Crowdfundede 3,5 mio. kr.

Læs MESTER

Hendes egen allergi førte til en mission for Anne-Sophie Skjødt Villumsen. Hun ville skabe produkter som frisører kunne tåle, og samtidig være med til at skabe en bedre verden. Det er blevet til frisørvirksomheden Zenz, og egne grønne hårplejeprodukter. Nu har Zenz rejst 3,5 millioner kroner med crowdfunding til den videre forretningsudvikling.

Denne artikel blev bragt i MESTER03, februar 2019.

Crowdfunding er en finansieringsmodel, hvor man kan søge investorer blandt sine kunder, og alle andre, der synes, at ens virksomhed eller idé er værd at investere i. For Zenz vedkommende har omkring 200 personer investeret i virksomheden. En del af dem er kunder, og derudover har et par større investorer skudt penge i virksomheden.

Zenz er en af de virksomheder i Danmark, der har rejst flest penge via crowdfunding. For at forstå baggrunden for at det har været muligt, skal man kende historien bag det, der i dag er en af Danmarks største frisørvirksomheder.

Sunde produkter

For 20 år siden åbnede Anne-Sophie Skjødt Villumsen den første salon med navnet Zenz. Hun var nogle år inden blevet uddannet frisør, men måtte konstatere, at hun ikke kunne tåle de produkter, hun skulle arbejde med. Men hun elskede sit fag, og derfor gik Anne-Sophie i gang med at undersøge nye muligheder for at producere produkter, som hun og andre allergiske frisører kunne tåle. For hun ville gerne fortsætte – men uden allergi.

Anne-Sophie gik sammen med en kemiker i gang med at analysere hvilke ingredienser hun ikke kunne tåle. Samtidig var hun med til skabe kriterierne for at starte Grøn Salon-konceptet, hvor frisørsaloner kan være med, hvis de lever op til en række krav i forhold til, hvilke produkter de bruger i deres forretninger.

”Da jeg åbnede min første forretning, ansatte jeg den første allergiske frisør, der havde været omskolet til klinikassistent, og også der var blevet arbejdsskadet. Jeg fik hurtigt henvendelser fra andre frisører, der gerne ville arbejde for mig, fordi de heller ikke kunne tåle de almindelige frisørprodukter,” siger Anne-Sophie.

Vokseværk

Forretningen voksede i antal medarbejdere, men vi skal helt frem til 2005 før forretning nr. 2 blev åbnet. I mellemtiden var det at arbejde med produkter uden skadelige stoffer blevet til mere end noget, som skulle være for frisører med allergi.

To forretninger er siden blevet til otte, og i 2010 lancerede Zenz sin helt egen svanemærkede serie af hår- og hudplejeprodukter under navnet Zenz Organic Products.

”Det, der begyndte med mine egne eksperimenter ved køkkenbordet, er blevet til en serie af produkter, der udover at blive brugt i vores egne forretninger, nu eksporteres til 17 lande,” fortæller Anne-Sophie.

På forretningssiden har der også været ekspansion. I dag består Zenz af otte forretninger i københavnsområdet. Flere af dem har fået den daglige leder som medejer, og derudover har Zenz udviklet et franchisekoncept, der gør det muligt for selvstændige frisører, at åbne egne forretninger i Zenz-brandet. Foreløbig er det blevet til forretninger i Norge, Holland og Humlebæk.

Livs- og forretningspartner

Vejen frem krævede en dygtig rådgiver i forhold til den videre forretningsudvikling tilbage i 2007. Det blev Jørgen Skjødt, der var rådgiver for en række virksomheder, og som Anne-Sophies revisor anbefalede hende at tale med.

Jørgen Skjødt havde mange års erfaring med forretningsudvikling. Blandt andet som konsulent og bestyrelsesmedlem i forskellige virksomheder. Det viste sig at være et godt match med den ambitiøse frisør og den erfarne virksomhedsrådgiver. Et match som senere udviklede sig til et ægteskab.

”Forretningsdrift og -udvikling er ikke en del af frisøruddannelsen. Det er noget du skal lære på anden måde. Jeg kunne drive min forretning langt selv, men hvis den skulle vokse endnu mere, hvilket jeg havde ambitioner om, havde jeg brug for andre kompetencer. Dem fik jeg ved at samarbejde med Jørgen,” siger Anne-Sophie.

Siden da har de to kørt tæt parløb om virksomhedens udvikling, og forener de forretningsmæssige kompetencer med de håndværksmæssige. Anne-Sophie tager sig blandt andet af hele den faglige udvikling af personalet, mens Jørgen tager sig af organiseringen, og har stået bag crowdfunding-processen. Han har indtil 2017 kun været deltids-engageret i Zenz. Men siden 2017 har det været et fuldtidsarbejde – ikke mindst pga. etableringen af den strategi og organisation, der skal være med til at skabe grundlaget for virksomhedens styring og vækst samt etableringen af en professionel bestyrelse, og nye investorer.

