Fra designer til håndværker

Marianne Eriksen Scott-Hansen er oprindeligt uddannet designer, og har tidligere designet tøj og smykker for både danske og internationale virksomheder som Royal Copenhagen, Georg Jensen, Dior og Hermes. I dag er hun gået solo og arbejder med at skabe papirblomster og -dekorationer i hånden.

Tekst: Jakob Bo Andersen
Foto: Thomas Tolstrup

Denne artikel blev bragt i MESTER27, september 2023 under temaet Smukt og kreativt håndværk

Vi besøger Marianne Eriksen Scott-Hansen midt under hedebølgen i juni måned. Solen skinner fra en skyfri himmel, og på den stille villavej på Frederiksberg, hvor Marianne har sit værksted i et baghus, er det som om tiden står stille i sommervarmen.

Marianne byder indenfor i værkstedet der ligger på 1. sal. Det lille hyggelige lokale er mildest talt fyldt op, og der er papirblomster og dekorationer overalt. Der er heldigvis også lige bordplads nok til både skriveblok og en kop kaffe til dagens udsendte.

Marianne Eriksen Scott-Hansen er uddannet beklædningsdesigner fra Designskolen, og har i en lang årrække arbejdet som designer for flere store brands. Det var i starten af 00’erne – lige i en periode hvor mange af de store tøj- og smykkevirksomheder flyttede deres produktion til udlandet, primært Asien.

”Efterhånden som virksomhederne flyttede produktionen ud, begyndte de i virkeligheden at underminere de danske håndværkstraditioner. Gradvist blev alt jo lavet i Hongkong eller Thailand på basis af mine designs, og jeg skulle så lære de lokale medarbejdere at forstå vores nordiske æstetik. Jeg forestiller mig, at det er ligesom hvis de skulle lære mig at forstå de finere nuancer i kinesiske skrifttegn,” siger Marianne Eriksen Scott-Hansen.

Selvom Marianne i en lang periode insisterede på at arbejde sammen med de danske håndværkere i designfasen, oplevede hun at rollen som designer blev mere og mere indholdsløs.

”Design handler ikke bare om at tegne nogle flotte ting. Hvis ikke du som designer har forståelse for det håndværk der ligger bag det at skabe og producere et produkt, så kommer du ikke nogen vegne,” siger Marianne.

Så i 2014 – efter mere end ti år i design- og modebranchen – valgte Marianne at ’hoppe ud af hamsterhjulet’.

Få masser af historier om smukt og kreativt håndværk

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Tilmeld dig Håndværkerforeningens nyhedsbrev, og få de gode historier sendt direkte til din indbakke. Nyhedsbrevet sendes på mail. Vær opmærksom på, at Håndværkerforeningen benytter Mailchimp til at sende nyhedsbreve. Derfor deler vi dit navn og mailadresse med Mailchimp.

 

Har du lyst til at tegne gratis abonnement på magasinet MESTER, så skriv dig op her

Manglede en gave

Startskuddet til det næste skridt i Mariannes næste arbejdsliv var faktisk allerede taget året før – i 2013. I forbindelse med sin fætters fødselsdag manglede hun en gave. Hun valgte at lave en collage af noget gavepapir som hun havde liggende, og fætteren blev glad for gaven. Det gav Marianne blod på tanden.

”Noget af det jeg altid har været god til, er det man i designbranchen kalder trendanalyse. Og jeg kunne helt klart se et stort potentiale i at arbejde med paper art og skabe papirblomster og -dekorationer. Både for mig personligt, fordi jeg havde en stor lyst til at skabe noget som jeg synes at jeg kan være bekendt i forhold til materialer og holdbarhed. Men også fordi det er et helt naturligt menneskeligt træk at vi gerne vil pynte op og iscenesætte os selv,” fortæller Marianne.

De første opgaver var dekorationer til vinduesudstillinger hos henholdsvis Birger Christensen og Royal Copenhagen. Derfra tog interessen og bestillingerne fart, og siden 2015 har Marianne levet af at lave sin helt særlige paper art.

Fra designer til håndværker

Når Marianne arbejder på sine værker, foregår det helt enkelt. Det er én kvinde, én saks og ét stykke papir. Hun bruger hverken computer eller tegneprogrammer til at designe noget på forhånd.

”Jeg har en meget legende tilgang til mit arbejde, og når jeg sidder med papiret i hænderne, opstår idéerne. Hvis tingene er gennemtænkt og designet på forhånd, så dør alt undervejs. Jeg har en kunstnerisk tilgang til mit arbejde, men til forskel fra kunst er der også en funktion i det jeg laver,” fortæller Marianne.

Derfor ser Marianne i dag sig selv som kunsthåndværker, og det er med stolthed hun kalder sig selv det.

