruter, godsbanen, to passagertogslinjer og metroen sammen. En pendlergruppe er dog forment adgang til de mange toglinjer.

Nemlig de bilister, der kunne ønske sig at parkere bilen og stige på S-tog eller metro, og benytte sig af kollektiv transport det sidste stykke frem til arbejdspladsen i København. Der er nemlig ikke planlagt nogle parkeringspladser ved Danmarks næsttravleste station, og derfor må bilisterne i stedet køre videre gennem byen i deres bil.

Det er en rigtig god idé at etablere parkér og rejs-anlæg uden for Københavns Kommune, som eksempelvis Køge Nord. Det dækker bare ikke alle, og derfor bør der også være parkér og rejs-anlæg i udkanten af selve byen. Flintholm Station kunne have været et godt eksempel, men med kun 36 parkeringspladser er der heller ikke mulighed for omstigning fra bil til kollektiv transport. Også her må pendlerne altså blive i bilen.

Jeg ved godt, at Ny Ellebjerg-projektet har været mange år undervejs – så meget desto mere grund til at undre sig over, at det er lykkedes at fastholde, at stationen skal ekskludere de pendlere, som ankommer i bil.

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København

Indlægget er bragt i Berlingske den 6. maj 2020.