En enig Borgerrepræsentation pålagde i sommer forvaltningen at gennemgå alle gebyrer og takster – og resultatet, som blev fremlagt i sidste uge, er i sandhed nedslående læsning. Ud af 151 takster og gebyrer har et eksternt revisionsfirma kritiske bemærkninger til 102. Faktisk er der kun 30 gebyrer, der klarer revionsfirmaets gennemgang helt uden bemærkninger. Det er rystende!
Den fornemste opgave for en kommunal forvaltning må være, at administrere efter gældende lovgivning. Hvis man ikke engang kan det, så bør man finde noget andet at lave.
Jeg sad i 2018 med i task force for bedre erhvervsvilkår i Københavns Kommune, og her pegede vi netop på, at særligt Teknik- og miljøforvaltningen har udfordringer med servicekulturen overfor virksomheder og borgere. Gebyr-sagen her understreger, hvor akut et problem det er.
BORGmester er BORGERNES repræsentant.
Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen tiltrådte først i 2018, og har derfor ikke andel i de mange fejl. Men hun spiller naturligvis en afgørende rolle i oprydningen.
I en kommentar til BT (21. januar) forklarer borgmesteren, at man må forvente at finde fejl, når man ”kaster det store trawl ud”.
Men undskyld mig. Her er ikke tale om en enkelt fejl eller to i en perifært notat. Tværtimod er der tale om systematisk negligering og ligegyldighed overfor borgernes og virksomhedernes rettigheder – og pengepung. Det kalder man magtarrogance.
Det gælder om at få vendt udviklingen, så vi ikke ender i en situation, hvor virksomhederne begynder at overveje, om de skal flytte deres virksomhed til en anden kommune.
Ninna Hedeager Olsen er folkevalgt repræsentant for københavnerne og byens virksomheder – og hendes opgave er, at sætte borgere og virksomheder over forvaltningen. Ikke omvendt.
Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København
Kommentaren blev bragt i MESTER den 2. februar 2019.