”Håndværk handler for mig om den nerve der er i et produkt når det er skabt af et konkret menneske, og ikke bare er resultatet af et distanceret design. Det har jeg nok fra min far der var smed. Gennem hele min barndom har jeg elsket at gå med ud i min fars smedeværksted og se på ham når han arbejdede med at formgive metallet. Det var ikke designet på forhånd hvad han skulle gøre; hans hænder og krop vidste bare hvordan det skulle gøres,” fortæller Marianne.

En anden ting, som Marianne har fået med hjemmefra, er interessen og respekten for godt værktøj.

”Min far havde rigtig meget forskelligt værktøj som han passede og plejede. Meget af det var specialværktøj til lige præcis en bestemt proces,” siger Marianne og fortæller at hun selv har mere end 200 sakse som hun bruger i sit arbejde.

”Jeg bruger forskellige sakse i forskellige dele af arbejdsprocessen, ligesom jeg har set min far bruge sit specialværktøj. Når jeg arbejder, er jeg hele tiden i dialog med materialet, og der opstår tit idéer undervejs som jeg ikke havde kunnet udtænke på forhånd. På den måde har jeg opfundet alle mine teknikker selv,” fortæller Marianne.

Elsker benspænd

Marianne elsker dialogen med sine kunder. Og hun trives som en fisk i vandet i de rammer og begrænsninger som kunden stiller op for en given opgave.

”Det udfordrer mig kreativt når jeg skal forholde mig til nogle bestemte rammer. Det kan være at dekorationen skal hænges op i et værelse med gule vægge, eller at jeg skal forholde mig til nogle bestemte former. Jeg elsker den slags udfordringer, og i virkeligheden finder jeg en stor frihed i begrænsningerne,” fortæller Marianne og konstaterer samtidig at den røde tråd i hendes formsprog går igen, uanset hvad hun bliver udfordret af undervejs.

Et ydmygt valg

Som designer har Marianne arbejdet i snart sagt alle typer materiale. Men i dag arbejder hun udelukkende i papir.

”Papir er ydmygt. Det er ikke noget som nogen regner for noget – og det er billigt. Det er igen et af de dér benspænd som jeg elsker, siger Marianne.

”Vi mennesker har brug for at pynte op og dekorere. Hvad enten det er vores hjem, vores bryllup eller vores virksomhed eller butik. Og her synes jeg at jeg har en forpligtelse til at være med til at sikre at vi forbruger mindre. Papir er et naturmateriale, og det er holdbart – til forskel fra f.eks. afskårne blomster som vi jo ellers pynter og dekorerer med – og derfor er det fantastisk at arbejde med,” fortæller Marianne.

Og i det hele taget tænker Marianne meget over hvordan hun som håndværker, og menneske, kan bidrage til en mere bæredygtig verden.

”Der er nogle ting i den måde vi forbruger på som vi bliver nødt til at genoverveje. For helt ærligt, så er der ikke brug for flere nye ’ting’ i verden. Derfor er jeg glad og stolt hvis jeg kan være med til at hype naturmaterialer og inspirere andre til at overveje hvilke materialer de arbejder med,” siger Marianne.

Udsmykninger gør os glade

”I en tid hvor vi bliver mere og mere optaget af den digitale verden på vores computere og telefoner, bliver det stadig vigtigere at vi holder fodfæste i den fysiske verden, og i fysisk håndgribelige produkter som vi kan føle og mærke. Det er menneskeligt at man bliver tiltrukket og fascineret af flotte ting, og nogle gange lige skal hen og røre. Jeg kalder det ’Real Reality’, i modsætning til ’Virtual Reality’,” siger Marianne og fortsætter:

”Fysiske produkter har en umiddelbar fascination, og jeg har masser af gange set folk stoppe op og smile helt ubevidst når de ser mine papirblomster i et butiksvindue. Det, synes jeg, er fantastisk. Og faktum er jo at udsmykninger og blomstrende kreationer gør os glade. Simpelthen fordi vi er mennesker,” konstaterer Marianne.

 

Fakta: Blomsterfestival og juleudsmykning

Marianne skaber paper art på bestilling til virksomheder og privatpersoner.



Hun har de seneste år udstillet i Tivoli i forbindelse med Tivolis blomsterfestival, og som en del af Illums juleudstilling i år, bliver der pyntet op i Illums lille lysgård med et 15 meter højt træ med Mariannes blomster på. Det kan ses fra starten af november.

Læs mere om smukt og kreativt håndværk

Der er ingen sider i denne kategori.
Kvalitetskonditorkager går som varmt brød
Køen er ofte lang, kunderne er i alle aldre, og fra alle dele af samfundet og verden. Hos...
Læs mere
Gavlmalerier gør byen smuk – også når coronaen lukker verden
Det er knapt 70 år siden, at gavl- og murmaleriet kom til Danmark. Først kom de københavnske mælkegavle...
Læs mere
Billedserie: Et snedkerarbejde ud over det sædvanlige
Den danske malingleverandør Hempel A/S har udbygget sit hovedkvarter i Kongens Lyngby. Den eksisterende og karakteristiske hvide bygning,...
Læs mere