Et godt værktøj i de rigtige hænder

Digitaliseringen buldrer derudad – ikke mindst i håndværksfagene hvor flere og flere nye digitale værktøjer gør deres indtog på byggepladser og i værksteder. Også i skrædderiet Weirdwear hvor ejer og skrædder Bente Nielsen sammen med sine medarbejdere har digitaliseret en stor del af arbejdet i skrædderiet.

Tekst: Jakob Bo Andersen
Foto: Rie Neuchs

Denne artikel blev bragt i MESTER27, september 2023 under temaet Smukt og kreativt håndværk

Du har højst sandsynligt set nogle af de vilde kostumer og figurer som Bente Nielsen og hendes team i Weirdwear står bag. Det tager i hvert fald en rum tid for de tre kollegaer – skrædder og ejer Bente Nielsen, tilskærer Heidi Trusbak og tekstildesigner Lærke Lillelund – at remse op hvilke opgaver de har løst gennem tiden. Især teatre, film- & tv-produktioner og museer fylder godt op blandt kunderne i skrædderiet der ligger i en hjørnebutik i Nansensgade i København.

”Jeg er uddannet beklædningsformgiver i Odense og siden skrædder på Gladsaxe Teater, og jeg elsker teaterverdenen. Og så har jeg det sådan ’jo vildere, desto bedre’”, fortæller Bente Nielsen med en begejstring som det er svært ikke at blive smittet af.

Og vildt er det. Blandt skrædderiets mange opgaver er kostumer til operaens første opsætning af “Aida” (2005), siden et hav af andre opera-, ballet- og teaterforestillinger, adskillige juledekorationer på d’Angleterres udendørs juleudsmykning, de to figurer Osman & Jeppe fra Specialklassen, figurerne i tv-programmet “Hvem holder masken?”, 150 Kostumer til det store tyske hesteshow “Apassionata”, hvor dansere, akrobater, ryttere og heste blev klædt på, ”Ramajetterne” på DR, og – senest – en 140 cm høj (og bred) figur af Søren Østergaards hoved til Zirkus Nemo.

De umage opgaver passer godt til Bente, Heidi og Lærke der for tiden udgør teamet i Weirdwear. Gennem tiden har mange andre dygtige skræddere været tilknyttet skrædderiet.  Antallet af medarbejdere afhænger nemlig af hvor mange og hvilke opgaver der skal løses hos Weirdwear.

Har ikke lyst til pension om 10 år

De mange fascinerende figurer og flotte kostumer til trods, er det ikke den egentlige årsag til at MESTER er taget på besøg hos Weirdwear. Baggrunden er derimod at Bente, Heidi og Lærke sammen har begivet sig ud på en ny rejse hvor de har taget digitale værktøjer og it-programmer i brug i deres arbejde. Det er en rejse som mange andre mindre håndværksvirksomheder i andre fag også er på, men i skrædderfaget og teaterverdenen er Weirdwear blandt pionererne.

 

”Det er klart at i tøj- og modeindustrien har de arbejdet med digitale værktøjer i mange år, og på uddannelserne lærer eleverne også at bruge forskellige digitale værktøjer. Men vi håber at vi kan være med til at bane vejen for at det også bliver udbredt i vores fag,” fortæller Heidi, mens Bente supplerer:

”Der er jo ingen tvivl om at vi skal følge med og udnytte de hjælpemidler og værktøjer der er. Hvis ikke, er jeg bange for at jeg kan se frem til at må gå på pension om 10 år. Og det har jeg bestemt ikke lyst til,” siger Bente.

Få masser af historier om smukt og kreativt håndværk

Tilmeld dig Håndværkerforeningens nyhedsbrev, og få de gode historier sendt direkte til din indbakke.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Nyhedsbrevet sendes på mail. Vær opmærksom på, at Håndværkerforeningen benytter Mailchimp til at sende nyhedsbreve. Derfor deler vi dit navn og mailadresse med Mailchimp.

Har du lyst til at tegne gratis abonnement på magasinet MESTER, så skriv dig op her

Et hjælpemiddel til den dygtige håndværker

’Digitale værktøjer’ kan i sagens natur dække over mangt og meget. I Weirdwears tilfælde betyder det at de har taget en række design- og tegneprogrammer i brug, samt at de har indkøbt en lasercutter, en plotter og en 3D-printer. Det betyder at Heidi udfører sit arbejde med tilskæring på en pc, og at Lærke arbejder med design, farver, mønstre og pynt i sine digitale designprogrammer.

”Som i alle andre fag er der nogle processer hvor det giver rigtig god mening og værdi at inddrage digitale værktøjer, mens det giver mindre mening andre steder. Men et it-program kan jo ikke noget i sig selv, så du skal stadig kunne dit håndværk hvis du skal have værdi ud af at bruge det. Men så er det også et rigtig godt værktøj,” siger Heidi.

Hos Weirdwear kan mange af opgaverne i grove træk opdeles i tre dele;

Designfasen hvor skitser, udtryk og forventninger til et nyt kostume eller en figur nedfældes på papir.

