Vi har besøgt TEC på Frederiksberg for at blive klogere på, hvordan de arbejder med at udvikle og forbedre undervisningen med hjælp fra avancerede digitale læringsteknologier. Her kan du møde Camilla Løkkegaard, der er leder af TEC’s sekretariat for digitalisering.
Derudover har vi talt med chefkonsulent Camilla Nellemann fra MADE – Danmarks klynge for Avanceret Produktion. Hun fortæller, at behovet hos virksomhederne for at opkvalificere deres medarbejdere er enormt, og at industrien derfor har stort fokus på at introducere nye digitale teknologier i deres arbejde med at opkvalificere medarbejderne.
Sidst, men ikke mindst, kan du møde Palle Demant fra Videnscenter for Håndværk – Design & Arkitektur. På videnscenteret arbejder de blandt andet med at udvikle digitale læringsforløb rettet mod de klassiske håndværksfag, som for eksempel tømrer- og mureruddannelserne.
Fakta:
En digital læringsteknologi er en teknologi, som kan understøtte undervisning og træning. Det er altså ikke ’fagsystemer’. Digitale læringsteknologier dækker over en bred vifte af værktøjer (og tilhørende hardware), fx video, simulation, ThingLink, 3D, Virtual Reality, Augmented Reality, Assisted Reality og Mixed Reality.