DEBAT: Lad os komme i gang med en tunnel

Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen KBH

TRAFIK: I sidste uge kunne Østerbro Avis fortælle, at den nye Nordhavnstunnel på et halvt år har formået at flytte bilerne, sådan at den gennemkørende trafik på Østerbro er faldet markant. Det er fantastiske nyheder for beboerne, der nu oplever mindre trængsel, bilstøj og -forurening i deres kvarter.

Så hvorfor pokker skynder vi så ikke, at få bygget en havnetunnel, så vi også kan få flyttet den gennemkørende trafik, der hver dag snegler sig gennem indre by og forbi Rådhuspladsen, Kongens Nytorv eller Christianshavn?

Vi skal naturligvis fortsætte arbejdet med at udbygge den kollektive trafik sideløbende, og i øvrigt gøre alt hvad vi kan for at flytte pendlere fra bil til bus, tog eller cykel. Men vi kan ikke løbe fra det faktum, at fremskrivninger viser, at biltrafikken vil stige i de kommende år. Uagtet om bilerne om 5-10-20 år kører på diesel, benzin eller el og er førerløse eller ej, så er det helt håbløst, at vi skal have den gennemkørende trafik ind gennem indre by, hvor københavnerne bor, arbejder og lever.

I en storby som København, hvor udviklingen drøner derudaf, og vi får op mod 10.000 nye borgere om året, er det bydende nødvendigt, at sikre, at udviklingen af København sker i balance. Der skal både være plads til de beboere der går, cykler, kører med kollektiv transport eller kører i bil – men også til den erhvervstrafik, der betjener københavnerne, fx håndværkere, servicebiler og varelevering til butikker og borgere amt hjemmehjælpere og handicaptransport. Derfor skal der gøres noget nu.

Så lad os få bygget en havnetunnel, så vi kan lede store dele af den gennemkørende trafik uden om byen. Så bliver der helt automatisk bedre plads til københavnerne.

Indlægget blev bragt i Østerbro Avis, den 27. juni 2018.