Danmark er et af de lande i EU, hvor der bliver indleveret flest patentansøgninger – og faktisk er antallet af patentansøgninger vokset med 17 pct. siden 2007. Fra knapt 8.000 ansøgninger i 2007 til 9.280 i 2016.
En del af de patentansøgninger er baseret på opfindelser, hvor en håndværker står bag idéen. For håndværkere (og andre praktikere for den sags skyld) er gode til at finde på løsninger der virker, forklarer Niclas Skov Lindbæk, der er opfinderrådgiver hos Opfinderrådgivningen hos Teknologisk Institut.
”Vi har mange henvendelser fra håndværkere, og helt overordnet har de faktisk en rigtig god hitrate med deres opfindelser. For når en håndværker møder et problem, går han i gang med at løse det,” siger Niclas Skov Lindbæk.
Baggrunden for den høje grad af succes er, at de løsninger som håndværkerne kommer med, tager udgangspunkt i et konkret problem, som de har mødt i deres dagligdag – derfor ved de allerede, at løsningen fungerer, når de henvender sig til fx Opfinderrådgivningen.
”Vi plejer at sige, at alle kan få en god idé, men det er ikke alle der kan føre den ud i livet. Vi kan se, at folk med en håndværksmæssig baggrund har en fordel, fordi de er løsningsorienteret, og fordi de og deres kollegaer selv er målgruppe for opfindelsen” forklarer Niclas Skov Lindbæk.
Museum for opfindelser
At håndværkere også historisk har været gode opfindere bliver bekræftet, når vi besøger Danmarks Tekniske Museum, som med museumsinspektør Jakob Caspersens ord, er et museum fyldt med opfindelser.
Det er urmager J.C. Ellehammer et godt eksempel på.
Ellehammer er nok mest kendt som flypioner, men han var faktisk en særdeles produktiv opfinder. Han fik i alt 59 danske patenter, og arbejdede med alt fra fly, helikoptere, biler og motorcykler, til mekaniske forlystelser, pumper og ikke mindst motorer. Derfor har Teknisk Museum indrettet en del af den faste udstilling til at vise netop Jacob Ellehammers mange opfindelser.
Ellehammer var oprindeligt uddannet urmager, og var også senere i lære som elektromekaniker.
”Ellehammer var god til mekanik fra sin uddannelse som urmager, og den viden tog han med sig i sit arbejde som opfinder. Hans opfindelser spænder vidt, men mekanikken går igen som en rød tråd ”, fortæller Jakob Caspersen.
Danmarks ældste bil
Et andet eksempel på en ”håndværkeropfindelse” er Hammelvognen, som er en verdens ældste benzinbiler. Den blev opfundet i 1886 af smeden Hans Urban Johansen, der havde fået til opgave at bygge en ”hesteløs vogn” til sin chef, maskinfabrikant Albert F. Hammel.
Johansen havde været på valsen i Tyskland, og havde der haft mulighed for at arbejde med stationære benzindrevne motorer, som man eksperimenterede med i de år. Efter sin hjemkomst til København arbejdede Hans Urban Johansen videre, og i Patentdirektoratets arkiver kan man læse, at Hammel har udtaget patent på den karburator, som Johansen opfandt i sit arbejde med Hammelvognen.
Hammelvognen kørte første gang rundt i de københavnske gader omkring 1886-88 – nogenlunde samtidig med at andre pionerer også eksperimenterede med
motordrevne kørertøjer. Østrigeren Siegfried Marcus havde allerede i 1870’erne fået et køretøj til at virke, men måtte af forskellige grunde opgive. I 1885 præsenterede tyskeren Carl Friedrich Benz sin motordrevne tre-hjulede vogn, og den dag i dag er det Benz, der tilskrives opfindelsen af bilen, selvom Marcus altså var tidligere ude.