Det er en drøm at lave så store billeder

Kunstmaler, grafiker og musiker Leif Sylvester Petersen står bag gavlmaleriet ”De kommer fra alle sider” i Nakskov. For ham er det en drøm at male så store billeder.

Foto: Søren Hytting

Denne artikel blev bragt i MESTER15, april 2021.

I forbindelse med at boligforeningen Søhusene i Nakskov blev renoveret i 2015, blev det besluttet at opføre et kæmpe gavlmaleri. Kunstneren Leif Sylvester tegnede maleriet ”De kommer fra alle sider”, som med kunstnerens egne ord forestiller en række forskellige skabninger, som kommer ind fra forskellige sider i maleriet.

”Maleriet skal vise, at det er muligt at blande forskellige folk: tykke og tynde, unge og gamle, brune og hvide. Jeg synes også, at det ligner, at en af dem har turban på,” forklarer Leif Sylvester, der er glad for resultatet på gavlen i Nakskov.

”Jeg synes, at malerne har ramt farverne i min skitse rigtigt godt. Farver kan godt blive lidt flade i det, når de kommer op i så stor størrelse på en gavl, og derfor er det vigtigt at ramme den helt rigtige farvekode. Men det er jo professionelle folk, og de er hammergode til det, de laver,” fortæller Leif Sylvester.

Bag stillads og inddækning

Det er anden gang, at Leif Sylvester laver et gavlmaleri. Første gang var på Christianshavn i starten af 1990’erne.

”Jeg kan huske, at hele væggen var indpakket i stillads og plastinddækning, så jeg kunne ikke rigtig følge med i arbejdet og se maleriet undervejs. Lige det år kom der imidlertid en kraftig efterårsstorm, så plastinddækningen fløj væk, og så kunne jeg endelig se maleriet på afstand,” fortæller Leif Sylvester.

Leif Sylvester fulgte også med i malearbejdet i Nakskov fra sidelinjen, og han var også med på stilladset et par gange undervejs.

”Det er en spændende proces, og for mig er det en drøm at lave så store billeder,” siger Leif Sylvester.

Viste gavlmaleriet frem for H.M. Dronningen

Leif Sylvester havde fornøjelsen af at vise gavlmaleriet frem for H.M. Dronningen i forbindelse med regentens sommertogt i 2016. Første stop på togtet var nemlig i Nakskov, hvor Dronningen blandt andet besøgte Søhusene.

”Hun kunne godt lide det. Hun bemærkede blandt andet en trappe på siden af ejendommen, som faktisk passede ret fint ind i maleriet, selv om det ikke var tilsigtet fra starten,” fortæller Leif Sylvester.

Mælkegavlene tændte gnisten

Drømmen om at lave store malerier stammer helt tilbage fra starten af 1950’erne, hvor Leif Sylvester stadig var en stor knægt.

”Som 13-14-årig havde jeg job som svajer, og her så jeg de store mælkereklamer, som var blevet malet i København. De var lavet af nogle af tidens største malere, og jeg var fuldstændig vild med dem og tænkte: ’Det vil jeg være’. Jeg troede, at det var kunstnerne selv, der malede, indtil jeg fandt ud af, at Otto Dahms var et malerfirma,” fortæller Leif Sylvester.

Derfor prøvede Leif Sylvester at komme i lære som skiltemaler. Men der var op til seks års ventetid på en læreplads, så i stedet uddannede han sig som tømrer. Efter at have arbejdet som tømrermester i en årrække helligede han sig i starten af 1970’erne kunst, musik og skuespil og lagde håndværket på hylden.

Med gavlmaleriet i Nakskov er ringen sluttet.

”Det var mælkegavlene, der startede det hele for mig, så det er som om, ringen er sluttet,” siger Leif Sylvester.

Læs mere