Resultatet taler sit tydelige sprog; håndværkerne – de der arbejder i byen – udtrykker en massiv bekymring for konsekvenserne af, at lukke middelalderbyen for trafik.
Mange håndværkere oplever allerede de negative konsekvenser af trængslen og mangel på parkeringspladser. Bilen er håndværkerens rullende værksted, og et helt centralt værktøj, når man er ude hos kunderne.
En by i vækst og et godt byliv skaber ikke sig selv. En naturlig afledt konsekvens er, at der er brug for håndværkere mv. til at servicere byens borgere og virksomheder. Derfor er det helt afgørende, at håndværkere – og anden erhvervstrafik og varelevering for den sags skyld – kan komme frem til kunderne.
Vores undersøgelse viser, at 60 pct af de adspurgte overvejer, at sige nej til opgaver i København, alene pga. de trafikale forhold. Her er det vigtigt at holde sig for øje, at erhvervstrafikken – modsat private bilister – ikke har et alternativ. Derfor bliver vi fanget i den politiske kamp om at flytte privatbilismen over på alternative former.
Allerede i dag kan vi se, at blot små trafikomlægninger eller et gravearbejde, kan få trafikken til at bryde sammen i det centrale København. Den store frygt er derfor, at en lukning af middelalderbyen for biler ikke bare bliver lidt småtterier hist og pist, men at det vil få massiv indvirkning på hele København. For vi har nogle af de største gennemgående og mest trafikkerede veje i København – HC Andersens Boulevard, Stormgade og Kongens Nytorv, Bredgade og Store Kongensgade – kørende rundt om middelalderbyen. Hvis noget går i stå der, går hele byen i sort.
Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København