”Med crowdfundingen og etablering af Zenz som aktieselskab er der kommet nye muligheder, og selvfølgelig også krav fra vores investorer til virksomhedens fremtid, så derfor har jeg droslet ned på mine andre aktiviteter uden for virksomheden,” siger Jørgen.

”I dag har vi 55 ansatte. Hovedparten i vores forretninger, men siden 2017 har vi har også fået opbygget en salgs- og marketingfunktion, der er med til at implementere vores strategi, supplerer Anne-Sophie.

Arbejder for en bedre verden

Sammen har de to ikke bare har udviklet en sund forretning, men også har en mission om, at gøre verden til et bedre sted at være. Blandt andet arbejder de efter at opfylde en stor del af FN’s klimamål. Indtil nu arbejder Zenz med otte af målene.

”Vi arbejder efter et værdisæt, som alle medarbejdere bliver uddannet i og skal leve efter, og vi har lagt en forretningsplan for de næste fem år, som omfatter den videre udvikling af medarbejderne og forretningen. For at lykkes med planen, og for at reducere virksomhedens risiko havde vi brug for finansiering,” fortæller Jørgen Skjødt.

Crowdfunding skaber engagement

Efter at have afsøgt forskellige muligheder faldt valget på crowdfunding – såkaldt equity crowdfunding, hvor man udbyder aktier i en virksomhed. Zenz er den første virksomhed i Danmark, der har gennemført en equity crowdfunding. Crowdfunding kræver en massiv kampagne, og udgangspunktet for Zenz kampagne har været den finske crowdfundingportal ”Invesdor”.

”Med crowdfunding får man ikke én stor investor, men i stedet flere mindre investorer, der ønsker at støtte op om forretningsidéen og missionen for Zenz. Der er blandt andet en række kunder, der har bakket op om deres frisør ved at investere mindre beløb i virksomheden. Det skaber loyale kunder. Samtidig har vi givet en række medarbejdere aktier i julegave, så de ikke bare føler, men også har et medejerskab af virksomheden,” fortæller Jørgen.

Penge til udvikling og bæredygtighed

De mange penge skal bruges til Zenz version 2. For selv om det går godt, skal man hele tiden udvikle sig.

”Der kommer hele tiden ny viden blandt andet i forhold til miljø og bæredygtighed, så vi kan ikke bare læne os tilbage og hvile på laurbærrene. Men med de penge vi har rejst, kan vi nu tage fat på vores tre udviklingsområder, og med dem gøre Zenz til en endnu bedre forretning både økonomisk og i forhold til bæredygtighed. Det er vigtigt at være en aktiv spiller i forhold til at skabe en bedre verden,” lyder budskabet fra Anne-Sophie og Jørgen.

Man må konstatere, at kombinationen mellem den dygtige og ambitiøse håndværker, og den erfarne forretningsmand har rykket virksomheden på mange planer.

ZENZ’ FEM RÅD TIL CROWDFUNDING

1. Vælg den rigtige crowdfundingportal. Der findes forskellige typer alt efter, hvilken type crowdfunding, du vil benytte

2. Udarbejd et prospekt sammen med crowdfunding-portalen

3. Fortæl din historie skarpt. Man skal producere en video, hvor man præsenterer virksomheden og idéen som folk skal investere i

4. Planlæg en professionel kampagne. Crowdfunding kræver en massiv kampagne bl.a. på sociale medier. Zenz kørte en kampagne fra november 2017 til februar 2018

5. Fortæl om crowdfundingmuligheden til dine kunder. Eksempelvis via nyhedsbreve og i forretningen

Håndværket er grundlaget

I Zenz er det vigtigt, at alle frisører kan deres håndværk, og at de udvikler sig fagligt hele tiden. Derfor efteruddannes alle ansatte løbende, og eleverne uddannes til at blive en del af Zenz-familien. Det er nemlig Anne-Sophies mål, at de elever, der uddannes hos Zenz, fortsætter i forretningerne efter uddannelsen. I dag er mere end 65 % af de ansatte enten elever eller tidligere elever der stadig i virksomheden.

”Vi ønsker, at vores elever bliver de bedste til at arbejde i vores forretninger. De lærer at arbejde med vores egne produkter, og at levere den kvalitet til kunderne, som vi gerne vil kendes for. Vi ønsker at udvikle vores elever til fremtidige potentielle partnere i virksomheden,” siger Anne-Sophie.

Uddannelse af elever er i det hele taget vigtigt for Anne-Sophie:

”Det er vigtigt at holde en høj faglig standard, og det kræver, at frisører får den lange faglige uddannelse. Vi skal alle holde den faglige fane højt i branchen, og det er vi i Zenz med til, siger Anne-Sophie.

 

Tekst: Peter Djurup
Foto: Ricky John Molley