Crowdfunding er en finansieringsmodel, hvor man kan søge investorer blandt sine kunder, og alle andre, der synes, at ens virksomhed eller idé er værd at investere i. For Zenz vedkommende har omkring 200 personer investeret i virksomheden. En del af dem er kunder, og derudover har et par større investorer skudt penge i virksomheden.
Zenz er en af de virksomheder i Danmark, der har rejst flest penge via crowdfunding. For at forstå baggrunden for at det har været muligt, skal man kende historien bag det, der i dag er en af Danmarks største frisørvirksomheder.
Sunde produkter
For 20 år siden åbnede Anne-Sophie Skjødt Villumsen den første salon med navnet Zenz. Hun var nogle år inden blevet uddannet frisør, men måtte konstatere, at hun ikke kunne tåle de produkter, hun skulle arbejde med. Men hun elskede sit fag, og derfor gik Anne-Sophie i gang med at undersøge nye muligheder for at producere produkter, som hun og andre allergiske frisører kunne tåle. For hun ville gerne fortsætte – men uden allergi.
Anne-Sophie gik sammen med en kemiker i gang med at analysere hvilke ingredienser hun ikke kunne tåle. Samtidig var hun med til skabe kriterierne for at starte Grøn Salon-konceptet, hvor frisørsaloner kan være med, hvis de lever op til en række krav i forhold til, hvilke produkter de bruger i deres forretninger.
”Da jeg åbnede min første forretning, ansatte jeg den første allergiske frisør, der havde været omskolet til klinikassistent, og også der var blevet arbejdsskadet. Jeg fik hurtigt henvendelser fra andre frisører, der gerne ville arbejde for mig, fordi de heller ikke kunne tåle de almindelige frisørprodukter,” siger Anne-Sophie.