Og mens panderynkerne er blevet ekstra dybe hos mange virksomhedsejere gennem de sidste par måneder, har valgkampen over en bred kam været fokuseret på vælgerhavet frem for virksomhederne. Så i bund og grund er virksomhederne lige så skidt stillet som før valgkampen.
I valgkampen lancerede Socialdemokratiet et forslag til en ny inflationspakke, som blandt andet indeholder et forslag om ”at afsætte 70 mio. kr. til direkte støtte til købmænd og andre energiudsatte forretninger i de små byer.”
Dermed tyer Socialdemokratiet til lommepengepolitikken, som for alvor blev introduceret under coronakrisen. Altså den politik, hvor man tvangslukkede virksomheder, som så kunne ansøge om at låne nogle lommepenge for at overleve. Lommepenge som naturligvis skulle betales tilbage senere. Denne gang er det dog kun udvalgte virksomheder, der kan ansøge om lommepenge fra staten: Den lille købmand og bager i de små byer ude i landdistrikterne. Men det er naturligvis ikke kun virksomheder i de små byer med under 2.500 indbyggere, der er påvirket af de stigende priser. Det gælder også bageren, købmanden, håndværksmesteren og titusindvis af andre virksomheder i resten af landet, herunder københavnsområdet.
Ingen der starter egen virksomhed, ønsker at drive den på andres nåde. Hverken bankens eller statens. Derfor er lommepengepolitikken skadelig for lysten til at starte egen virksomhed. Og det er en farlig kurs for Danmark.
Det er derfor en opgave for det nye folketing at arbejde for at skabe en erhvervspolitik baseret på gode, rimelige og generelle regler. Og så skal man lade være med at tage virksomhederne som gidsler i landdistriktspolitik, socialpolitik og alle mulige andre henseender.
Af Christoffer Susé, adm. direktør i Håndværkerforeningen København.
Indlægget blev bragt i MESTER, november 2022.