Du har højst sandsynligt set nogle af de vilde kostumer og figurer som Bente Nielsen og hendes team i Weirdwear står bag. Det tager i hvert fald en rum tid for de tre kollegaer – skrædder og ejer Bente Nielsen, tilskærer Heidi Trusbak og tekstildesigner Lærke Lillelund – at remse op hvilke opgaver de har løst gennem tiden. Især teatre, film- & tv-produktioner og museer fylder godt op blandt kunderne i skrædderiet der ligger i en hjørnebutik i Nansensgade i København.
”Jeg er uddannet beklædningsformgiver i Odense og siden skrædder på Gladsaxe Teater, og jeg elsker teaterverdenen. Og så har jeg det sådan ’jo vildere, desto bedre’”, fortæller Bente Nielsen med en begejstring som det er svært ikke at blive smittet af.
Og vildt er det. Blandt skrædderiets mange opgaver er kostumer til operaens første opsætning af “Aida” (2005), siden et hav af andre opera-, ballet- og teaterforestillinger, adskillige juledekorationer på d’Angleterres udendørs juleudsmykning, de to figurer Osman & Jeppe fra Specialklassen, figurerne i tv-programmet “Hvem holder masken?”, 150 Kostumer til det store tyske hesteshow “Apassionata”, hvor dansere, akrobater, ryttere og heste blev klædt på, ”Ramajetterne” på DR, og – senest – en 140 cm høj (og bred) figur af Søren Østergaards hoved til Zirkus Nemo.
De umage opgaver passer godt til Bente, Heidi og Lærke der for tiden udgør teamet i Weirdwear. Gennem tiden har mange andre dygtige skræddere været tilknyttet skrædderiet. Antallet af medarbejdere afhænger nemlig af hvor mange og hvilke opgaver der skal løses hos Weirdwear.
Har ikke lyst til pension om 10 år
De mange fascinerende figurer og flotte kostumer til trods, er det ikke den egentlige årsag til at MESTER er taget på besøg hos Weirdwear. Baggrunden er derimod at Bente, Heidi og Lærke sammen har begivet sig ud på en ny rejse hvor de har taget digitale værktøjer og it-programmer i brug i deres arbejde. Det er en rejse som mange andre mindre håndværksvirksomheder i andre fag også er på, men i skrædderfaget og teaterverdenen er Weirdwear blandt pionererne.
”Det er klart at i tøj- og modeindustrien har de arbejdet med digitale værktøjer i mange år, og på uddannelserne lærer eleverne også at bruge forskellige digitale værktøjer. Men vi håber at vi kan være med til at bane vejen for at det også bliver udbredt i vores fag,” fortæller Heidi, mens Bente supplerer:
”Der er jo ingen tvivl om at vi skal følge med og udnytte de hjælpemidler og værktøjer der er. Hvis ikke, er jeg bange for at jeg kan se frem til at må gå på pension om 10 år. Og det har jeg bestemt ikke lyst til,” siger Bente.