Gode råd til ejerledere

Der er flere fordele ved at drive familievirksomhed. Langsigtet tankegang og identitet er vigtig, men der kan være risiko for at gå i stå, hvis man ikke passer på. Børsens chefredaktør, Niels Lunde, følger erhvervslivet tæt, og har bl.a. skrevet bøger om LEGO, Mærsk og Danfoss. Han giver her sine bud på fordele og udfordringer for de ejerledede virksomheder.

Denne artikel blev bragt i MESTER05, juni 2019.

”Der er to gode ting ved familieejede og ejerledede virksomheder: De er gode til at tænke langsigtet fordi familien og virksomheden hænger sammen, så de har ikke kun fokus på en kortsigtet løsning. Familien arbejder ikke kun for at tjene penge. Fordi virksomheden er en del af familiens identitet, har den større betydning for dem,” siger Niels Lunde.

Men der er også udfordringer i familieeje. Når ejeren og lederen er den samme, kan det være svært at træffe kritiske beslutninger.

”En ejerleder har en meget stor loyalitet over for virksomheden, for medarbejderne og ofte også for lokalsamfundet. Den loyalitet kan betyde, at følelserne kan stå i vejen for at træffe beslutninger i svære tider. Ejerlederen vil måske gerne være flink og sød over for medarbejderne, og det kan stå i vejen for at drive virksomheden på en rationel måde, fordi kritiske beslutninger ikke bliver truffet,” siger Niels Lunde.

Gå ikke i stå

En virksomhed skal hele tiden udvikle sig for at være rustet til de udfordringer, som man ikke kan undgå over tid. Men det sker, at familieejede virksomheder glemmer det.

”Man møder nogle gange det, at når først en familieejet virksomhed har fået en vis succes, og ejeren har fået råd til en BMW, så går de lidt i stå. De ser ingen grund til at skabe mere vækst, når det nu går godt. Det kan blive et problem for virksomheden på længere sigt, og det er særligt dårligt i forhold til samfundet, når en virksomhed stoppe med at udvikle sig,” siger Niels Lunde.

Hvad kan de små lære af de store familieejede?

Der er stor forskel på at drive en mindre eller mellemstor familievirksomhed, og på at drive en stor virksomhed. Og her kan de mindre lære noget af store. Selv om man tænker langsigtet i familieejede virksomheder, er det ofte at man ikke har en strategi.

”Når jeg spørger ejerledere i mindre virksomheder om de har en strategi, siger de ofte ja. Men de har den for det meste inde i hovedet, og har ikke skrevet den ned. Det gør det svært for medarbejderne at kende strategien. Hvis de ikke gør det, ved medarbejderne ikke i hvilken retning virksomheden skal, og det skal de vide for at kunne hjælpe med til, at strategien lykkes,” siger Niels Lunde.

En anden ting, der kan læres af de store virksomheder er, at få sig en bestyrelse med udefrakommende personer, der kan bruges til at lede virksomheden i den rigtige retning.

”Jeg vil opfordre til, at ejerlederen får en bestyrelse eller måske et Advisory Board, som de kan bruge til at sparre med om virksomhedens udvikling. De store virksomheder har bestyrelser, men allerede hvis du har 20-30 ansatte, kan du have stor glæde af, at have nogle til at hjælpe dig med virksomhedens udvikling,” siger Niels Lunde.

Gør det du brænder for

Som ejerleder kan det være svært at slippe tøjlerne i virksomheden. Man kan komme til at hænge fast i regnskaber, skat og momsafregning, fremfor at koncentrere sig om produkterne.

”Mange ejerledere brænder mest for at udvikle produkterne frem for at lave regnskaber. Derfor bør de overveje at ansatte en til den del, mens de selv kan lave det de reelt brænder for. Det giver ofte bedre resultater og et sjovere arbejdsliv for den enkelte,” siger Niels Lunde.

Er der fokus nok på iværksætteri i Danmark?

”Jeg synes, der er mere fokus på iværksætteri end nogen sinde før i Danmark, og det glæder mig. Og det er ikke kun tech-iværksættere, der fokuseres på, der er fokus på alle typer virksomheder,” siger Niels Lunde.

”På Børsen sætter vi selv iværksættere på dagsordenen med vores Gazellekoncept, hvor vi belønner dem, der opnår stor vækst. Jeg synes det er vildt at se, at det er muligt at skabe virksomheder alle steder i Danmark, og at de har mulighed for at vokse,” slutter Niels Lunde.

Læs med i temaet om iværksætteri i generationer