Håndværkere tørster efter
flere parkeringspladser

København er en by i vækst, og københavnere og lokale virksomheder i hobetal bygger om, får malet, udskiftet toilettet eller lagt ny strøm. Det stiller store krav til, at de håndværkere, som skal udføre arbejdet, kan komme frem til kunderne og ikke mindst finde en parkeringsplads i nærheden af arbejdsstedet.



Den udfordring bør politikerne løse, når de i denne uge skal forhandle om »Københavns lille budget« – og løsningen findes allerede i form af erhvervsparkeringspladser.

Virkeligheden ser dog ud til at prelle af på det politiske flertal i København, der vil nedlægge parkeringspladser, lave byrumsforsøg og gågader flere steder i byen og lukke Middelalderbyen af for håndværkerbiler. Rationalet er, at håndværkeren bare kan skifte varevognen ud med ladcykel. Det er der nemlig to-tre stykker, der allerede har gjort.

Sådan er virkeligheden i København og hovedstadsområdet dog ikke her i 2022. Men at tro, at den samlede håndværkerstand vil skifte varevognen ud med cykel, er i bedste fald naivt.

Gennem de seneste 30-40 år er der nemlig sket en generel afindustrialisering af Københavns og Frederiksberg Kommuner, som har betydet, at størstedelen af håndværkervirksomhederne er flyttet ud i de såkaldte byfingre syd og vest for København. Det har medført, at virksomhederne i dag er regionale i stedet for lokale – om formiddagen skal der måske klares en opgave på Amager, til frokost en opgave på Vesterbro, og om eftermiddagen bor kunden måske i Glostrup eller Herlev. Derfor er bilen en uundværlig del af de fleste håndværkeres virke: Rullende værksted, lagerrum, frokoststue, kontor og transportmiddel i ét.

Samtidig har Københavns Kommune i de senere år haft held til at tiltrække tusindvis af nye private arbejdspladser og dertilhørende medarbejdere, der skal ind og ud af byen hver dag. Der er også sket en stor stigning i indbyggertallet, og ikke mindst bilejerskabet blandt københavnerne. Det giver et ekstra pres på byens parkeringspladser.

Derfor må politikerne skelne mellem erhvervstrafik som for eksempel håndværkerkørsel og varelevering og privat bil- og pendlerkørsel, når de taler om at begrænse biltrafikken og nedlægge parkeringspladser i København.

Ideen om erhvervsparkeringspladser blev vedtaget af et flertal i Borgerrepræsentationen i 2019, og lige nu findes der 425 erhvervsparkeringspladser i København. De gør det lidt nemmere for håndværkerne at hjælpe københavnere.

Men i en by, hvor der er 75.000 parkeringspladser på offentlig vej, er 425 erhvervsparkeringspladser en dråbe i havet. Det geniale ved erhvervsparkeringspladserne er, at de er reserveret til gulpladebiler, altså typisk håndværkernes vare- og servicevogne, i morgen- og dagtimerne. Beboere eller gæster kan altså benytte dem om aftenen og natten.

Derfor bør de københavnske politikere prioritere at sætte penge af til at fordoble antallet af erhvervsparkeringspladser. Det vil langt fra løse alle problemer, men det vil lette livet for håndværkerne og deres kunder; københavnerne.

 

Læs hvad håndværksmestrene selv siger:

Erhvervsparkering

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.

Indlægget blev bragt i Berlingske den 21. marts 2022.