TEMA: København ændrer karakter

For 30 år siden så vi en transformation af København hvor industri- og byggefagene flyttede fra det centrale København til industrikvartererne i forstæderne. I dag ser vi en ny transformation. Denne gang er det de små håndværksbutikker der i stigende grad lukker eller flytter ud af Københavns centrum – og ofte erstattes de af spisesteder, kulturtilbud eller serviceerhverv.

København har altid udviklet sig. I midten af 1800-tallet faldt de københavnske volde, og i løbet af en ganske kort årrække blev de københavnske brokvarterer etableret. I 1990’erne begyndte industrivirksomheder og byggefagene at flytte ud af Københavns centrum, mens nye boligområder skød frem, og servicevirksomheder flyttede til.

Også den dag i dag er byen under forandring. Blandt andet fylder detailhandlen mindre i gadebilledet. Fra 2014 til 2023 har Indre By fået 127 færre butikker, men 83 flere spisesteder. Det viser en detailhandelsanalyse som COWI udarbejdede for Københavns Kommune i 2023.

Årsagerne er mange. Dels eftervirkninger af corona, internethandel, ændret adfærd og efterspørgsel hos forbrugerne, og ikke mindst et stigende udgiftsniveau ved at drive virksomhed i København. COWI konkluderer i sin rapport at København City har mistet betydning som indkøbssted, og at byen i stigende grad er blevet en oplevelsesdestination.

Derfor sætter vi på de kommende sider fokus på den nye transformation af København.

Kunderne vil have oplevelser

Vi taler blandt andet med Michael Gatten, der er direktør i KBH – Commerce & Culture (KCC). Han fortæller at der generelt er optimisme at spore i det københavnske handels- og kulturliv. Kunderne og turisterne er tilbage, og det har givet mange forretningsdrivende overskud til ikke bare at koncentrere sig om deres egen butik, men også til at løfte blikket, hjælpe naboen, tænke på gaden og bykvarteret.

Michael Gatten lægger dog også mærke til at det er et forandret handelsliv vi ser i disse år. Kunderne efterspørger i stigende grad mulighed for at kombinere shopping med oplevelser, og det betyder blandt andet at der er kommet flere caféer og restauranter i bybilledet, og at mange detailbutikker ændrer i deres koncept og sætter fokus på at skabe oplevelser for kunden.
Læs mere

Håndværks- og værkstedsvirksomheder bliver presset

Forandringen presser mange af de små traditionelle håndværksbutikker, og kombineret med et højere udgiftsniveau kan det være en farlig cocktail som gør virksomhederne sårbare og øger risikoen for at de må lukke eller flytte.

Det er bogbinder Malene Lerager, der driver virksomheden Co’libri Bookbindery, et eksempel på.
Læs mere

Også guldsmed Kasia Gasparski har bemærket at byens særpræg er ved at forsvinde til fordel for fx caféer og restauranter. Samtidig har hun oplevet at i coronatiden flyttede en stor del af handlen over på nettet. Så efter 28 år som guldsmed i en af byens sidegader har hun sagt sit lejemål op og flytter værkstedet til Raadvad.
Læs mere

Kommunen vil åbne parkeringshusene for virksomheder

Udfordringerne med tomme butikslokaler, og med at skabe et alsidigt erhvervsliv, er også noget som Københavns Kommune er opmærksom på.

På rådhuset arbejder man med forskellige indgangsvinkler, og kommunen foreslår blandt andet at gøre brug af parkeringshusene hvor håndværksvirksomheder skal kunne etablere sig. Men de høje huslejer er ikke et område kommunen kan regulere på, forklarer planchef Mads Monrad Hansen fra Center for Byudvikling i Københavns Kommune.
Læs mere

Vi er ved at miste noget værdifuldt

Den nye transformation af København vil resultere i en mere kedelig – og måske sjælløs – by. Det mener Håndværkerforeningens direktør Christoffer Susé. Du kan læse hele Christoffer Susés kommentar på bagsiden af magasinet.

Læs mere

Tegn gratis abonnement på magasinet MESTER

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Få MESTER direkte i postkassen fem gange årligt. Det er gratis at abonnere på MESTER, du skal blot skrive dit navn og adresse i formularen, så er MESTER på vej til dig.

Sammen med MESTER bliver du automatisk tilmeldt Håndværkerforeningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet sendes på mail. Vær opmærksom på, at Håndværkerforeningen benytter Mailchimp til at sende nyhedsbreve. Derfor deler vi dit navn og mailadresse med Mailchimp.