Efter to års renovering af museet, der ikke har været så gennemgribende sat i stand i 100 år, kan alle igen komme på en spændende tur i designets verden i tæt sammenhæng med det gode håndværk.
Bredgade har en helt særlig stemning. Her ligger, ud over Moltkes Palæ, en lang række andre palæbygninger og andre flotte huse fra Københavns fortid. I nummer 68, i det gamle kongelige Frederiks Hospital, der oprindeligt blev bygget i midten af 1700-tallet under Frederik den 5., ligger Designmuseum Danmark – tidligere Kunstindustrimuseet. Museet har haft til huse her siden 1920’erne, hvor Kaare Klint stod for museets indretning, efter at hospitalet var flyttet til Blegdamsvej.
Her møder fortiden på alle måder fremtiden, når man ser på bygningen efter den store restaureringsproces, og på de spektakulære udstillinger, som museet byder på. Over indgangene mod øst og vest er der prydet med relieffer i sandsten, blandt andet de særlige kartoucher med Frederik den 5.’s våbenskjold. Begge kartoucher er blevet nyhugget af en stenhuggermester efter den helt traditionelle, tusindårige teknik. Men også de store sandstensrelieffer under taggavlen, de såkaldte frontoner, er blevet restaureret. Dele skal nyhugges, og dele kan bevares og er blevet tilbagehugget. Det er gjort med kombineret hjælp fra robotteknik og i høj grad også med håndkraft af en stenhugger. Så her møder urgammelt håndværk helt moderne teknologi. Frontonen mod vest over museets hovedindgang er færdighugget og monteret. Mod øst og Amaliegade står det færdigt ved årsskiftet 2022/23.
”Vi har været i gang med at forberede den store restaurering siden 2015. Huset var i meget dårlig stand, da det ikke var blevet vedligeholdt i mange år, og derfor krævede det en gennemgribende omgang. Blandt andet var vinduerne meget miserable, men nu er de blevet sat i stand fra bunden og er blevet malet med linoliemaling. Vi har kunnet se, at noget af træet til vinduerne stammer fra den oprindelige tagkonstruktion, så det er altså træ helt tilbage fra 1700-tallet. Efter at alle vinduer er blevet renoveret, kan de formentlig holde mange, mange år igen,” siger museumsdirektør Anne-Louise Sommer, der selv har været aktivt med i hele processen fra søgning af penge til projektet, og til museet nu kan åbne i en helt ny stand, og med nye udstillinger.
Gulvet er en historie for sig. Det oprindelige gulv er fliser fremstillet af marmor fra Gjellebæk Stenbrud i Sydnorge, men halvdelen af de store marmorfliser var ødelagte, revnede, og indimellem decideret flækkede, og de er derfor blevet erstattet af nye fliser. Igen af norsk marmor, men denne gang det Nordnorske brud i Fauske, da Gjellebækbruddet er lukket.