Vi besøger Marianne Eriksen Scott-Hansen midt under hedebølgen i juni måned. Solen skinner fra en skyfri himmel, og på den stille villavej på Frederiksberg, hvor Marianne har sit værksted i et baghus, er det som om tiden står stille i sommervarmen.
Marianne byder indenfor i værkstedet der ligger på 1. sal. Det lille hyggelige lokale er mildest talt fyldt op, og der er papirblomster og dekorationer overalt. Der er heldigvis også lige bordplads nok til både skriveblok og en kop kaffe til dagens udsendte.
Marianne Eriksen Scott-Hansen er uddannet beklædningsdesigner fra Designskolen, og har i en lang årrække arbejdet som designer for flere store brands. Det var i starten af 00’erne – lige i en periode hvor mange af de store tøj- og smykkevirksomheder flyttede deres produktion til udlandet, primært Asien.
”Efterhånden som virksomhederne flyttede produktionen ud, begyndte de i virkeligheden at underminere de danske håndværkstraditioner. Gradvist blev alt jo lavet i Hongkong eller Thailand på basis af mine designs, og jeg skulle så lære de lokale medarbejdere at forstå vores nordiske æstetik. Jeg forestiller mig, at det er ligesom hvis de skulle lære mig at forstå de finere nuancer i kinesiske skrifttegn,” siger Marianne Eriksen Scott-Hansen.
Selvom Marianne i en lang periode insisterede på at arbejde sammen med de danske håndværkere i designfasen, oplevede hun at rollen som designer blev mere og mere indholdsløs.
”Design handler ikke bare om at tegne nogle flotte ting. Hvis ikke du som designer har forståelse for det håndværk der ligger bag det at skabe og producere et produkt, så kommer du ikke nogen vegne,” siger Marianne.
Så i 2014 – efter mere end ti år i design- og modebranchen – valgte Marianne at ’hoppe ud af hamsterhjulet’.