 

Tilskæring hvor Heidi bruger et specialudviklet tegneprogram til at definere størrelse og form på hvert af de forskellige stykker stof der indgår i kostumet. Det ville tidligere være sket ved hjælp af papirskabeloner som Heidi skulle bruge til at tegne delene ind på et prøvestof, klippe dem ud og efterfølgende sy en stoutmodel. I dag sker det alt sammen digitalt.

I programmet kan Heidi tage udgangspunkt i nogle foruddefinerede grundformer som hun kan ændre og manipulere, og når hun indtaster skuespillerens mål, retter programmet automatisk alle dele til så de passer i den rigtige størrelse.

Efter at Heidi har tegnet alle kostumets snitmønstre, sender hun en fil til Lærke så hun kan arbejde videre med at designe farve, mønstre, og pynt.

I Lærkes designprogram kan man se kostumet i 3D – og det er den helt store forskel fra tidligere.

”Det giver en rigtig god idé om hvordan et kostume eller en kjole kommer til at se ud. Her har vi traditionelt brugt stoutmodeller (prøvesyning af et kostume), men de skal jo sys op, og det er både tidskrævende og bruger stof. I programmet kan vi se kostumet i 3D, og vi kan lynhurtigt prøve en masse idéer af ved for eksempel at ændre på en farve eller hvordan et skørt falder og se resultatet med det samme. Det sparer os for rigtig meget produktionstid,” fortæller Bente, mens Lærke forklarer:

”Jeg kan ’tage fat’ i hvert enkelt element i et kostume, hvad enten det er et snitmønster, et slør eller en tilført pynt og redigere elementet. Det kan være at jeg vil ændre farven, gøre mønsteret lidt større eller bare flytte et print 3 cm til højre,” siger Lærke, mens hun viser på skærmen hvor nemt det er.

”I den måde vi arbejder på, har vi stor glæde af de forskellige værktøjer, og det har givet os rigtig gode muligheder for at samarbejde endnu bedre på tværs af vores fagligheder. Jeg ser det i meget høj grad som et kommunikationsmiddel mellem faggrænser,” tilføjer Heidi.

3D-printer og lasercutter i kælderen

De digitale værktøjer dækker som nævnt også over en lasercutter og en 3D-printer. Her er det Lærke der er ’maskinmester’, og hun bruger flittigt maskinerne til at printe stofprøver, pynt eller prototyper på nye kostumedele. For eksempel de brynjer som nogle af spillerne i Det Kongelige Teaters opsætning af Ragnarok skulle bære.

”Hvordan skaber man illusionen af en brynje som både er stærk og kan holde til at blive brugt, samtidig med at den er så let at en skuespiller kan bære den en hel aften? Jeg lavede nogle designforslag med ringe i forskellige størrelser som vi skar ud på lasercutteren så vi havde nogle prototyper at arbejde videre med,” siger Lærke.

Bente Nielsen fortæller at Weirdwear fungerer som eksternt værksted for Det Kongelige Teater, og at de løser mange af de specialopgaver som ikke lige passer ind i den daglige produktion på Skræddersalen.

”Det er tit den slags opgaver der godt kan give lidt grå hår, inden man finder den rigtige løsning,” siger Bente Nielsen med et smil.

Begyndte i 2019

Det er efterhånden fire år siden de første overvejelser om at udvikle måden at arbejde på begyndte. Lærke var kommet til, og hun var fra sin uddannelse som tekstildesigner vant til at arbejde med digitale design- og tegneprogrammer og laserskærer.

Ordren blev sendt i december 2019, og i marts – dagen efter den famøse nedlukning af Danmark – modtog Bente, Heidi og Lærke de første maskiner i butikken i Nansensgade. Og så var det ellers bare at komme i gang med at lære de mange nye muligheder at kende.

”Jeg har en baggrund hvor jeg arbejdede en del med cadcam-systemer, så det var ikke helt fremmed for mig at arbejde digitalt. Men det har alligevel krævet mange timers øvelse og træning,” fortæller Heidi.

”Under coronanedlukningerne var vi hinandens sociale boble, og vi sad hver formiddag sammen og lærte os selv at bruge de nye programmer. Vi startede ud med en 300 sider lang manual på engelsk som vi nu har lavet om til vores egen korte vejledning,” fortæller Bente.

Bente og hendes team er også meget aktive omkring at udbrede kendskabet til de mange muligheder som de digitale tegne- og designprogrammer giver. De tilbyder sågår kurser til samarbejdspartnere og kollegaer i teaterverdenen.

”Alle de fysiske mapper som vi havde stående med mønstre og mål, er blevet erstattet af digitale mapper. Og med de her programmer kan vi dele tingene med hinanden. Så vi vil gerne være med til at bane vejen for at det også bliver udbredt på teatre og andre skrædderier,” slutter Bente Nielsen.

 

Læs mere om smukt og kreativt håndværk

Der er ingen sider i denne kategori.
Billedskæreren fra Køge
Billedskærerfaget havde sin storhedstid i Danmark omkring 1500-tallet hvor der var stort bud efter håndværkere der kunne fremstille...
Læs mere
TEMA: Lån et smykke
Man kan kalde det et bibliotek for smykker. Siden 2007 har det været muligt at låne et smykke...
Læs mere
TEMA: Godt håndværk holder
Læs med her og få inspiration til hvilke ting og effekter du kan få repareret hos din lokale...
Læs mere